طرح جدید ارتش رژیم صهیونیستی برای کوچ اجباری مردم به سمت شمال نوار غزه

خیز اسرائیل برای حمله زمینی به رفح

رژیم صهیونیستی بعد از یورش زمینی و پیشروی‌ها در نوار غزه اکنون در منطقه جنوبی بویژه خان یونس در رویارویی با جنبش مقاومت فلسطین (حماس) بشدت درگیر شده است. از طرفی دیگر حجم حملات جنایت‌بار و تمرکز ارتش رژیم در جنوب غزه و به خصوص منطقه رفح گویای آن است که کابینه جنگ نقشه شوم دیگری را در سر می‌پروراند. این در حالی است که این منطقه از همان ابتدای حملات رژیم صهیونیستی از سوی مقامات رژیم یک منطقه امن نامیده شد و مردم نیز بالاجبار به آنجا گسیل داده شدند.

فائزه سادات یوسفی
خبرنگار


رژیم صهیونیستی بعد از یورش زمینی و پیشروی‌ها در نوار غزه اکنون در منطقه جنوبی بویژه خان یونس در رویارویی با جنبش مقاومت فلسطین حماس بشدت درگیر شده است. از طرفی دیگر حجم حملات جنایت‌بار و تمرکز ارتش رژیم در جنوب غزه و به خصوص منطقه رفح گویای آن است که کابینه جنگ نقشه شوم دیگری را در سر می‌پروراند. این در حالی است که این منطقه از همان ابتدای حملات رژیم صهیونیستی از سوی مقامات رژیم یک منطقه امن نامیده شد و مردم نیز بالاجبار به آنجا گسیل داده شدند.
تداوم جنایات رژیم صهیونیستی در رفح
به نظر می‌رسد، به نتیجه نرسیدن طرح کوچ اجباری مردم غزه که اکنون در منطقه رفح واقع در جنوب غزه به سر می‌برند، رژیم صهیونیستی را بر آن داشته تا برنامه جدیدی را در این منطقه پیاده کند. در همین ارتباط روز گذشته منابع صهیونیستی خبر دادند، مقامات رژیم اشغالگر در حال بررسی مراحل و مقدمات حمله نظامی احتمالی به شهر رفح در جنوب نوار غزه پس از تکمیل حملات آن در خان یونس هستند. یوآو گالانت، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی پیش‌تر با همان بهانه همیشگی دسترسی به مقرهای حماس اعلام کرده بود، هدف بعدی ارتش صهیونیستی حمله به رفح خواهد بود. در این بین منبع عبری کان به نقل از مقامات صهیونیستی مدعی شد، قرار است پیش از حمله مردم به مناطق دیگری منتقل شوند. این منبع در ادامه نوشت، مقامات در حال بررسی دو جنبه برای این اقدام هستند. اول آنکه امکان بازگشت ساکنان غزه از جنوب این باریکه به شمال آن را محقق سازند که شاید این طرح در ابتدا تنها شامل زنان و کودکان شود. جنبه دیگر هم تلاش دارد، ساکنان رفح را خارج کرده و آنها را به سایر نقاط نوار غزه با هدف رفع ازدحام جمعیت در نزدیکی مرز مصر منتقل کنند.
با وجود ادعاهای دروغین رژیم صهیونیستی مبنی بر امن بودن این منطقه اما هم‌اکنون نیز رفح زیر حملات ارتش صهیونیستی قرار دارد. روز گذشته، منابع خبری از حملات هوایی ارتش رژیم صهیونیستی به رفح در جنوب نوار غزه خبر دادند که طی آن اماکنی که آوارگان فلسطینی در آن پناه گرفته بودند، بمباران شد که به شهادت شماری از آنها منجر شده است.
به گفته ناظران حقوق بشر سازمان‌ملل هم‌اکنون بیش از نیمی از جمعیت 2.3 میلیون نفری غزه اکنون در شهر کوچک رفح تجمع کرده‌اند که با خطر بی‌آبی، نبود برق، غذا و خدمات بهداشتی و درمانی و انواع بیماری‌های واگیر بویژه برای کودکان مواجه هستند.
کاملاً مشخص است، رژیم صهیونیستی تلاش دارد، با جنایات فزاینده در جنوب غزه جایی که اکنون در درگیری‌ها با حماس به دشواری رسیده، این جنبش را تحت فشار قرار دهد تا با آتش‌بس مد نظر آنها موافقت کند. این در حالی است که ارتش رژیم صهیونیستی با وجود پیشروی‌ها در خاک غزه، نتوانسته به محل اسیران خود دست یابد. به همین دلیل اکنون کارت بازی را حماس در اختیار گرفته است.
فضای نبرد در منطقه جنوبی غزه به دلیل فشردگی حملات جنبش حماس علیه صهیونیست‌ها و همچنین عدم دستیابی نتانیاهو به اهداف اعلامی وضعیت بغرنجی را برای تل آویو ایجاد کرده است. در همین رابطه گالانت روز گذشته اعلام کرد، نبرد زمینی در غزه یکی از پیچیده‌ترین نبردهای تاریخ جنگ بوده است.
 
حملات القسام به مواضع صهیونیست‌ها
منابع خبری از درگیری شدید مقاومت با نیروهای اشغالگر اسرائیلی در اطراف میدان ابو مازن و انصار در غرب شهر غزه و در محله تل الهوا در جنوب شهر غزه خبر دادند. منابع محلی اعلام کردند مبارزان مقاومت با اشغالگران صهیونیست وارد درگیری مسلحانه شده و در مسیر آنها چند بمب دست‌ساز منفجر کردند. این منابع همچنین از درگیری شدید طرفین در منطقه «بطن السمین» و حملات موشکی قسام به ادوات و نیروهای جنگی رژیم صهیونیستی در مناطق غربی شهر خان یونس در جنوب غزه خبر دادند. گردان‌های القسام حماس اعلام کردند، یک بالگرد ارتش صهیونیستی از نوع آپاچی را به‌وسیله موشک «سام7» و تانک مرکاوا صهیونیستی را در محله‌العمل در غرب خان یونس با گلوله آرپی جی هدف قرار داده‌اند.
این در حالی است که منابع فلسطینی اعلام کردند، ارتش رژیم صهیونیستی در حال بمباران شدید مناطق غربی خان یونس و مناطق جنوبی غزه است. همچنین توپخانه ارتش رژیم صهیونیستی هم مناطق شرقی خان یونس را هدف قرار داد. جنگنده‌های اسرائیلی مناطقی را هم در جنوب خان یونس بمباران کردند. ارتش رژیم صهیونیستی منازل مردم در شرق شهر خان یونس واقع در جنوب غزه را هدف حملات توپخانه‌ای قرار داد. علی رغم اینکه ارتش رژیم اسرائیل از موفقیت خود در شهر غزه طی هفته‌های گذشته خبر داده بود، گزارش‌ها از این شهر حکایت از درگیری‌های شدید و حملات هوایی و توپخانه‌ای گسترده در این شهر دارد.
 
ارسال داروهای تاریخ مصرف گذشته بشردوستانه
وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه روز گذشته اعلام کرد ارتش رژیم صهیونیستی در 24 ساعت منتهی به عصر دیروز 12 کشتار و جنایت را در این باریکه مرتکب شده است. در این جنایات 107 فلسطینی به شهادت رسیده و 143 نفر هم زخمی شدند. وزارت بهداشت فلسطین در غزه تأکید کرد که شمار کلی شهدای غزه تا این لحظه به 27585 نفر و شمار مجروحان به 66978 نفر افزایش یافته است. هنوز حدود 7000 نفر هم مفقود و زیر آوار هستند. این در حالی است که وضعیت بهداشتی و دارویی در غزه هم در وضعیت وخیمی قرار گرفته و آنچه به نام کمک‌های دارویی بشردوستانه به این منطقه وارد می‌شود تاریخ مصرف گذشته بوده است. بر همین اساس، سخنگوی وزارت بهداشت غزه با انتقاد از شرایط مذکور ابراز داشت که بسیاری از کمک‌های پزشکی که وارد غزه می‌شود داروهای کرونایی است و این چیزی است که ما اکنون در غزه نیازی به آن نداریم. نیاز ضروری ما در شرایط کنونی انتقال 7 هزار مجروح به خارج از غزه است که نیاز فوری به درمان دارد. وی افزود که وضعیت فروپاشی در سیستم بهداشتی غزه همچنان ادامه دارد و 30 بیمارستان به طور کامل از خدمت خارج شده است. علاوه بر آن، تدروس آدهانوم گبریسوس، مدیرکل سازمان جهانی بهداشت در همین راستا اعلام کرد، گزارش‌های کارکنان این سازمان نشان می‌دهد که خطر قحطی در بیمارستان‌های غزه روز به روز درحال افزایش است. وزارت آموزش و پرورش فلسطین اعلام کرد از آغاز جنگ در غزه در هفتم اکتبر گذشته، 4895 دانش‌آموز فلسطینی در حملات ارتش رژیم صهیونیستی به شهادت رسیده اند.

جستجو
آرشیو تاریخی