صنعت نفت در امضای قراردادهای جدید رکوردساز شد

اوجی با اشاره به بهره‌برداری از ۱۳۲ پروژه نیمه‌تمام به ارزش ۲۸.۵ میلیارد دلار از ابتدای دولت سیزدهم با اولویت پروژه‌هایی که ارزش افزوده بالاتری ایجاد می‌کنند، تصریح کرد: ۵۰ پروژه به ارزش ۴۸ میلیارد دلار نیز در این مدت در صنعت نفت آغاز شده است

وزیر نفت با تأکید بر اینکه خبرهای خوبی تا پایان امسال در صنعت نفت خواهیم داشت، تصریح کرد: بزودی چند پروژه‌ در حوزه نفت، گاز، پتروشیمی و پالایش افتتاح و هشت قرارداد توسعه میدان‌های نفتی و گازی به ارزش ۱۴ میلیارد دلار امضا می‌شود.
جواد اوجی در آیین بهره‌برداری از هفت پروژه نفتی و گاز، اظهار کرد: ۲.۲ میلیارد دلار ارزی و ۲۰۰ میلیارد تومان ریالی در این هفت پروژه سرمایه‌گذاری شده که با این سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده، ۱۵۰ هزار بشکه به ظرفیت تولید نفت و ۲۸ میلیون مترمکعب به ظرفیت تولید گاز کشور افزوده می‌شود.
وی تأکید کرد: به‌دنبال این سرمایه‌گذاری، سالانه ۳ میلیارد دلار با افزایش ۱۵۰ هزار بشکه نفت و ۳ میلیارد دلار با افزایش ۲۸ میلیون مترمکعبی گاز برای کشور ثروت‌آفرینی می‌شود.
افزایش سرمایه‌گذاری در صنعت نفت بعد از آن رنگ و بوی جدی به خود گرفته که صنعت نفت به عنوان پیشران توسعه اقتصادی کشور، پس از آغاز به کار دولت سیزدهم توانست با افزایش قابل توجه تولید نفت و فتح بازارهای جدید صادراتی، کسری ۴۵۰ هزار میلیارد تومانی بودجه را جبران کند و سبب رونق اقتصاد و صنعت کشور شود.
نگاهی به عملکرد یک ساله صنعت نفت ایران، گویای این واقعیت است که شرکت ملی نفت توانسته است با اتخاذ تصمیم‌های مؤثر و راهبردی در فرصت‌های ایجاد شده، به نحو مؤثری وظایف و مسئولیت‌های خود را به سرانجام برساند و گام بلندی در رونق و شکوفایی کشور عزیزمان بردارد.
به طوری که به گواه آمار رسمی اعلام شده از سوی بانک مرکزی، می‌توان گفت که سهم نفت و گاز از سبد رشد اقتصادی کشور در سه ماهه اول امسال بالغ بر ۱۹.۷ درصد بوده و این رقم در سه ماهه دوم امسال به ۲۵ درصد رسیده است که از جهش قابل توجهی در میان دستگاه‌ها و بنگاه‌های اجرایی کشور برخوردار بوده است.
این رشد اقتصادی، تنها منحصر به امسال نیست؛ بلکه صنعت نفت ایران در سال آغاز به کار دولت سیزدهم نیز توانست با افزایش قابل توجه تولید نفت و میعانات گازی و فتح بازارهای جدید صادراتی، کسری ۴۵۰ هزار میلیارد تومانی بودجه را جبران کند و اقتصاد و صنعت کشور را رونقی دوباره بخشد. از همین دیدگاه، بخش مهمی از الزامات تحقق رشد ۸ درصدی در برنامه هفتم توسعه بر دوش صنعت نفت قرار گرفته است.
جذابیت اقتصادی این از آن جهت است که در حال حاضر مجموع ذخایر متعارف نفت و گاز کشور رقمی بالغ بر ۳۴۰ میلیارد بشکه معادل نفت خام است.
این حجم از ذخایر، بدین معناست که امکان استحصال نفت و گاز تا ۱۰۰ سال آینده وجود دارد و بر همین اساس فرآیند سرمایه‌گذاری در بخش حفاری؛ به عنوان حلقه اصلی تولید نفت و گاز، همواره فرآیندی سودمند خواهد بود.
از زمان روی کار آمدن دولت سیزدهم و با افزایش فشار تحریم‌ها، مطالبات از وزارت نفت و در رأس هرم عملکردی آن؛ شرکت ملی نفت ایران سمت و سوی تازه‌ای یافت.
این مطالبات از افزایش میزان تولید نفت و گاز و تعریف بازارهای جدید صادراتی، شروع شده و تا جمع‌آوری گازهای همراه و ارائه طرح‌های پیشران توسعه اقتصادی جهت تحقق اهداف توسعه‌ای کشور ادامه می‌یافت.
در طی دو سال گذشته، شرکت ملی نفت ایران موفق شد تا ضمن افزایش رقم تولید نفت از ۲ میلیون و ۱۰۷ هزار بشکه در ابتدای دولت سیزدهم به رقم فعلی (حدود ۳.۴ میلیون بشکه در روز) و تحقق رقم افزایش حدود ۱.۳ میلیون بشکه‌ای تولید نفت، گام بلندی در مسیر صادرات نفتی و تعریف بازارهای جدید صادراتی بردارد؛ به طوری که کل افزایش ۱.۳ میلیون بشکه‌ای تولید نفت، به صادرات اختصاص یافته و درآمدهای آن به اقتصاد کشورمان تزریق شده است.
در زمینه افزایش تولید در دولت سیزدهم می‌توان به آمار افزایش ۳۵درصدی تولید شرکت نفت فلات قاره در ۹ ماهه ابتدایی امسال و یا افزایش حدود ۳۰۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت کشورمان از تابستان امسال اشاره کرد که درآمدی در حدود ۶ میلیارد دلار را برای کشورمان به ارمغان خواهد آورد. این اقدامات در حالی صورت می‌گیرد که مجموعه وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران، پیش‌تر نیز موفق شده بود تا با مذاکرات پیچیده، حدود ۹۰ میلیون بشکه نفت ذخیره شده بر روی آب در دولت قبل را به فروش برساند و تمامی منابع ارزی حاصل از فروش نفت و میعانات گازی را نیز به اقتصاد کشور تزریق کند.
در همین پیوند، وزیر نفت در حاشیه بهره‌برداری از خط لوله دریایی جدید فاز ۱۶ پارس جنوبی گفت که این طرح چند سالی بود به تعمیرات اساسی نیاز داشت و سبب کاهش تولید شده بود، زمینه برداشت روزانه ۲۸ میلیون مترمکعب گاز از این موقعیت فراهم شد که به شبکه گازرسانی کشور کمک می‌شود.
اوجی با تأکید بر اینکه پس از انقلاب اسلامی اتفاق‌های بزرگ مثبتی در صنعت نفت روی داده است، گفت: صنعت نفت پیش از انقلاب اسلامی به‌طور کامل به شرکت‌های خارجی وابسته بود و هیچ نیروی انسانی متخصص ایرانی در این صنعت دخیل نبود، اما امروز به برکت انقلاب اسلامی یک مستشار خارجی در این صنعت چه در بالادست و چه پایین‌دست فعالیت ندارد.
وی ادامه داد: امروز تمامی صنعت نفت به همت ده‌ها هزار متخصص داخلی در بالادست و پایین‌دست، در میدان‌های نفتی و گازی، دریا و خشکی از سوی نیروهای متخصص داخلی فعال است. وزیر نفت به تولید گاز و گازرسانی بسیار محدود پیش از انقلاب اسلامی اشاره و اظهار کرد: امروز با تلاش صنعتگران نفت و گاز در همه دولت‌ها، ۲۳‌پالایشگاه گازی با برداشت روزانه یک میلیارد‌مترمکعب داریم که در این ایام سرد سال به همت شرکت ملی گاز ایران رکورد تزریق ۸۵۶ میلیون مترمکعب گاز شیرین به شبکه سراسری ثبت شد و با وجود هوای سرد تأمین گاز پایداری داشتیم و در هیچ منطقه‌ای قطعی گاز نداشتیم.

 

برش

بهره‌برداری از ۱۳۲ پروژه نیمه‌تمام صنعت نفت در دولت سیزدهم
اوجی با بیان اینکه امروز ۷۰ مجتمع پتروشیمی در کشور فعال است، یادآور شد: در دولت مردمی سیزدهم، فعالیت‌ها و کارهای جهادی شتاب بیشتری گرفته‌اند. وی با اشاره به بهره‌برداری از ۱۳۲ پروژه نیمه‌تمام به ارزش ۲۸.۵ میلیارد دلار از ابتدای دولت سیزدهم با اولویت پروژه‌هایی که ارزش افزوده بالاتری ایجاد می‌کنند، تصریح کرد: ۵۰ پروژه به ارزش ۴۸ میلیارد دلار نیز در این مدت در صنعت نفت آغاز شده است که به تناوب در حال بهره‌برداری رسیدن هستند. وزیر نفت تأکید کرد: ثمره این تلاش‌ها در حوزه صنعت نفت و گاز، رشد اقتصادی ۲۵.۶ درصدی در این حوزه است که تاکنون در هیچ دوره‌ای تجربه نشده بود.
اوجی از امضای حدود هشت قرارداد توسعه میدان‌های نفتی و گازی به ارزش ۱۴ میلیارد دلار تا پایان امسال خبر داد و گفت: به‌دنبال تمام این دستاوردها و سرمایه‌گذاری‌های صنعت نفت، رشد تولید، صادرات و درآمدهای ارزی و اشتغال‌زایی محقق می‌شود.  وی به بازدید خود از طرح پتروشیمی ابن‌سینای اندیمشک اشاره و اظهار کرد: این طرح ۱۴ سال بلاتکلیف بود و تولیدکننده اتیلن اکساید یکی از محصولات کلیدی خواهد بود که به همت هلدینگ خلیج‌فارس در حال اجراست و براساس قول آقای علی‌عسکری مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس ۳۶ ماهه تکمیل خواهد شد و از واردات این محصول جلوگیری می‌شود. وزیر نفت ادامه داد: طرح پتروشیمی ابن‌سینای اندیمشک با سرمایه‌گذاری ۳۰۰ میلیون دلاری اجرا می‌شود که تکمیل زنجیره محصول این طرح نیز در دستور کار است.

جستجو
آرشیو تاریخی