صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و هشت - ۰۲ اسفند ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و هشت - ۰۲ اسفند ۱۴۰۲ - صفحه ۱

در گفت‌و‌گوی «ایران» با استاندار آذربایجان غربی در نمایشگاه رسانه‌های ایران مطرح شد

تکمیل 5 هزار پروژه نیمه تمام در آذربایجان غربی

بیتا میرعظیمی
خبرنگار


در دومین روز از برپایی بیست و چهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران، استاندار آذربایجان غربی و دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه با حضور در غرفه روزنامه ایران از آمادگی کامل استان برای برگزاری انتخاباتی پرشور خبر داد و در گفت‌و‌گویی اختصاصی با خبرنگار «ایران»، وضعیت کنونی دریاچه ارومیه و تکمیل پروژه‌های نیمه تمام را تشریح کرد. «محمدصادق معتمدیان» استاندار آذربایجان غربی، یکی از سیاست‌های مهم دولت سیزدهم را تمرکز بر اتمام پروژه‌های عمرانی نیمه تمام دانسته و به «ایران» گفت: «در ابتدای دولت مردمی، 85 هزار پروژه نیمه تمام در سطح کشور وجود داشت؛ در همین راستا، در استان برنامه‌ریزی کرده و پس از احصای پروژه‌ها و اولویت بندی، منابع موجود را بر انجام و تکمیل پروژه‌های نیمه تمام متمرکز کردیم.»

تکمیل پروژه‌های نیمه تمام
وی با اشاره به بلاتکلیف نماندن هیچ پروژه‌ای در شهر ارومیه، ادامه داد: از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون بیش از 5 هزار پروژه نیمه تمام (خرد و کلان) که عمدتاً به‌خاطر گره‌های حقوقی و مالی راکد مانده بود تکمیل و افتتاح شده و مورد بهره‌برداری قرار گرفته است. این پروژه‌ها شامل احداث جاده‌های روستایی، زیرساخت‌ها، مجتمع‌های فرهنگی، احداث مراکز درمانی، پزشکی و مراکز جامع سلامت اعم از خانه‌های سلامت، پایگاه‌های سلامت و مرکز اورژانس و همچنین توسعه فضای آموزشی مدارس، هنرستان‌ها و کلاس‌های درس و زیرساخت‌های عمده در تأمین آب و آبرسانی به روستاها و ارتباطات و مخابرات و اتصال روستاها به شبکه ملی اطلاعات و اینترنت پرسرعت است. بالاترین مقام اجرایی آذربایجان غربی، به یکی از اقدامات مهم دولت سیزدهم در حوزه گازرسانی نیز اشاره کرده و گفت: در دو سال اخیر، نهضت گازرسانی در سطح روستاهای استان با سرعت بیشتری انجام شده و ضریب نفوذ گازرسانی در مناطق مختلف استان به شکل قابل توجهی افزایش پیدا کرده است. در مجموع با توجه به اتمام پروژه‌های نیمه تمام بسیاری از شاخص‌های استانی ارتقا پیدا کرده است. در بحث گازرسانی 562 روستا از نعمت گاز برخوردار شده و گازرسانی به همه روستاهای بالای 20 خانوار جمعیت در حال انجام است.

اتصال 412 روستا به شبکه ملی اطلاعات
طبق گفته استاندار آذربایجان غربی، 412 روستا به شبکه ملی اطلاعات و اینترنت پرسرعت متصل شده و طی چند ماه آینده نیز تمام روستاهای استان آذربایجان غربی به شبکه ملی اطلاعات و اینترنت پرسرعت متصل خواهند شد. یکی دیگر از اقدامات ارزنده و مؤثر که در توسعه فضای کسب و کار، زیرساخت و دسترسی مردم به اینترنت پرسرعت نقش فزاینده‌ای دارد، اجرایی کردن طرح اینترنت پرسرعت در 48 شهر استان است. در همین راستا، مطابق قراردادی با شرکت مخابرات و شرکت‌های وابسته به وزارت ارتباطات، طرح اینترنت پرسرعت کلید خورده و در چند شهرستان استان رو به اتمام است. در همین راستا در تلاشیم تا پایان دولت، 48 شهر استان را به شبکه ملی پرسرعت متصل کرده و به تبع آن فضای کسب و کار را بهبود بخشیم. وی با اشاره به افزایش سرانه‌های تخت بیمارستانی نیز ادامه داد: در دولت سیزدهم، سه بیمارستان تکمیل شده و مطالبات مردم در شهرهای مختلف از جمله شاهین دژ، نقده و اشنویه به ثمر نشسته است.

تثبیت دریاچه ارومیه
معتمدیان، درباره وضعیت کنونی دریاچه ارومیه نیز به «ایران» گفت: در کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه، 26 برنامه نرم‌افزاری و سخت‌افزاری تصویب شده که همگی در حال اجراست. فاز اول به تثبیت دریاچه ارومیه و تحقق تأمین 6 میلیارد متر مکعب آب به دریاچه و فاز دوم به احیای دریاچه ارومیه اختصاص دارد.  طبق گفته دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه، در دولت قبل هیچ یک از پروژه‌های سخت‌افزاری برای نجات دریاچه ارومیه به نتیجه نرسید اما با اهتمام و توجه ویژه رئیس جمهور و اقدامات دولت مردمی، تقریباً به‌جز یکی،دو پروژه، اغلب پروژه‌های سخت‌افزاری برای نجات دریاچه ارومیه به ثمر رسیده است.
رهاسازی آب 2 ماه زودتر
این مقام مسئول ادامه داد: فاز دوم انتقال آب از کانی سیب به دریاچه ارومیه شامل تکمیل کانال بادین آباد برای انتقال ۱۸۰‌ میلیون مترمکعب آب نیز در حال اجراست و بخشی از آب دریاچه ارومیه از طریق انتقال آب‌های مازاد تأمین خواهد شد. پروژه دوم در حوزه سخت‌افزاری نیز به استان آذربایجان شرقی و تکمیل تصفیه خانه شهر تبریز اختصاص دارد که با تأمین منابع مالی مورد نیاز، سال آینده به بهره‌برداری رسیده و رهاسازی بیش از ۵۱ میلیون مترمکعب پساب تصفیه شده به دریاچه، افزایش پیدا خواهد کرد.
معتمدیان افزود: در بحث نرم‌افزاری نیز رهاسازی آب به دریاچه ارومیه در حال انجام است. امسال دو ماه زودتر عملیات رهاسازی آب از سد سیلوه و کانی سیب به دریاچه ارومیه آغاز شده است. با توجه به بارش باران و برف در هفته‌های اخیر در حوضه آبریز دریاچه ارومیه (آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و کردستان) و بارندگی‌های بسیار خوب که به تولید رواناب و پرآبی رودخانه‌های 13 گانه منتهی به دریاچه ارومیه منتهی شده، سطح تراز دریاچه افزایش پیدا کرده است. البته باید تأکید کرد که تثبیت و احیای دریاچه ارومیه نیازمند زمان بیشتری است و امیدواریم با استمرار بارش‌ها تا پایان سال و آغاز فصلی پربارش در سال آتی، گام‌های مؤثرتری در بحث احیا و نجات دریاچه ارومیه برداریم.

آمادگی برای انتخاباتی پرشور
بالاترین مقام اجرایی آذربایجان غربی تصریح کرد: همه تدابیر برای برگزاری انتخابات بی‌عیب و نقص اندیشیده شده و برای تسهیل حضور و مشارکت مردم نیز شعب اخذ رأی را نسبت به دوره‌های قبل 10 درصد افزایش داده‌ایم. همچنین به دلیل الکترونیکی شدن بخشی از احراز هویت رأی دهندگان، تدابیر حداکثری برای تأمین زیرساخت‌های فنی از جمله تأمین برق پایدار و اینترنت انجام شده است. در انتخابات پیش رو، 2 هزار و 302 شعبه اخذ رأی در نظر گرفته و 23 هزار نفر از عوامل اجرایی را از طرف دولت ساماندهی کرده‌ایم تا عملیات اخذ رأی در 11 اسفند سال‌جاری در صحت و سلامت کامل انجام شود.
وی با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری و توجه ویژه دولت به موضوع سلامت انتخابات ادامه داد: امسال، در کنار هیأت‌های نظارت و شورای نگهبان، ۲ هزار و ۶۱۰ بازرس، سربازرس و بازرس ویژه بر فرایندهای انتخاباتی در استان نظارت دارند. همزمان در هر 15 شعبه، یک سربازرس و در هر شهرستان نیز یک بازرس ویژه بر فرایند سلامت انتخابات نظارت کرده و همه متولیان و کارگزاران انتخابات بر اساس وظایف شرعی و قانونی و رعایت اصل استقلال و بی‌طرفی، با هر گونه تخطی و تخلف در هر مرحله‌ای از انتخابات قاطعانه برخورد خواهند کرد.
تأمین امنیت پایدار
استاندار آذربایجان غربی، با اشاره به عدم برگزاری انتخابات در آذربایجان غربی به صورت الکترونیکی، به مردم توصیه کرد همانند سابق در 11 اسفندماه سال‌جاری، حضوری پرشور در انتخابات داشته باشند. طبق گفته بالاترین مقام اجرایی آذربایجان غربی، مردم ایران، زمان شناس و فرصت شناس بوده و در شرایطی که تهدیدات خارجی افزایش پیدا کرده و با توجه به شرایط منطقه‌ای و حضور معاندین و کشورهای مخالف نظام برای تضعیف جمهوری اسلامی، با حضور حداکثری خود پای صندوق‌های رأی بار دیگر با آرمان‌های نظام و انقلاب، بیعتی دوباره کرده و با انتخاب افراد اصلح، نقشی مهم در تشکیل مجلسی قوی‌تر ایفا خواهند کرد. قطعاً حضور حداکثری مردم در وحدت ملی، انسجام ملی، اقتدار ملی و قدرت ملی اثرگذار بوده و بنا به تعبیر مقام معظم رهبری، تأمین امنیت پایدار در کشور تضمین خواهد شد.

جستجو
آرشیو تاریخی