بهادری جهرمی در نشست خبری تشریح کرد

راهکار غیر قیمتی دولت برای رفع ناترازی بنزین

علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت در نشست خبری خود با رسانه‌ها، با بیان اینکه طبق گزارش دستگاه‌های متولی در وزارت اقتصاد، در حوزه جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی، افزایش سرمایه‌گذاری را شاهد بودیم، تأکید کرد: در حوزه تأمین ارز صنعت و معدن، نسبت به چهار سال قبل، ۶۳ درصد رشد را شاهد بودیم. سخنگوی دولت همچنین از دستورات اکید رئیس جمهور به چند وزارتخانه برای اجرای تدابیر رهبر معظم انقلاب خبر داد و بیان کرد: رئیس جمهور برای اجرای تدابیر و بیانات رهبر انقلاب دستوراتی به وزرای نفت، نیرو، اقتصاد، صمت و جهاد کشاورزی ابلاغ کرده است.
دبیر هیأت دولت با اشاره به جذب نخبگان در دولت سیزدهم نیز مطرح کرد: بر اساس اراده خود دولت و پیگیری‌های بنیاد ملی نخبگان مصوباتی در این زمینه برای تسهیل فرایند جذب نخبگان داشته ایم، برای بورسیه شدن المپیادی‌ها هم مصوباتی داشته ایم. مقدمات جذب نخبگان نهایی شده و در مرحله تأمین بودجه هستیم.
 
سیاستگذاری غیرقیمتی در حوزه انرژی
به گزارش ایرنا، بهادری جهرمی در بخش دیگری از صحبت‌های خود، در تشریح راهکارهای دولت برای رفع ناترازی حوزه انرژی، گفت: استاندارد مصرف انرژی در کشور کمی بالاست، دولت برای حل مشکل ناترازی در تولید و مصرف انرژی، راهکارهای غیرقیمتی را در پیش می‌گیرد. افزایش عرضه و تولید و همچنین مبارزه با قاچاق از جمله راهکارهایی است که دولت برای رفع این ناترازی‌ها پیش‌بینی کرده است.
 
جهش تولید در بنزین با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان
وی درباره افزایش مصرف بنزین اظهار کرد: در زمینه تولید بنزین متوسط تولید با متوسط مصرف در ایام عادی تقریباً برابر است، در ایام پرمصرف یا اورهال پالایشگاه‌ها به صورت مقطعی دچار ناترازی می‌شویم که وزارت نفت از روش سوآپ غیر همزمان برای تولید یا تأمین بنزین اقدام می‌کند. با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان جهش تولید بنزین داشته‌ایم، بخش خصوصی همکاری خوبی با وزارت نفت در زمینه تولید داشته است.وی ادامه داد: با اقدامات دولت در دو سال گذشته تولید بنزین عدد قابل توجهی افزایش یافته اما در مقابل مصرف بنزین هم در کشور بالاست. همزمان دولت هم مسیر افزایش تولید را به پیش می‌برد، هم کنترل غیرقیمتی را مدنظر دارد.
بهادری جهرمی درباره لزوم مشارکت بخش خصوصی در حوزه‌های نفتی، گفت: پیش ‌از این رویکرد غلط نگاه به بیرون و بی‌توجهی به ظرفیت‌های داخلی حاکم بود. در این دولت نگاه به درون در پروژه‌ها جایگزین نگاه به بیرون شده است و پیرو صحبت‌های رهبر انقلاب دولت اهتمام ویژه‌ای به واگذاری پروژه‌ها به بخش خصوصی دارد.
وی ادامه داد: در دولت سیزدهم یعنی در همین مدت کمتر از ۴۰ ماه، شش قرارداد برای توسعه هفت میدان نفتی و گازی به ارزش ۴ و نیم میلیارد دلار منعقد، تنفیذ و عملیات اجرایی آن انجام شده که در نتیجه آن ۱۹۰ هزار بشکه به تولید کشور افزوده شده است.
سخنگوی دولت افزود: همچنین پنج قرارداد برای هشت میدان نفتی و گازی به ارزش ۱۴ میلیارد دلار تا پایان امسال منعقد می‌شود که تقریباً در همه این قراردادها طرف حساب ما بخش خصوصی خواهد بود و در نتیجه این قراردادها انتظار داریم که ۳۹۰ هزار بشکه نفت و ۳۰ میلیون متر مکعب گاز به ظرفیت تولید کشور افزوده شود.
 
بازگشت دولت به ریل آزمون‌های عادلانه استخدام
بهادری جهرمی با تأکید بر اینکه تلاش دولت مردمی در جهت عدالت در استخدام و جذب نیروی کار است، گفت: دولت روش‌های استخدامی بر مبنای آزمون‌های فراگیر و عمومی را در دستور کار خود قرار داده است.
سه آزمون فراگیر و هشت آزمون نیز به صورت اختصاصی برگزار شده که بیش از ۱۲۰ هزار نفر ظرفیت استخدام این آزمون‌های استخدامی بوده است. وی تأکید کرد که گام دوم دولت برای ایجاد اشتغال، تسهیل شرایط خود اشتغالی است که مهم‌ترین اقدام صورت گرفته در این راستا را می‌توان تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار عنوان کرد.
 
بازگشت بیش از 6500 کارخانه به چرخه تولید
بهادری جهرمی حل مسائل پیش‌روی کسب و کارها را از دیگر اقدامات دولت در زمینه افزایش اشتغال برشمرد و افزود: در این راستا بیش از ۶۵۰۰ کارخانه تعطیل و نیمه تعطیل به چرخه تولید بازگشته‌اند که در سفر هفته گذشته رئیس‌جمهور به استان هرمزگان بیش از ۶۰۰ کارخانه دیگر نیز فعال شدند و به جمع صنایع خارج شده از رکود پیوستند.  به گفته سخنگوی دولت مجموع اقدامات دولت در این زمینه موجب کاهش نرخ بیکاری از ۱۰ درصد در ابتدای دولت به نرخ ۷.۶ درصد شده که این میزان کمترین میزان نرخ بیکاری از سال ۱۳۸۴ تا کنون است.
 
افتتاح ۲ هزار و ۴۰۰ پروژه به ارزش ۴۱۰ همت
سخنگوی دولت درباره پروژه‌هایی که قرار است در دهه فجر افتتاح شود نیز اظهار کرد: حجم پروژه‌ها بسیار بالاست، حدود ۲ هزار و ۴۰۰ پروژه به ارزش ۴۱۰ همت آماده افتتاح و بهره‌برداری است.
در حوزه بهداشت، راه، مسکن، انرژی و نفت که ۱۵ طرح بزرگ نفتی با سرمایه‌گذاری ۲.۲ میلیارد دلاری احداث شده‌اند و تولید نفت خام ۵۰ هزار بشکه و گاز ۸ میلیون متر مکعب افزایش می‌یابد و به هزار روستا و ۱۳ شهر و ۲۵۰۰ صنعت جدید گازرسانی می‌شود.

جستجو
آرشیو تاریخی