دولت با تخصیص 40 هزار میلیارد ریال اعتبار به کمک شالیکاران آمد

خروج بازار برنج مازندران از رکود

شیما جهان‌بخش
خبرنگار

با توجه به مشکلات بازار فروش برنج شالیکاران در استان‌های شمالی طی دو سال اخیر، دولت با ورود به این بخش و خرید تضمنی برنج برای اولین‌بار توانسته بخشی از مشکلات برنجکاران را برطرف کند. امسال هم برای دومین سال متوالی دولت به این موضوع ورود کرده و با دستور رئیس‌جمهور ۴۰ هزار میلیارد ریال اعتبار برای خرید تضمینی برنج مازندران تخصیص یافته تا بازار برنج این استان از رکود خارج شود.
«سیدمحمود حسینی‌پور»، استاندار مازندران با اعلام این خبر اظهار داشت: رئیس‌جمهور برای حل مشکل شالیکاران ۴۰ هزار میلیارد ریال  اعتبار را برای استان تصویب کرده است. البته این اعتبارهنوز پرداخت نشده اما با پیگیری‌های صورت گرفته به‌زودی با تخصیص آن خرید تضمینی برنج از کشاورزان استان آغاز خواهد شد.
استاندار مازندران خاطرنشان کرد: از ابتدای دولت سیزدهم توجه به کشاورزان در رأس برنامه‌ها بوده و بارها نگاه حمایتی رئیس‌جمهور توانسته مشکلات این حوزه را برطرف کند. سال گذشته طرح خرید توافقی برنج پرمحصول استان شامل ندا و شیرودی پس از انجام تمهیدات لازم و عقد قرارداد با شالیکوبی‌داران و تشکل‌های صنفی در تمام شهرستان‌ها از گلوگاه تا نور انجام شد.
استاندار مازندران یکی از برنامه‌های جدی مسئولان استان را حمایت از برنجکاران عنوان کرد و افزود: با رایزنی‌های انجام شده در تلاشیم خرید تضمنی برنج همانند گندم در دستور کار دولت قرار گیرد. این اقدام سال گذشته برای اولین بار در استان‌های شمالی از سوی دولت انجام و باعث شد رکورد این بخش شکسته شود.
عرضه برنج طارم مازندران در بورس
حسینی‌پور خاطرنشان کرد: در حال حاضر بازار برنج در رکود بوده و اگر ۲۰ درصد برنج مازندران به صورت تضمین خریداری شود این محصول از رکود خارج خواهد شد و مشکلات شالیکاران برطرف می‌شود.
وی از دیگر اقدامات دولت در حوزه برنج را عرضه برنج طارم مازندران در بورس کالای ایران دانست و افزود: یازدهم آبان ماه امسال چهارمین سال عرضه برنج طارم مازندران در بورس کالای ایران با حضور مدیران ارشد سازمان بورس کالا در محل سالن معاملاتی مرکز بین‌المللی تجارت و پایانه صادرات برنج ایران در شهرستان آمل به صورت رسمی انجام شد.
حسینی‌پور تصریح کرد: در واقع با این اقدام فرصتی فراهم شد تا کشاورزان مازندرانی برنج تولیدی خود را بر اساس استانداردهای تعریف شده گواهی سپرده عرضه کنند.
حسینی‌پور افزود: بر حسب فرمایشات رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه «تا جایی که محصولات داخلی جهت عرضه وجود دارد محصولات خارجی نباید وارد بازار شود»، امسال برنجکاران مازندرانی تولیدات خود را افزایش دادند و همین مسأله باعث شد مقداری در فروش محصول دچار مشکل شدند. البته با حمایت اخیر دولت قرار شده کارهای خرید تضمینی 50هزار تن برنج در مرحله اول طی روزهای آینده آغاز شود. از سوی دیگر محدودیت تعرفه صادراتی برنج را حذف کرده تا صادرکنندگان مازندرانی محصول این استان را به کشورهای مختلف صادر کنند.
نماینده عالی دولت در مازندران در پایان خاطرنشان کرد: مافیای برنج سبب شده تا این محصول نتواند ارزش واقعی خود را پیدا کند و دلیل افت و رکود بازار برنج وجود مافیاست. از این رو با شکل‌گیری اتحادیه‌ها و خرید تضمینی در 2 سال اخیر توانسته‌ایم فاصله قیمت برنج از تولیدکننده تا مصرف کننده را ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش دهیم.
نحوه پرداخت خرید تضمینی به صورت نقدی خواهد بود
«بابک مؤمنی»، سرپرست سازمان جهاد کشاورزی مازندران هم در گفت‌و‌گو با «ایران» از افزایش میزان تولید محصول در سال زراعی جاری خبر داد و گفت: در راستای حمایت از تولیدات داخلی، با پیگیری استاندار مازندران، نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی و وزیر جهاد کشاورزی، مازندران برنج مصرفی دستگاه‌های دولتی، ارگان‌ها و بیمارستان‌ها را تأمین خواهد کرد.
وی ادامه داد: در همین راستا با همکاری سازمان اتکا و سازمان تعاون روستایی استان مقدمات خرید ۵۰ هزار تن برنج پرمحصول از نوع ندا و شیرودی در مازندران مهیا شده و بزودی آغاز خواهد شد.
 سرپرست سازمان جهاد کشاورزی مازندران تصریح کرد: هم‌اکنون مراکز خرید تضمینی در شهرهای آمل، بابل، ساری، قائمشهر، میاندرود، بهشهر و نکا آماده خرید شده‌اند. البته بنا داریم 4 مرکز دیگر را نیز در استان راه‌اندازی کنیم تا کار خرید با سرعت بیشتری انجام شود.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه سال گذشته ۱۱ هزار و ۷۰۰ تن مانده برنج پرمحصول از کشاورزان استان با اعتباری بالغ بر ۴۷۰ میلیارد تومان خریداری شده است، گفت: نحوه پرداخت خرید تضمینی از کشاورزان به صورت نقدی خواهد بود و ظرف مدت ۱۵ روز کاری، پول کشاورزانی که محصولات خود را به مراکز خرید تحویل داده‌اند به حسابشان واریز خواهد شد.
مؤمنی با تأکید بر ضرورت راه‌اندازی خط اعتباری ویژه برای خرید تضمینی برنج، افزود: با حمایت‌های دولت مانند سال گذشته برنج‌های دپو شده در شالیکوبی‌ها و برنج تولید سال‌جاری خریداری خواهد شد و مشکل کشاورزان به صورت کامل برطرف می‌شود.
وی با اشاره به اینکه تولیدکننده را باید دلگرم کنید و به گونه‌ای نباشد که تولیدکننده از روی اجبار و ناراحتی برای امرار معاش زندگی محصول خود را به فروش برساند، افزود: انجمن واردکنندگان برنج باید به انجمن صادرکنندگان برنج ایرانی تبدیل شود و برنج ایرانی را به سایر کشور‌ها صادر کند.
 سرپرست سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه لغو ممنوعیت ۴ ماهه واردات، توزیع و ترخیص برنج در سال گذشته آسیب جدی به کشاورزان وارد کرد، اظهار داشت: مازندران به تنهایی ۴۲ درصد برنج سفید کشور را تولید می‌کند از این رو تقاضای جدی ما این است که قانون ممنوعیت واردات برنج در زمان برداشت این محصول همه ساله اجرا شود. همچنین دستگاه‌های پرمصرف کشور موظف به خرید برنج ایرانی شوند.

جستجو
آرشیو تاریخی