صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و هشت - ۰۲ اسفند ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و هشت - ۰۲ اسفند ۱۴۰۲ - صفحه ۱

هراس غرب از یمن همچنان ناشناخته

کشتی انگلیسی در حمله انصارالله غرق شد

امریکا با وجود ایجاد ائتلاف نتوانسته خدشه‌ای به راهبرد یمن وارد کند

فائزه‌سادات یوسفی/ نقش کلیدی یمن به لحاظ موقعیت ژئوپلیتیکی و به‌روزرسانی تسلیحات پیشرفته راهبردی در جبهه رویارویی امریکایی-صهیونیستی هر روز شرایط جدیدی را به وجود می‌آورد.
ناکامی ائتلاف امریکایی برای ایجاد بازدارندگی و ممانعت از حملات انصارالله، غرب و متحدان آن را اکنون وادار به تکاپوهای جدید کرده است. روز گذشته وزارت حمل و نقل ژاپن اعلام کرد، وزرای حمل و نقل کشور‌های گروه هفت کنفرانس آنلاینی را برای بررسی بحران دریای سرخ و تأثیر آن بر ترافیک دریایی برگزار می‌کنند. این در حالی است که پیش‌تر اتحادیه اروپا مأموریت نیرو‌های این اتحادیه را در دریای سرخ رسماً آغاز کرد. در واکنش به این اقدام اروپا، روز گذشته محمدعلی الحوثی، عضو شورای‌عالی سیاسی یمن خطاب به این کشورها در شبکه اجتماعی ایکس گفت: «با آتش‌ بازی نکنید و از انگلیس عبرت بگیرید.»
این در حالی است که حملات فزاینده ارتش یمن به‌رغم تهاجم ائتلاف امریکایی علیه اهداف نظامی و تسلیحات موشکی در خاک این کشور همچنان ادامه دارد. در همین رابطه ارتش یمن شامگاه دوشنبه طی ۲ عملیات منحصر به فرد ۲ کشتی امریکایی را با شماری اژدر مناسب مورد هدف قرار داد. یحیی سریع، سخنگوی نیروهای مسلح یمن در رابطه با این حملات گفت: «به یاری خداوند در ۲۴ ساعت گذشته ۴ عملیات دریایی و هوایی را به انجام رساندیم. کشتی انگلیسی نیز به لطف خداوند به طور کامل غرق شد.»
این موضوع نشان می‌دهد، امریکا با وجود ایجاد ائتلاف و یارگیری از چندین کشور برای حملات متمرکز به یمن، نتوانسته خدشه‌ای به راهبرد این کشور وارد کند و انصارالله همچنان مسیر حملات به سمت کشتی‌ها با مقصد سرزمین‌های اشغالی را با موفقیت حفظ کرده است.
در این میان قدرت تسلیحاتی انصارالله که غرق شدن کشتی انگلیسی و هدف قرار دادن پهپاد MQ-9 به‌خوبی آن را آشکار ساخت، موجب شده که کارشناسان غربی نسبت به آن هشدار دهند. در همین رابطه روز گذشته میک مالروی، تحلیلگر امنیتی-دفاعی امریکا ابراز داشت که شناسایی و انهدام زیردریایی‌ها و شناورهای بی‌سرنشین دشوارتر از پهپادها و موشک‌های ضدکشتی است و جنگ‌افزارهای بی‌سرنشین یک تهدید حاد هستند، زیرا می‌توانند با حمله پرشمار از جهات مختلف، پدافند کشتی را تحت فشار قرار داده و مغلوب کنند.
روز گذشته همچنین اخباری در مورد یک اختلال امنیتی برای هواپیمای «العال» که از تایلند به سمت فرودگاه بن‌گوریون در اراضی اشغالی در حرکت بود، ایجاد شد که به ادعای برخی منابع غربی منشأ آن یمن بوده است.

جستجو
آرشیو تاریخی