آیین‌نامه تعیین شهریه خدمات تربیتی، آموزشی و مراقبتی کودکستان‌ها ابلاغ شد

شهریه کودکستان‌ها قانونمند می‌شود

سمیه افشین‌فر
خبرنگار

آیین‌نامه «تعیین شهریه خدمات تربیتی، آموزشی و مراقبتی کودکستان‌ها» برای اجرا توسط وزیر آموزش و پرورش به تمام مدیران کل آموزش و پرورش استان‌ها ابلاغ شد. بر‌اساس این آیین‌نامه که به ‌منظور ساماندهی امور مرتبط با تعلیم و تربیت اوان کودکی ابلاغ شده است، حداکثر سرانه شهریه برای هر کودکستان در هر سال تحصیلی - تربیتی بر‌اساس عناصری از قبیل اجاره‌بهای ملک، هزینه‌های نیروی انسانی، استهلاک دارایی‌های قابل استهلاک، هزینه‌های مصرفی و... محاسبه خواهد شد. هرچند انتظار می‌رود با ابلاغ آیین‌نامه، وضعیت بی‌سر و سامان شهریه کودکستان‌ها سروسامان پیدا کند، اما با توجه به این نکته که سقف و کف این شهریه تعیین نشده، نگرانی از تعیین شهریه بالا وجود دارد.
این در حالی است که برای مثال، سقف و کف شهریه مدارس غیردولتی هر سال اعلام می‌شود.

استاندارد در گرو هزینه است
مجتبی همتی‌فر، رئیس سازمان تعلیم و تربیت کودک در گفت‌وگو با «ایران» با بیان اینکه آیین‌نامه ابلاغ شده حاصل ساعت‌ها کار کارشناسی در پژوهشگاه آموزش و پرورش است، گفت: الگویی که در شهریه کودکستان‌ها مصوب شده نتیجه مجموعه بحث‌هایی است که در پژوهشگاه انجام شده است.
وی در توضیح این رویکرد افزود: وقتی خدمت با کیفیتی را با رعایت استانداردها انتظار داریم باید هزینه‌های تمام شده را هم لحاظ کنیم. استانداردها در گرو هزینه‌هایی از جمله فضا و نیروی انسانی است. اگر نسبت به هزینه‌های تمام شده بی‌تفاوت باشیم و آنها را در نظر نگیریم، در ارائه خدمات شاهد کاهش کیفیت خدمات خواهیم بود. مثلاً اگر مربی حقوق خوبی نگیرد مجبور است چند جا کار کند و طبعاً به شغل خود نگاه دائمی و مستمر نخواهد داشت. یا اگر مدیران نتوانند حداقل هزینه‌ها را برای نیروی انسانی فراهم کنند، به ناچار به استخدام نیروهای کم‌تجربه مبادرت می‌کنند. در حقیقت کاهش هزینه‌ها از سوی مدیر و مؤسس باعث می‌شود تا کارکرد کودکستان در حد یک مرکز مراقبتی پایین آورده شود. وقتی این اتفاق می‌افتد، کودکستان از هدف و رسالت اصلی خود دور می‌شود.
رئیس سازمان تعلیم و تربیت، در ادامه با اشاره به آسیب‌هایی که نابسامانی شهریه ایجاد می‌کند، گفت: اگر شهریه کفاف هزینه‌ها را ندهد، مؤسس و مدیر به سمت شهریه‌های غیرقانونی سوق داده می‌شوند تا از طریق اقداماتی مثل فوق برنامه و... هزینه‌هایی را از خانواده‌ها دریافت کنند. درواقع با دریافت هزینه‌های غیرقانونی، مؤسس برای دریافت هزینه‌ها، والدین را مجبور می‌کند تا به شکل‌های دیگری شهریه اضافی را پرداخت کنند. بویژه اگر آن کودکستان از شهرتی هم برخوردار باشد، این کار را راحت‌تر انجام خواهد داد. حتی در اینجا با مسأله تبلیغات و بازارگرمی مواجه می‌شویم و پای برنامه‌های بی‌ارزش برای فوق برنامه مطرح می‌شود که قطعاً مقدمه آسیب‌های تربیتی بعدی خواهد بود. همه این مشکلات از نظر سازمان تعلیم و تربیت کودک مسامحه درباره زیست‌بوم کودکی و منافع والدین و خانواده و حتی به نوعی اجحاف در حق مربی و حتی مؤسس کودکستان است، زیرا بدون اینکه متوجه باشیم او را به‌طور سیستماتیک درگیر تخلف کرده‌ایم.

مسیر سازمان
 قاعده‌مند کردن مؤلفه‌هاست
همتی‌فر، با بیان اینکه مسیری که سازمان تعلیم و تربیت انتخاب کرده، این است که شهریه کودکستان‌ها با قاعده‌مند کردن مؤلفه‌هایی که در تعیین شهریه نقش دارند و سیستماتیک کردن محاسبه آنها بر‌اساس روندی مستند، تعیین شود، گفت: ممکن است به ظاهر این‌گونه به نظر برسد که چرا در این آیین‌نامه همانند مدارس غیردولتی برای شهریه کودکستان‌ها کف و سقفی تعیین نشده است. درست است که در این آیین‌نامه سقف و کفی برای شهریه در نظر گرفته نشده، اما به این معنا نیست که قرار است شهریه بی‌حساب و کتاب محاسبه شود. در حقیقت بر‌اساس میانگین هزینه فضا و تجهیزاتی که برای هر کودک لازم است و استاندارد نیروی انسانی و فضا و تجهیزاتی که قرار است استفاده شود در شهرهای مختلف می‌توانیم هزینه‌ای را برآورد کنیم و این هزینه‌ها حتی در یک شهر و در دو کودکستان کنار هم یکسان نخواهد بود.
وی افزود: در تعیین شهریه مؤلفه‌های موردتوجه و ثابت کودکستان تعیین‌کننده است، بنابراین از آنجا که در بحث اجاره مکان کودکستان هزینه‌های اجاره در بالا و پایین شهر یکسان نیست و تفاوت دارد، بر فرض یکسان بودن سایر مؤلفه‌ها از قبیل ظرفیت اسمی و نیروی انسانی، حتماً شهریه‌های کودکستان‌ها با هم متفاوت خواهد بود. این مؤلفه‌ها حتماً در ضریب کیفیت کودکستان‌ها و رتبه‌بندی آنها که در مراحل بعدی تعیین خواهد شد اثرگذار است. رئیس سازمان تعلیم و تربیت با اشاره به اینکه برآورد ما نشان می‌دهد که اگر بخواهیم مقایسه کنیم به‌واقع باید هزینه پرداخت شده از سوی خانواده به‌عنوان شهریه را با هزینه محاسبه شده در نظر گرفت، گفت: بر‌اساس نمونه‌گیری‌هایی که از کودکستان‌های کل کشور انجام داده‌ایم، محاسبه شهریه با این الگو، خانواده‌ها را چندان با افزایش شهریه ملموس و محسوس مواجه نخواهد کرد ولی قطعاً ساماندهی شهریه‌ها با یک منطق مشخصی صورت خواهد گرفت.

جستجو
آرشیو تاریخی