طرح سفرهای دریایی نوروز «۱۴۰۳» از ۲۴ اسفند تا ۱۷ فروردین‌ماه اجرا می‌شود

استان‌های ساحلی آماده پذیرایی از مسافران نوروزی

شیما جهان‌بخش
خبرنگار

روزهای کمی به آغاز سال جدید و سفرهای نوروزی باقی مانده است و از هم‌اکنون دستگاه‌های خدمات‌رسان به مسافران در همه استان‌ها بخصوص استان های ساحلی برای میزبانی هر چه شایسته‌تر مسافران به حالت آماده‌باش درآمده‌اند.
از آنجایی که هر ساله استان های ساحلی اولین انتخاب مسافران است، امسال هم همانند سال‌های گذشته «طرح سفرهای دریایی نوروز ۱۴۰۳» از ۲۴ اسفند تا ۱۷ فروردین‌ماه 1403 در استان‌های ساحلی اجرا خواهد شد. به گفته مسئولان سازمان بنادر و دریانوردی، امسال با توجه به همزمانی نوروز با ایام ماه مبارک رمضان برنامه‌های فرهنگی فاخری در این طرح اجرا خواهد شد.
آماده‌باش ۱۲ هزار و ۷۰۰ فروند انواع شناور در طرح سفرهای نوروزی
الله‌مراد عفیفی‌پور، مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی کشور با اشاره به تمهیدات این سازمان برای طرح سفرهای نوروزی ۱۴۰۳ اظهار داشت: در مدت اجرای طرح سفرهای دریایی نوروز پیش‌رو بالغ بر ۱۲هزار و ۶۰۰ قایق گردشگری، ۵۰ فروند شناور مسافری و ۴۸ فروند لندینگ کرافت در بنادر شمالی و جنوبی برای ارائه خدمات به مسافران در آمادگی کامل قرار دارند.
وی ادامه داد: در ۱۱ ماه گذشته شاهد رشد ۱۷ درصدی جابه‌جایی مسافر از بنادر نسبت به مدت مشابه سال قبل بودیم و پیش‌بینی می‌شود برای سفرهای نوروزی که در پیش داریم شاهد رشد ۵ درصدی این سفرها باشیم.
مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی یادآور شد: در طرح سفرهای نوروزی ۱۴۰۲ (از ۲۴ اسفند تا ۱۵ فروردین‌ماه) حدود ۶.۵ میلیون سفر و گردشگری دریایی انجام شد که شامل ۳ میلیون و ۵۱۴ هزار و ۲۵۲ نفر و تعداد گردشگری دریایی صورت گرفته برابر با ۲ میلیون و ۹۳۹ هزار و ۷۰۰ نفر بود.
عفیفی‌پور با اشاره به نرخ‌گذاری بلیت قایق‌های گردشگری خاطرنشان کرد: نرخ‌گذاری در حوزه اختیارات سازمان بنادر و دریانوردی نیست، بلکه استانداری‌ها و فرمانداری‌ها نرخ را تعیین کرده و مدیران کل بنادر استان‌ها برای ارائه نکات فنی در جلسات نرخ‌گذاری شرکت می‌کنند.
وی افزود: برای سفرهای نوروزی ۱۴۰۳ با همکاری سازمان‌های میراث فرهنگی و کمیته امداد امام خمینی(ره) در ترمینال‌های بنادر شمالی و جنوبی غرفه‌هایی با ماهیت ارائه خدمات فرهنگی و گردشگری ایجاد می‌شوند.
مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی در ادامه بیان کرد: حجم عمده سفرهای دریایی در استان هرمزگان و بیشتر به جزایر قشم، هرمز، لارک، هنگام و بعد جزیره کیش از بندر چارک و بندر آفتاب است. عفیفی‌پور با بیان اینکه سه اولویت شناورها، ترمینال‌های مسافری و مسیرهای تردد پیگیری شده‌اند و آنها در آمادگی کامل قرار دارند، گفت: در طول اجرای طرح سفرهای نوروزی ۱۴۰۳بالغ بر ۱۸۰۰ نیروی کار به صورت شبانه‌روزی فعالیت می‌کنند و برای انجام عملیات نجات و پشتیبانی نیز ۱۸۰ فروند شناور تحت مالکیت سازمان بنادر و دریانوری، اتحادیه تعاونی قایق‌داران، اتحادیه‌های مسافری و گردشگری، همچنین نیروهای انتظامی و نظامی برای مواقع اضطرار پیش‌بینی شده است.

هرمزگان مقصد بیشترین سفرهای دریایی نوروز
در این میان هرمزگان به عنوان پایتخت مسافرت‌های دریایی هر ساله پذیرای میلیون‌ها میهمان نوروزی از اقصی نقاط کشور است. بر اساس آمارها، بنادر مسافری این استان بیش از ۹۵ درصد از کل حمل‌و‌نقل مسافران دریایی کشور و حدود۱۰۰ درصد حمل خودرو به مقصد جزایر خلیج‌فارس را پشتیبانی می‌کنند و حجم عمده این مسافرت‌ها نیز در تعطیلات نوروزی انجام می‌شود.
حسین عباس‌نژاد، مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان نیز در این خصوص به «ایران» گفت: با توجه به پیش‌بینی حجم گسترده مسافرت‌های نوروزی به این استان، بیش از 3 هزار و 500 دستگاه در طرح سفرهای دریایی نوروز 1403 این استان آماده خدمت‌رسانی به مسافران هستند.
وی با بیان اینکه طرح تسهیل سفرهای نوروزی از 25 اسفند امسال آغاز می‌شود و تا 15 فروردین‌ماه سال 1403 ادامه دارد، گفت: 607 شناور مسافری و گردشگری به منظور جابه‌جایی13 هزار و 728 مسافر و گردشگر و حمل یک‌هزار و 892 خودرو فعال شده است.
رئیس کمیته خدمات حمل‌ونقل سفرهای دریایی هرمزگان ادامه داد: در مجموع 43 شناور مسافری به ظرفیت 4 هزار و 707 نفر و46 لندینگ‌کرافت ویژه حمل یک‌هزار و 892 خودرو فعال شده است.
 عباس‌نژاد مجموع ظرفیت شناورهای گردشگری در اجرای این طرح را 518 شناور گردشگری با ظرفیت جابه‌جایی بیش از 9 هزار گردشگر اعلام کرد و گفت: 35 ایستگاه همیار ناجی و 24 ایستگاه غواصی ویژه طرح نوروز 1403 درنظر گرفته شده است که در بنادر مسافری و گردشگری، اسکله‌ها، جزایر و سواحل استان مستقر می‌شوند.
 مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان ادامه داد: در کنار این اقدامات 10 مسیر مجاز برای تردد مسافران و گردشگران دریایی در این استان، 3 مسیر پشتیبان و 2 مسیر بین‌المللی به عنوان مسیرهای مجاز در ایام سفرهای دریایی نوروز 1403 در نظر گرفته شده است.

طرح «جست‌وجو و نجات» برای امدادرسانی درحوادث احتمالی
اسماعیل مکی‌زاده، معاون امور دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان هم با اشاره به اینکه تمام شناورهای مسافربری از نظر فنی و ایمنی کنترل و بازرسی شده‌اند به «ایران» گفت: با توجه به شروع سفرهای نوروزی به این استان، طرح تسهیل سفرهای دریایی ویژه نوروز ۱۴۰۳ از اواخر اسفند‌ماه شروع به کار خواهد کرد. همچنین طرح «جست‌وجو و نجات» در این مدت برای امدادرسانی به حوادث احتمالی اجرا خواهد شد.
مکی‌زاده با اشاره به آموزش ۵۹ همیار ناجی و غواص برای سفرهای نوروزی در هرمزگان اظهار کرد: از مهرماه امسال به صورت ویژه همه شناورهای مسافری در حال رفت‌وآمد به بنادر تابعه از نظر فنی و ایمنی کنترل و بازرسی شدند. وی عنوان کرد: تهیه طرح آموزشی خدمه شناورهای مسافری، میهمانداران، همیاران ناجی، برگزاری نشست‌های کارشناسی تعیین نرخ بلیت شناورهای مسافری و شناور لندینگ‌کرافت‌های مسیر پل به لافت و جلسات ستاد تنظیم بازار استان، از دیگر برنامه‌های طرح تسهیل سفرهای دریایی ویژه نوروز ۱۴۰۳ است.

اجرای طرح تسهیل سفرهای دریایی استان بوشهر
محمد شکیبی‌نسب، مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر با اشاره به آغاز فرایند پذیرش و بازرسی ایمنی و فنی شناورهای متقاضی فعالیت در طرح گردشگری نوروز اظهار داشت: طرح تسهیل سفرهای دریایی بوشهر در ایام نوروز ۱۴۰۳ از ۲۴ اسفند تا ۲۵ فروردین‌ماه به اجرا درمی‌آید.
شکیبی‌نسب با اشاره به اینکه پایانه بین‌المللی مسافربری دریایی بوشهر همزمان با طرح گردشگری دریایی نوروز پذیرای گردشگران در نوار ساحلی استان خواهد بود، گفت: این اداره کل از هم‌اکنون آماده خدمات‌رسانی به هموطنان بویژه هم‌استانی‌ها در طرح گردشگری دریایی ایام نوروز شده است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر بیان کرد: با توجه به همزمانی طرح گردشگری نوروزی با ماه مبارک رمضان، برنامه‌های فرهنگی فاخری در این زمینه اجرایی خواهد ‌شد. البته این طرح در روزهای ۱۹ و ۲۱ ماه مبارک رمضان به احترام ایام شهادت امیرمؤمنان حضرت علی(ع) برگزار نخواهد شد.
وی ادامه داد: همانند سنوات گذشته، همه بنادر تابعه در شهرستان‌های ساحلی، خودشان وظیفه برنامه‌ریزی و مدیریت در ساماندهی فعالیت‌های گردشگری دریایی را با رویکرد ایمنی و حفاظت دریایی دارند.
این مقام مسئول عنوان کرد: در این ایام با هدف تأمین ایمنی ترددها و امدادرسانی به گردشگران دریایی بنادر استان، 8 ایستگاه رادیویی و ۶ ایستگاه جست‌وجو و نجات دریایی استان بوشهر در آمادگی کامل قرار گرفتند.
شکیبی‌نسب یادآور شد: در نوروز امسال اداره کل بنادر و دریانوردی با استفاده از ظرفیت پایانه بین‌المللی شهید حقگو در بوشهر به گردشگران دریایی خدمات‌رسانی خواهد کرد.

جستجو
آرشیو تاریخی