صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و هفت - ۰۱ اسفند ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و هفت - ۰۱ اسفند ۱۴۰۲ - صفحه ۱

هراس شهرک نشینان شمال اراضی اشغالی از جنگ احتمالی با لبنان

حاکمیت صفر صهیونیست‌ها بر شمال

بعد از سخنرانی سیدحسن نصرالله، ‌دبیر کل مقاومت لبنان تکاپوها در بخش شمال سرزمین‌های اشغالی سمت و سوی جدیدی به خود گرفت.

فائزه‌سادات یوسفی/ بعد از سخنرانی سیدحسن نصرالله، ‌دبیر کل مقاومت لبنان تکاپوها در بخش شمال سرزمین‌های اشغالی سمت و سوی جدیدی به خود گرفته و تلاش برای دفع احساس خطر از تهدیدات عملی حزب‌الله نیروهای صهیونیستی را وادار به تحرکات جدی در این منطقه کرده است. نصرالله در این سخنرانی به وضوح از هدفگذاری جدید حزب‌الله که شامل تهاجمی‌تر شدن و گسترش جغرافیایی و ارتقای رزمی نبرد موشکی با صهیونیستهاست، رونمایی کرد. موضوعی که اکنون با تغییر معادلات برای کابینه جنگ رژیم صهیونیستی، سردرگمی بیشتری را برای نتانیاهو در برداشته است.
در این میان هراس ساکنین شمال سرزمین‌های اشغالی از حملات تلافی‌جویانه حزب‌الله وضعیت متشنجی را در این منطقه رقم زده است. روز گذشته منابع صهیونیستی فاش کردند، حدود سه هزار نفر از شهرک‌نشینان منطقه شمال از بیم حملات حزب‌الله حاضر نیستند به خانه‌های‌شان بازگردند. به عنوان نمونه ساکنان شهرک «کریات شمونه» با تصور آنکه حزب‌الله تونل‌هایی را زیر خانه‌هایشان حفر کرده است، تأکید کردند که به منازل‌شان برنخواهند گشت. این موضوع نشان می‌دهد، وحشت از توانمندی‌های عملیاتی مقاومت لبنان تا چه اندازه در میان جامعه صهیونیست‌ها رخنه کرده است. لمس تهدید برای ساکنین با فعال شدن فزاینده آژیرهای خطر و همچنین حملات موشک‌های نقطه‌زن موجب شده که این مناطق قابلیت زیست برای یک زندگی امن را از دست بدهد.در همین رابطه آویخای شتیرن، رئیس شهرک صهیونیستی کریات شمونه با اشاره به تهدیدات اخیر سیدحسن نصرالله مبنی بر اینکه موشک‌های این حزب به تمامی نقاط سرزمین‌های اشغالی می‌رسد، گفت: «آیا تل‌آویو قصد دارد مناطق بیشتری را تخلیه کند؟ ما ۴ ماه است که خارج از منازل خود هستیم. اهداف اسرائیل در جنگ شمال چیست؟ آنها با چه شرایطی می‌خواهند ما را به منازل خود بازگرداند؟»پیشتر نیز ایتان داویدی، رئیس شورای شهرک مارگالیوت اظهار داشته بود، شهرک‌نشینان ساکن در این شهرک به دلیل اوضاع آشفته نمی‌توانند به‌صورت عادی رفت و آمد کنند. وی برای تشریح وضعیت موجود بین مردم بیان داشت، آنان هنگام حضور در شهرک در پشت دیوارها مخفی می‌شوند. او همچنین نحوه مدیریت نتانیاهو را به چالش کشید و گفت که در شمال حاکمیت اسرائیل اصلاً وجود ندارد و شهرک‌نشینان خودشان مسائل را مدیریت می‌کنند.
 
وضعیت هر روز بدتر می‌شود
در برهه کنونی احتمال گسترش دامنه جنگ با حزب‌الله لبنان، سناریوهای بازگشت شهرک‌نشینان به شمال سرزمین‌های اشغالی را پیچیده‌تر کرده است. به طوری که به اذعان تحلیلگران صهیونیست هیچ انگیزه‌ای برای بازگشت ساکنان سرزمین‌های شمالی وجود ندارد. این درحالی است که این وضعیت در میان برخی شهرک‌های مجاور نوار غزه نیز وجود دارد. در این میان رژیم صهیونیستی به خاطر تنگناهای اقتصادی ناشی از جنگ علیه غزه دیگر توان تأمین نیازهای آوارگان در اقامتگاه‌های موقت را ندارد و تلاش می‌کند تا آنها را به شهرک‌های‌شان برگرداند.شهرک‌نشینان که ناچار به ترک خانه‌های‌شان شده‌اند نتانیاهو را مسبب شرایط ناامن ایجاد شده می‌دانند. به‌طوری که طی هفته گذشته مجمع غلاف اسرائیل نامه‌های اعتراضی به اسموتریچ ارسال کردند و در آن نسبت به اینکه دولت آن را به حال خودشان رها کرده ابراز خشم کرده و بیان داشتند که به منطقه جنگی باز نمی‌گردند مگر اینکه تهدید برطرف شود. حتی اخیراً منابع عبری تصاویری از مقامات برخی شهرک‌های صهیونیست‌نشین را که به‌ نشانه اعتراض پشت در دفتر نخست‌وزیری خوابیده بودند منتشر کردند.

وضعیت سرگردان نتانیاهو
معادلات بازدارندگی در شمال سرزمین‌های اشغالی با گذر زمان وارد دور جدیدی از چینش قدرت می‌شود. راهبرد حزب‌الله در نمایش و استفاده تدریجی از تسلیحات ارتقایافته و به‌روز، نوعی ابهام را در سنجش میزان توانمندی‌های نظامی مقاومت لبنان در میان تصمیم‌گیرندگان جنگ علیه بیروت برانگیخته و امکان هرگونه برنامه‌ریزی را در مقابله با آن را از کابینه سلب کرده است. در این میان، تلاش تل آویو برای غلبه بر جبهه جنوبی غزه نیز مؤلفه مهمی در چگونگی کارزار در این منطقه است. هرچند نتانیاهو برای دستاوردتراشی جهت تداوم مسندش نیاز به استمرار فضای جنگ دارد، اما کورسوی چشم‌انداز جنگ و عدم برآورد اطمینان‌بخش از آینده مانع عملی شدن تهدیدات او شده است. با این حال لفاظی‌های فزاینده رژیم بر حمله به لبنان و هراس از وضعیت جنگی فراگیر در میان شهرک‌نشینان مانع بازگشت آنها به منازل‌شان شده است. اکنون کابینه جنگ زیر فشار انتقاد ساکنین شمالی قرار دارد و قادر نیست هیچ امنیتی را برای آنها تضمین کند. به همین دلیل هرگونه بلندپروازی‌های موهوم در مورد جنگ با لبنان می‌تواند وضعیت زندگی را در شمال سرزمین‌های اشغالی بغرنج کرده و تبعات منفی را برای شاکله جامعه صهیونیست در کل سرزمین‌های اشغالی در بر خواهد داشت. به همین منظور بود که رژیم صهیونیستی برای آماده‌سازی این تبعات روز گذشته برق ۱۲۰ هزار شهرک‌نشین از جمله «عسقلان»، «بتاح تکفا»، «هرتزلیا»، «دیمونا»، «ریشون لتزیون»، «صفد»، «حیفا» و غیره را قطع کرد. به گفته مدیر شرکت «نوگا» که بخش برق در اراضی اشغالی را مدیریت می‌کند، این اقدام برای آمادگی شهرک‌نشینان در صورت هدف قرار گرفتن نیروگاه‌های برق توسط حزب‌الله لبنان تعیین شده بود. وی پیش از این به مردم توصیه کرده بود که علاوه بر ذخیره‌سازی بنزین و پر کردن باک خودروها، باتری‌های شارژ تلفن‌های همراه هم خریداری کنند.
 

جستجو
آرشیو تاریخی