امیرعبداللهیان در دیدار نمایندگان گروه‌های فلسطینی در دمشق مطرح کرد

واشنگتن و تل‌آویو به دنبال مذاکره با حماس

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه در سومین مقصد سفر منطقه‌ای خود پس از بیروت و دمشق روز گذشته باز راهی دوحه شد؛ سفری که در بیش از چهارماهی که از جنگ غزه گذشته است، همچنان هدف توقف جنگ و کمک به اجرای توافق آتش‌بس را جست‌و‌جو می‌کند. وزیر امور خارجه پیش از حضور در دوحه، یکشنبه شب در دیدار شماری از مسئولان گروه‌های مختلف فلسطینی مستقر در دمشق دیدار و پیرامون آخرین وضعیت فلسطین، نحوه پایان دادن به جنگ علیه غزه و توقف نسل‌کشی فلسطینیان توسط رژیم صهیونیستی گفت‌و‌گو و تبادل نظر کرد. امیرعبداللهیان در این دیدار با اشاره به اینکه رهبر انقلاب اسلامی در همان روزهای آغازین جنگ علیه غزه با قوت فرمودند که پایان این جنگ بی‌تردید پیروزی برای ملت فلسطین است، افزود: در گفت‌و‌گوهای دیپلماتیک ما با کشورهای مختلف جهان و نیز یافته‌های ما از گفت‌وگوها با نخبگان در اقصی نقاط جهان، این دیدگاه و ارزیابی به‌طور واضح شنیده می‌شود که رژیم اسرائیل و دولت امریکا به هیچ یک از اهداف اعلام شده خود از زمان آغاز جنگ علیه غزه دست نیافتند و اکنون مجبور هستند با حماس که شعار نابودی آن را می‌دادند، مذاکره سیاسی کنند و از اینکه حماس به پیشنهادات و طرح سیاسی آنها پاسخ داده است، اظهار خرسندی می‌کنند. او افزود: اکنون آنها ایده‌های سیاسی مختلفی برای فلسطین و غزه و کرانه پساجنگ مطرح می‌کنند و نظر ما را نیز مستقیم یا غیرمستقیم می‌پرسند و پاسخ ما این بود و هست که باید رهبران فلسطینی بنشینند و براساس مصالح خود و مصالح ملت فلسطین توافق کنند و جهان باید از طرح و تصمیم فلسطینی‌ها حمایت کند.
مسئولان‌ گروه‌های فلسطینی شرکت‌کننده در این نشست نیز با اشاره به اینکه رژیم صهیونیستی مدعی بود که ظرف چند روز بر مقاومت در غزه مسلط و پیروز می‌شود، گفتند: امروز بیش از ۴ ماه از آغاز جنگ علیه غزه می‌گذرد و به‌رغم حمایت همه‌جانبه امریکا از رژیم اسرائیل، هیچ توفیقی جز کشتار بی‌رحمانه شهروندان و کودکان و زنان فلسطینی نداشته‌اند. آنها تأکید کردند: این یک نبرد میان حماس با رژیم صهیونیستی نیست، بلکه نبردی نابرابر میان همه ملت مظلوم فلسطین با رژیم اسرائیل و حامیان آن است و ملت فلسطین با ایمان به نصرت الهی تاکنون پیروز این نبرد بوده و از حکومت نتانیاهو چیزی باقی نمانده است و رژیم صهیونیستی خود را در نبرد مرگ و زندگی می‌بیند.

نقش‌آفرینی در فرایند دیپلماتیک توقف جنگ
امیرعبداللهیان روز گذشته در حالی پس از سوریه به قطر رفت که این کشور در بطن فرایند دیپلماتیک توقف جنگ در کنار مصر و ایران نقش مهمی را در تسهیل دستیابی به توافق جدید برای تبادل اسرا میان حماس و رژیم صهیونیستی ایفا می‌کند. کشورهای درگیر فرایند مذاکرات در جست‌و‌جوی راهکاری برای آتش‌بس شش هفته‌ای هستند که براساس آن آزادی گروگان‌ها در غزه آغاز می‌شود. این در حالی است که خواسته مقاومت فلسطین توافق کاملی است که زمان مشخص آتش‌بس در آن روشن باشد و در مقابل رژیم صهیونیستی خواهان توافق دو مرحله‌ای است؛ نخست، مبادله اسیران و سپس بحث آتش‌بس که با مخالفت مقاومت روبه‌رو شده است. اما این تلاش‌های دیپلماتیک در حالی شتاب گرفته است که از چند روز گذشته دور جدیدی از حملات رژیم صهیونیستی به رفح آغاز شده است و به دنبال آن تل‌آویو به دنبال شروع عملیات میدانی و زمینی در جنوبی‌ترین بخش نواز غزه است. به دنبال آغاز این عملیات بود که ارتش رژیم صهیونیستی تصمیم به انجام عملیات زمینی در شهر رفح را به تصویب رساند. در چنین شرایطی از تحولات بود که وزیر امور خارجه در سفر منطقه‌ای جدید خود در بیروت دیدارهای مهمی را با شماری از رهبران مقاومت از جمله «زیاد نخاله»، دبیرکل جنبش جهاد اسلامی، «اسامه حمدان»، از رهبران جنبش حماس و «جمیل مزهر»، معاون دبیرکل جبهه خلق برای آزادی فلسطین از سر گذراند و در جریان این دیدار بر ضرورت همسویی همه گروه‌های مقاومت فلسطین تأکید کرد.
وزیر امور خارجه در جریان سفر به دوحه با «شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی»، نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه قطر دیدار و گفت‌و‌گو کرد.

جستجو
آرشیو تاریخی