صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و هشت - ۰۲ اسفند ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و هشت - ۰۲ اسفند ۱۴۰۲ - صفحه ۱

سخنگوی دولت اعلام کرد

دارایی‌های زنجانی تحت مدیریت خزانه مصرف می‌شود

 
سخنگوی دولت ضمن تأیید ورود دارایی‌های ارزی بابک زنجانی به کشور، اعلام کرد که این دارایی‌ها در اختیار بانک مرکزی است و همچون سایر منابع، وارد خزانه کشور شده و تحت مدیریت خزانه، مصرف می‌شود. این خبری است که روز گذشته رئیس کل بانک مرکزی هم اعلام کرد. محمدرضا فرزین هم گفت که اموال بازگردانده شده از بابک زنجانی، دارایی‌های ارزی است و تماماً به خزانه بانک مرکزی منتقل شد. خبر تأدیه بدهی‌ها و خسارت‌های بابک زنجانی، دوشنبه گذشته از سوی رئیس قوه قضائیه اعلام شد. حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای گفته بود که این دارایی‌ها، پس از ورود به ایران، از سوی مسئولان وزارت نفت و بانک مرکزی بازدید و تأیید شده است.
 
قدردانی از تلاش‌های نهادهای امنیتی
علی بهادری جهرمی در نشست خبری هفتگی خود که روز گذشته در نمایشگاه رسانه‌های ایران برگزار شد، در پاسخ به پرسشی درباره بازگشت دارایی‌های ارزی بابک زنجانی به کشور، اظهار کرد: از تلاش‌های سازمان اطلاعات سپاه و قوه قضائیه در این زمینه قدردانی می‌کنیم. دارایی‌های ارزی متعلق به بابک زنجانی در اختیار بانک مرکزی قرار گرفته تا مثل سایر دارایی‌ها وارد خزانه کشور و تحت مدیریت خزانه مصرف شود.
 
تجارت خارجی 126 میلیارد دلاری
سخنگوی دولت در ادامه، درباره ادعاهای جدید مطرح شده نسبت به تراز تجارت خارجی ایران، گفت: تجارت خارجی کشور در ۱۰ ماهه امسال ۱۲۶ میلیارد دلار بوده که نسبت به ۱۰ ماهه سال گذشته ۲.۴ درصد رشد کرده و تراز نیز ۱۷ درصد مثبت است.
وی ادامه داد: در این زمینه دو شاخص تراز ارزشی و تراز وزنی وجود دارد، از این رو ممکن است در برخی گروه‌های خاص کالایی قیمت‌ها به نرخ متداول جهانی برگردد که بر اساس آن ارزش تجارت کاهش یابد، اما در نهایت مهم این است که مجموع تجارت خارجی کشور، اعم از تراز ارزشی و تراز وزنی مثبت است.
بهادری جهرمی درباره تغییر سود سپرده‌ها هم گفت: نرخ سود در شورای پول و اعتبار تغییر نکرده است، بلکه صرفاً امکان انتشار اوراق پروژه‌های خاص برای دوره محدود و به صورت موردی ایجاد شده است.
تشریح جزئیات طرح فجرانه یارانه
سخنگوی دولت در توضیح جزئیات اجرای طرح فجرانه یارانه کالابرگ الکترونیک، با بیان اینکه این طرح با هدف ارتقای سبد غذایی شهروندان و ایجاد سپر تورمی در برابر سفره و معیشت مردم راه‌اندازی شده است، گفت: در مدت 3 ماهه اجرای طرح فجرانه، 220 هزار تومان به صورت اعتباری به یارانه بگیران اختصاص می‌یابد.
بهادری جهرمی با بیان اینکه تاکنون ۳۰ میلیون نفر یعنی ۱۰ میلیون خانوار و ۶۰ درصد افراد مشمول یارانه از طرح فجرانه استقبال کرده‌اند، افزود: این طرح 11 قلم کالا را شامل می‌شود.
وی درباره جابه‌جایی زمان واریز یارانه‌ها هم گفت: دولت در نظر داشت زیرساخت‌های الکترونیکی فراهم باشد تا در واریزها دچار خلل نشویم که هم از کالابرگ استقبال شد و هم اینکه تاکنون خللی در زیرساخت‌های الکترونیکی گزارش نشده است.
 
برنامه‌های دولت برای ماه رمضان
سخنگوی دولت درباره حمایت‌های معیشتی ماه مبارک رمضان گفت: علاوه بر کالابرگ الکترونیک، برای تأمین میوه شب عید و اقلام مصرفی ماه مبارک رمضان همه میزان مصارف مورد نیاز تأمین شده، اقلام پروتئینی، شکر و برنج هم ذخیره‌سازی شده است. بهادری جهرمی افزود: این اقلام با نرخ‌های مصوب تأمین و عرضه می‌شود و در کنار آن با همکاری فعالان صنفی و وزارتخانه‌های جهاد و صمت بیش از ۲۴۰ نمایشگاه عرضه مستقیم اقلام مورد نیاز مردم برگزار خواهد شد.
 
ممنوعیت ورود مقام‌های دولتی در انتخابات
سخنگوی دولت در بخش دیگری از این نشست، درباره رویکرد دولت نسبت به انتخابات، تأکید کرد: رئیس جمهور بارها در جلسات خصوصی، عمومی و هیأت دولت تأکید کردند که هر گونه ورود مقامات دولتی در انتخابات مغایر قانون است و مسئولان باید وقت خود را مصروف خدمت‌رسانی به مردم کنند. وی اضافه کرد: توصیه رئیس جمهور همواره این بوده که دولت هر آنچه در توان دارد برای تأمین سلامت انتخابات و افزایش مشارکت مردم به کار بگیرد.
 
نرخ 4 درصدی تسهیلات مسکن روستایی
بهادری جهرمی در پاسخ به پرسشی درباره بخش مسکن کشور، با بیان اینکه این بخش با تأمین مالی انجام شده شتاب بیشتری گرفته است، اظهارکرد: سقف تسهیلات ساخت مسکن ۵۵۰ و شهرهای کوچک ۳۵۰ میلیون تومان است، تسهیلات مسکن در روستاها با نرخ ۴ درصد و در شهرهای کوچک با نرخ سود ۵ درصد اعطا می‌شود.
وی ادامه داد: تصمیم دوم در زمینه مسکن این بود که در دو سال ابتدایی بازپرداخت تسهیلات، اقساط به ۵.۹ میلیون تومان کاهش یافت، همچنین بر اساس طرح اختصاص زمین برای ساخت یک میلیون مسکن در شهرهای مختلف، این طرح بزودی در کلانشهر تهران نیز با همکاری شهرداری آغاز می‌شود. سخنگوی دولت اضافه کرد: هفته گذشته نیز در مراسمی با حضور رئیس جمهور طرح ساخت ۶۰ هزار واحد دانشگاهیان کلید خورد که بر اساس آنچه اشاره شد، امید است اجاره‌بها هم که تابعی از قیمت مسکن است، با کنترل تورم مسکن، در سال آینده کاهش یابد.

کاهش نرخ سود بازرگانی و عوارض واردات خودرو
بهادری جهرمی درباره بازار خودرو و نیز واردات خودروهای خارجی گفت: دولت درباره واردات خودروی نو، مصوباتی داشته و واردات در حال انجام است که آمار آن را گمرک و سازمان توسعه تجارت اعلام می‌کنند.
سخنگوی دولت تصریح کرد: دولت نرخ سود بازرگانی واردات خودرو را برای خودروهای اقتصادی از ۱۰۰ به ۱۰ درصد کاهش داده است، اقدام دیگر در این زمینه مجوز واردات خودروی کارکرده از مناطق آزاد به سرزمین اصلی است که ابلاغ شده است.
بهادری جهرمی اضافه کرد: در زمینه تولید خودرو اعم از خودروهای مونتاژی و تولید داخل با حمایت حداکثری در حال پیشرفت هستیم و افزایش عرضه خودرو در هر دو سال فعالیت دولت را داشته‌ایم و طبق قانون تعیین قیمت به شورای رقابت واگذار شده و نه دولت. وی درباره وضعیت بورس و بازار سرمایه بعد از انتشار اوراق گواهی خاص بیان کرد: به طور طبیعی بازار سرمایه برای تأمین منابع تولیدکنندگان و بخش واقعی اقتصاد است، فروش اوراق گواهی ۳۰ درصدی نیز یکی از این ‌روش‌ها برای بخش تولید بود و صرفاً یک مرتبه و برای مورد خاص انجام شد، دولت سال گذشته یک قاعده برای نرخ خوراک پتروشیمی‌ها به مدت پنج سال تعیین کرد تا ثبات و پیش‌بینی پذیری بازار را تقویت کند. همه اینها در راستای حمایت از بازار سرمایه بوده است.

جستجو
آرشیو تاریخی