شورای امنیت، حملات امریکا به پایگاه‌های مقاومت را محکوم کرد

واشنگتن عامل تشدید تنش

نماینده ایران در نشست شورای امنیت تلاش‌های دامنه‌دار امریکا برای نسبت دادن تحولات نظامی خاورمیانه به ایران را گمراه‌کننده خواند و نماینده روسیه هم یادآور شد که واشنگتن با هدف حفظ برتری‌جویی جهانی خود و کمک به بهبود موقعیت شکننده «جو بایدن» در ماه‌های منتهی به انتخابات امریکا، به عراق و سوریه حمله کرده است.

ادعاهای امریکا در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد که دوشنبه گذشته با هدف بررسی حملات نظامی این کشور علیه عراق و سوریه برگزار شد، از سوی نمایندگان کشورهای حاضر در این نشست خریداری پیدا نکرد؛ ادعاهایی که فارغ از این روایت تکراری نبود که ایران حامی پشت پرده «گروه‌های نیابتی» است و واشنگتن به همین دلیل خود را مجاز می‌بیند به بهانه دفاع از نیروهای اشغالگرش به خاک سوریه یا عراق تعرض سرزمینی کند.
 این چنین بود که نماینده ایران در نشست شورای امنیت تلاش‌های دامنه‌دار امریکا برای نسبت دادن تحولات نظامی خاورمیانه به ایران را گمراه‌کننده خواند و نماینده روسیه هم یادآور شد که واشنگتن با هدف حفظ برتری‌جویی جهانی خود و کمک به بهبود موقعیت شکننده
«جو بایدن» در ماه‌های منتهی به انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده، به عراق و سوریه حمله کرده است. همزمان شمار زیادی از کشورهای عضو شورای امنیت نیز نگرانی خود را از گسترش جنگ در خاورمیانه بیان کردند و خواستار تنش‌زدایی و افزایش تلاش‌ها برای دستیابی به صلح شدند.
هفته گذشته ایالات متحده به بهانه تلافی کشته شدن سه سرباز این کشور در پایگاه نظامی امریکا در مرز اردن و سوریه، شماری از پایگاه‌های جبهه مقاومت عراق در عراق و سوریه را که مسئولیت این حمله را پذیرفته بود، هدف حمله قرار داد که بنا بر اعلام دولت‌های بغداد و دمشق به کشته شدن غیرنظامیان انجامید.
 واشنگتن در مواضع متعددی هدف این حملات را پایگاه‌ها و نیروهای مستشاری ایران در عراق و سوریه اعلام کرد. اما این در حالی بود که مقام‌های ایرانی از آغاز جنگ 7 اکتبر 2023 بر استقلال عمل گروه‌های مقاومت تأکید و تصریح کرده‌اند که پایگاهی در عراق و سوریه ندارند.
با وجود این، ایالات متحده که ذیل سیاست حمایت‌جویانه‌اش از تل‌آویو در نبرد غزه با موج گسترده انتقادات داخلی و خارجی روبه‌روست، برای فروکاستن از این انتقادات تصمیم گرفت با گسترش حملات نظامی خود در منطقه چاره‌ای برای فرار از مخمصه خودخواسته‌اش بیابد؛ اقدامی که با انتقاد شدید عراق، سوریه، ایران و بسیاری از کشورهای منطقه روبه‌رو شد و تا نشست اخیر شورای امنیت سازمان ملل ادامه پیدا کرد.
 دست پیش گرفتن واشنگتن و لندن
نمایندگان کشورهای امریکا و انگلیس که با مشارکت هم این روزها یمن را هم افزون بر عراق و سوریه، هدف حملات گسترده نظامی قرار داده‌اند، در نشست شورای امنیت ترجیح دادند اتهامات بدون سند خود علیه ایران را تکرار کنند. «رابرت وود»، معاون نماینده امریکا در سازمان ملل در حالی که موشک‌های امریکایی هزاران کیلومتر دورتر از این کشور، آسمان خاورمیانه را به اشغال خود درآورده‌اند و کشورهای این منطقه را یکی پس از دیگری هدف حملات کور قرار می‌دهند، در ادعاهای خود از شورای امنیت خواست که ایران و گروه‌های نیابتی‌اش را کنترل کند. نماینده امریکا در سازمان ملل در عین توجیه مواضع نظامی کشورش، افزود: صراحتاً می‌گویم که امریکا با تلاش برای متوقف کردن و تنش‌زدایی از درگیری در غزه به دنبال درگیری‌های بیشتر در منطقه و درگیری مستقیم با ایران نیست.
«باربارا وود»، نماینده دائم انگلیس در سازمان ملل هم در تکمیل ادعای همتای امریکایی‌اش، حملات امریکا به اهدافی در عراق و سوریه را حق امریکا برای دفاع از خود و پاسخ به حملات به نظامیان و پایگاه‌های خود تلقی کرد و به حمایت از آن پرداخت. او در حالی تعرض کشورش به مرزهای سرزمینی یمن را نادیده می‌گرفت که به انتقاد از اقدامات انصارالله در دریای سرخ مبنی بر حمله علیه کشتی‌های رژیم صهیونیستی و متحدان آن پرداخت و این حملات را غیرقانونی و غیرقابل قبول خواند.

هشدار تهران
مواضع ادعایی امریکا و انگلیس در نشست شورای امنیت از سوی نماینده ایران و بسیاری دیگر از کشورها پاسخ گرفت. امیرسعید ایروانی، سفیر کشورمان در سازمان ملل با تأکید بر اینکه ایران هرگز به دنبال کشاندن اختلافات خود با امریکا به خاک عراق نبوده‌ و به استقلال، حاکمیت ملی و تمامیت ارضی عراق پایبند است، تصریح کرد: اگر با تهدید، حمله یا تجاوزی از سوی امریکا مواجه شویم، پاسخ قاطع خواهیم داد. به گفته سفیر ایران در سازمان ملل متحد، تمامی گروه‌های مقاومت در منطقه مستقل هستند و این حق مشروع آنهاست که بخواهند به حضور غیرقانونی امریکا در عراق و سوریه پایان دهند. ایروانی در عین حال تأکید کرد، ایالات متحده و ناتو باید به تصمیم دولت عراق برای پایان دادن به حضور نظامی و خروج نیروها از کشور عراق احترام بگذارند.
 
اعتراض مسکو و پکن
 به واشنگتن
نمایندگان مسکو و پکن هم حملات نظامی امریکا به عراق و سوریه را محکوم کردند. «واسیلی نبنزیا»، سفیر روسیه در سازمان ملل متحد، ایالات متحده را ناقض قوانین بین‌المللی و عامل کاشتن بذر هرج و مرج و ویرانی در خاورمیانه خواند و تأکید کرد، ایالات متحده و متحدانش خشونت را از سرزمین‌های فلسطین تا لبنان، دریای سرخ و یمن گسترش داده و تلاش‌های بین‌المللی برای برقراری مجدد صلح در خاورمیانه را خنثی کرده‌اند. سفیر روسیه سپس از همه کشورها خواست این اقدامات را که حاکمیت عراق و سوریه را نقض می‌کند، به‌صراحت محکوم کنند.
او همچنین اقدامات نظامی اخیر ایالات متحده را با هدف قدرت‌نمایی در بحبوحه رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری ارزیابی کرد تا به تصویر دولت امریکا در اذهان عمومی جلوه بهتری دهد.
«ژانگ جون»، سفیر چین در سازمان ملل نیز تأکید کرد، امریکا به دنبال صلح نیست، بلکه بیشتر به دنبال گسترش درگیری در منطقه است و قوانین بین‌المللی باید رعایت شود. به گفته «ژانگ جون» دلیل اصلی تشدید تنش در خاورمیانه، عدم اجرای آتش‌بس در غزه است و درست نیست هر که مشت محکم‌تری دارد بتواند حرف خود را بر کرسی بنشاند.
 
ضرورت عقب‌نشینی
 از لبه پرتگاه
نماینده سوریه در سازمان ملل نیز در این نشست با اعلام اینکه تجاوزات امریکا منجر به شهادت و مجروح شدن ده‌ها نفر و تخریب تعدادی از ساختمان‌های غیرنظامی و یک مکان تاریخی در سوریه شده است از شورای امنیت خواست به مسئولیت‌های خود در قبال نقض قوانین بین‌المللی امریکا علیه حاکمیت سوریه عمل کند.
نماینده عراق در سازمان ملل هم با محکوم کردن حمله امریکا به خاک کشورش تحت بهانه‌های واهی و غیرمنطقی هشدار داد، عراق هرگز اجازه نخواهد داد که به عرصه تسویه‌حساب‌های سیاسی تبدیل شود.
در همین حال «رزماری دیکارلو»، معاون دبیرکل سازمان ملل در امور سیاسی نیز درخواست دبیرکل سازمان ملل مبنی بر عقب‌نشینی همه طرف‌ها از رفتن به لبه پرتگاه را تکرار و تصریح کرد که همه باید هزینه انسانی و اقتصادی غیرقابل تحمل یک درگیری منطقه‌ای بالقوه را در نظر بگیرند.
 

 

بــــرش

پنتاگون:هیچ ایرانی در حمله
به عراق و سوریه کشته نشده است

وزارت دفاع امریکا اعلام کرد، در حملات اخیر این کشور به عراق و سوریه هیچ ایرانی جان خود را از دست نداده است. به گزارش ایسنا، پاتریک رایدر، یکی از فرماندهان نیروی هوایی پنتاگون در پاسخ به سؤالاتی درباره تلفات حمله اخیر امریکا به مواضعی در عراق و سوریه که ادعا شده متعلق به گروه‌های مورد حمایت ایران بوده است، اعلام کرد که از کشته شدن هیچ ایرانی در این حملات اطلاعی ندارد. بنابر گزارش رویترز به گفته «پاتریک رایدر» نشانه‌های اولیه حاکی از آن است که در این حملات هیچ ایرانی کشته نشده است، اما او بدون ارائه جزئیات بیشتر خاطرنشان کرد که احتمال تلفات دیگری نیز وجود دارد.

جستجو
آرشیو تاریخی