صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و هفت - ۰۱ اسفند ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و هفت - ۰۱ اسفند ۱۴۰۲ - صفحه ۱

فعالان سیاسی از نمایشگاه رسانه‌های ایران استقبال کردند

سایه انتخابات بر درگاه رسانه

طحان‌نظیف: تعداد تأیید صلاحیت‌شدگان ادعای «خالص‌سازی» را زیر سؤال می‌برد

بیست و چهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران در تقارن با روزهایی که به برگزاری دو انتخابات مهم در 11 اسفند نزدیک می‌شویم، سبب شده است تا از یک سو مسئولان نهادهای مجری و ناظر و از سوی دیگر فعالان سیاسی و نمایندگان احزاب و جریان‌های مختلف از آن به طور خاصی استقبال کنند.
چنانکه سخنگوی شورای نگهبان در دومین روز حضورش در نمایشگاه با اشاره به تعداد افراد تأیید صلاحیت شده برای کاندیداتوری انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، گفت: اعداد و ارقامی که در این دوره شاهد بودیم، ادعای خالص‌سازی را زیر سؤال می‌برد. هادی طحان‌نظیف با تأکید بر اینکه شورای نگهبان هیچ‌گاه نگاه حزبی، جناحی و گروهی نداشته‌ و همواره به دنبال انجام وظیفه قانونی خود بوده است، گفت: همین امروز صحبت از فهرست‌های مختلفی است که جریانات سیاسی در حال بحث و بررسی درباره آنها هستند که نشان از آن است که تمام جریانات سیاسی در این انتخابات نماینده دارند و می‌توانند حضور داشته باشند و طرح‌های خود را بیان کرده و افرادی را که می‌توانند این طرح‌ها را پیاده‌سازی کنند، به مردم معرفی کنند که در نهایت مردم انتخاب نهایی را انجام دهند.

حضور فعالان سیاسی در جمع اصحاب رسانه
روز گذشته برخی فعالان سیاسی و حزبی نیز از فرصت نمایشگاه رسانه‌های ایران برای گفت‌و‌گوی رو در رو با اصحاب رسانه و بیان دیدگاه‌های انتخاباتی‌شان استفاده کردند. از جمله شهاب طباطبایی دبیرکل حزب ندای ایرانیان که به ایسنا خبر داد: لیست ۱۱۰ نفره برخی احزاب اصلاح‌طلب در شهرستان‌ها معرفی خواهند شد. وی با بیان اینکه در سراسر کشور از مجموعه اصلاح‌طلبان و اعتدالی‌ها چهره‌های قابل رقابت را در شهرستان‌ها انتخاب کرده‌ایم، افزود: در تهران علی مطهری سر لیست خواهد بود و ما از آن لیست حمایت می‌کنیم.
خود مطهری هم در نمایشگاه دیروز نشست خبری برگزار کرد و در این نشست ابراز داشت: لیست ما تقریباً بسته شده اما درباره دو سه نفر هنوز صحبت هست که چهارشنبه کامل می‌شود و روز پنجشنبه که روز اول تبلیغات است، رونمایی می‌شود.
وی با تأکید بر اینکه لیست صدای ملت لیستی شخصی است، توضیح داد: زمانی که احساس کردم برخی احزاب و گروه‌های معتدل قصدی برای دادن لیست ندارند، بنده اعلام کردم که خود من لیستی را از افراد معتدل چه اصولگرا و چه اصلاح‌طلب ارائه می‌کنم. افرادی که شاخصه اعتدال و عقل‌گرایی را داشته باشند و افرادی که شعارزده نباشند و به دنبال اصلاح امور کشور باشند، در لیست قرار گرفتند. بنابراین، این لیست نه لیست اصلاح‌طلبان است نه اصولگرایان و نه حزب خاصی. وی درباره عملکرد شورای نگهبان در بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات، افزود: افراد معتدل و اصلاح‌طلب در بین تأیید صلاحیت‌شدگان داریم و اگر مردم مشارکت کنند، تعداد زیادی از آنها می‌توانند وارد مجلس شوند. اقلیت قوی می‌تواند در مجلس مؤثر و صدای مردم باشند. برخی افراد مشهور ردصلاحیت شده‌اند اما تعداد قابل توجهی معتدل و اصلاح‌طلب هم تأیید صلاحیت شده‌اند.
ابوالقاسم جراره دبیرکل جبهه شریان نیز فعال سیاسی دیگری بود که حضورش در جمع رسانه‌ها را با برگزاری یک نشست خبری همراه کرد.
وی با اشاره به حضور این جبهه در ائتلاف امنا، گفت: ما به پدرخواندگی و شخص‌محوری نه گفته‌ایم. وی در عین حال افزود: تلاش ما بر همگرایی در جبهه انقلاب است. نظر ما این است که ائتلاف حول اشخاص نباشد بلکه براساس شاخص‌ها باشد و بر همین اساس ائتلاف امنا شکل گرفت و ما وارد این ائتلاف شدیم و قرار است لیستی به اسم امنا معرفی شود. شریان کاندیدای خود را به امنا معرفی کرده تا براساس شاخص‌ها لیست ۳۰ نفره برای تهران معرفی شود.
 مناظره دو دیپلمات سابق
عبدالرضا فرجی‌راد سفیر پیشین ایران در نروژ و مجارستان و جواد منصوری سفیر پیشین ایران در چین نیز با حضور در غرفه ایسنا درباره نقش مشارکت مردم در بازنمایی اقتدار ایران در سطح بین‌الملل با یکدیگر مناظره کردند.
سفیر پیشین ایران در چین با تأکید بر اینکه در جمهوری اسلامی ایران مردم تعیین‌کننده هستند و در تمام صحنه‌ها از جمله انتخابات همیشه نقش مردم بسیار تعیین‌کننده بوده است، تأکید کرد: ما همه ساکنان و اتباع یک کشور و به تعبیر دیگری سرنشینان یک کشتی هستیم بنابراین هر اتفاقی برای کشور بیفتد، نتیجه آن برای همه است. ما معتقدیم که خواص باید دلایل و ضرورت انتخابات را برای مردم تبیین کنند.
فرجی‌راد هم با بیان اینکه کشورها باید وزن ژئوپلیتیک خود را بالا ببرند تا قدرت‌شان بیشتر شود، گفت: یکی از فاکتورهای مهم در این زمینه مردم و نقش آنان است. هرچه نقش مردم بیشتر باشد وزن ژئوپلیتیک کشور بیشتر است. دولت‌ها و حاکمیت هر کشوری باید ابزارهایی را فراهم کند تا مردم نقش بیشتری در سرنوشت کشور داشته باشند و انتخابات یکی از آن ابزارهاست.
منصوری در پاسخ به اظهارات فرجی‌راد نسبت به علت کاهش مشارکت در انتخابات نیز با بیان اینکه بر اساس آمار روند کاهشی مشارکت در انتخابات‌ها قابل انکار نیست؛ به آمار مشارکت در انتخابات‌ها در کشورهای مختلف دنیا طی سال‌های گذشته اشاره کرد و گفت: دو دهه است در کل دنیا میزان شرکت‌کنندگان در انتخابات‌ رو به کاهش است؛ برای مثال آخرین آماری که درباره انتخابات ریاست جمهوری فرانسه وجود دارد، مشارکت ۳۵ درصدی است.
 
رسانه، ابزاری برای
ارتقای حقوق شهروندی است
همچنین دستیار رئیس‌جمهور در پیگیری حقوق و آزادی‌های اجتماعی با ابراز خوشحالی نسبت به بازگشایی نمایشگاه رسانه‌های ایران بعد از ۶ سال توقف، گفت: ممکن است تا پایان امسال یا احتمالاً اوایل سال آینده نشست‌های نخبگانی با خود اصحاب رسانه فراتر از رویکردهای سیاسی و به صورت کاملاً تخصصی برگزار کنیم تا بتوانیم پیشنهادهایی برای ایجاد برخی تغییرات در قانون مطبوعات مطرح کنیم و آن را ارتقا دهیم. به گزارش ایرنا، سکینه‌سادات پاد در حاشیه نمایشگاه رسانه‌های ایران با بیان اینکه رسانه، نماد حقوق شهروندی و ابزاری است تا بتوانیم حقوق شهروندی را ارتقا دهیم، افزود: رسانه پژواک صدای مردم و حتی حاکمیت است و نقش دوگانه ارتباط مردم-مسئولان را برعهده دارد و تسهیل‌گر حکمرانی مطلوب است.

جستجو
آرشیو تاریخی