با تأیید صلاحیت 15 هزار داوطلب انتخابات مجلس محقق می شود

شور مشارکت

کمتر از 20 روز مانده به موعد انتخابات و در حالی‌که نزدیک به 15 هزار نفر برای نامزدی در انتخابات مجلس شورای اسلامی و 144 نفر برای کاندیداتوری در انتخابات خبرگان تأیید صلاحیت شده‌اند؛ تکاپوی گروه‌ها و جریان‌ها برای حضور در این رقابت سیاسی به اوج رسیده است.
تأیید صلاحیت ۱۴ هزار و ۹۱۲ نفر (73 درصد) داوطلب انتخابات مجلس در حالی است که در سه روز گذشته آن دسته از داوطلبانی که به رغم تأیید از سوی هیأت‌های اجرایی و نظارت در مرحله بررسی صلاحیت توسط شورای نگهبان رد صلاحیت شده بودند، همچنان فرصت اعتراض داشتند.
این درحالی است که احمد وحیدی وزیر کشور روز گذشته پس از نشست هماهنگی انتخاباتی با استانداران، اعلام کرد که از میان این تعداد کاندیدا، ۱۱۰۰ استاد دانشگاه، ۲۰۰پزشک، ۴۰۰ قاضی و نزدیک به ۳۷۰نفر از نمایندگان دوره‌های قبل، نامزد انتخابات مجلس شده‌اند.
در عین حال هادی طحان نظیف، سخنگوی شورای نگهبان روز گذشته با تأکید بر اینکه هیچ نماینده‌ای به دلیل موافقت یا مخالفت با مصوبه‌ای رد صلاحیت نشده، به ادعاهای چند روز اخیر از سوی معدودی از نمایندگان رد صلاحیت شده پاسخ داد. طحان نظیف از جمله در پاسخ به نماینده مرودشت که مدعی شده بود به دلیل مبارزه با مافیای خودرو رد صلاحیت شده، تأکید کرد: رد صلاحیت ایشان هیچ ارتباطی به پیگیری واردات خودرو و طرح صیانت ندارد. ایشان در جلسه‌ای که به شورا آمد، موضوع را کاملاً پذیرفت و گفت حرف هایم را اصلاح می‌کنم. سخنگوی شورای نگهبان درباره ادعای عجیب نماینده‌ای دیگر مبنی بر درخواست 120 هزار دلاری دلال‌ها برای تأیید صلاحیت نیز گفت: ساحت شورای نگهبان و اعضای آن از این ادعاها مبراست. وی ادامه داد: تا الان حتی یک مورد از این ادعاها نسبت به اعضا و همچنین کارکنان شورای نگهبان ثابت نشده است. با این حال تماس گرفتیم تا اسم این دلال‌ها را بپرسیم و پیگیری کنیم که تا الان موفق به ارتباط با ایشان نشدیم و حتماً پیگیر این موضوع هستیم.
تأکید اصلاح‌طلبان بر ناکارآمدی تحریم انتخابات
پس از آنکه طی روزهای گذشته احزابی همچون کارگزاران سازندگی و اعتدال و توسعه بر حضورشان در انتخابات تحت هر شرایطی تأکید کردند؛ 110فعال سیاسی اصلاح‌طلب نیز با صدور بیانیه‌ای به رغم مطرح کردن برخی انتقادها به روند بررسی صلاحیت‌ها بر مشارکت خود در انتخابات تأکید کردند. این بیانیه که روز گذشته و در واکنش به راهبرد انتخاباتی جبهه اصلاحات منتشر شد، تأکید داشت: ده‌ها سال تجربه انتخاباتی در ایران و جوامع دیگر شاهد است ‌که تحریم و عدم شرکت در انتخابات ابزار کارآمدی برای نیل به انتخابات آزاد نیست و در اغلب موارد به بسته‌تر شدن قوانین و رویه‌های انتخاباتی می‌انجامد.
چهره‌هایی همچون غلامحسین کرباسچی دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی، الیاس حضرتی، الهه کولایی و احمدشیرزاد از نمایندگان مجلس ششم و حمیدرضا جلائی‌پور و محمدفاضلی از اساتید جامعه‌شناسی در این بیانیه یادآور شدند: در حالی که می‌دانیم و تجربه‌ کرده‌ایم که کاهش مشارکت انتخاباتی از جمله به تشدید تهدیدها و تحریم‌ها علیه ایران و ایرانیان می‌انجامد، دغدغه‌مندان ایران نمی‌توانند به وضعیت منطقه و شرایط بین‌المللی بی‌تفاوت باشند. آنها همچنین افزودند: اکنون که تشکیل اکثریت اصلاح‌گر در مجلس دست‌نیافتنی شده است، همچنان می‌توان برای تشکیل یک «اقلیت خوب» و مؤثر تلاش کرد.

شکل‌گیری فهرست ائتلاف‌های جدید در جبهه اصولگرایان
اصولگرایان هم در فاصله باقیمانده تا موعد انتخابات در11اسفند شاهد شکل‌گیری ائتلافی جدید بودند. ائتلاف مردمی نیروهای انقلاب اسلامی (اٌمناء) متشکل از ۲۰ جبهه، حزب، اتحادیه و تشکل سیاسی پنجشنبه هفته گذشته با صدور بیانیه‌ای اعلام موجودیت کرد و به جمع دیگر ائتلاف‌های موجود اصولگرا پیوست. این ائتلاف در بیانیه خود تأکید کرد که با هدف افزایش مشارکت و ارائه مشورت سیاسی و در مخالفت با سهمیه‌بندی باندی پدرخوانده‌های سیاسی آغاز به کار کرده و در آوردگاه ۱۱ اسفند ماه از کاندیداهایی حمایت می‌کند که در گذشته خود پایبندی به اصل شفافیت را نشان داده و برای دوره نمایندگی، میثاق‌نامه شفافیت این ائتلاف را بپذیرند و برای قانونی شدن مفاد آن تلاش کنند. این در حالی است که بر اساس خبرهای منتشر شده شورای ائتلاف، نیروهای انقلاب نیز اعلام کرده فهرست انتخاباتی خود را با سرلیستی محمدباقر قالیباف تا سوم اسفند معرفی می‌کند. شورای وحدت اصولگرایان هم با سرلیستی احتمالی محمدرضا باهنر شعار انتخاباتی خود را «همه با هم، تحول برای حل مشکلات» اعلام کرد.
همچنین مصطفی پورمحمدی دبیرکل جامعه روحانیت مبارز و عضو شورای وحدت اصولگرایان که خبر تأیید صلاحیتش برای حضور در انتخابات خبرگان در روزهای اخیر منتشر شد، اما با این تحلیل که بعید است شورای وحدت اصولگرایان و شورای ائتلاف نیروهای انقلاب به لیست واحد برسند درباره بحث سرلیستی در صورت رسیدن به یک فهرست مشترک گفت: ایده سرلیستی ایده کاملی نیست، اگر قرار بر لیست واحد باشد حتماً باید چهار- پنج چهره شاخص در صدر لیست قرار بگیرند.

جستجو
آرشیو تاریخی