ایران-‌قطر؛ ساعت 18:30 امروز

فینال؛ هدف مردان خلیج‌فارس

آخرین تمرین ملی پوشان روز گذشته با روحیه مضاعف برگزار شد

حامد جیرودی
خبرنگار


فوتبال؛ این ورزش هیجان‌انگیز، موهبتی است که در تمام دنیا طرفداران بی‌شمار خود را دارد؛ ورزشی که تنها به یک مستطیل سبز و 22 بازیکن و یک توپ ختم نمی‌شود و بازتاب‌های آن را در ابعاد مختلفی می‌توان مشاهده کرد؛ از تأثیر در غم و شادی مردم گرفته تا حس شدن آن در عالم فرهنگ و هنر و تاریخ و سیاست. فوتبال صنعت پردرآمدی است که انسان‌های زیادی در مجموعه‌های مختلف در کنار آن کم یا زیاد پول درمی‌آورند. از بازیکنان و مربیان و داوران و باشگاه‌ها و فدراسیون گرفته تا هوادار و لیدر و رسانه. نمونه این درآمدزایی هنگفت را در کشور قطر شاهد بوده‌ایم. همسایه جنوبی کشورمان که حدود یک سال پیش میزبان جام جهانی 2022 بود و با اینکه پرهزینه‌ترین جام جهانی تاریخ را برگزار کرد اما در کنار آن درآمدهای زیادی هم داشت. قطر که مساحت کمی دارد و حتی از استان تهران هم کوچک‌تر است، با امکانات بسیار ویژه‌ای که در دوحه و مناطق اطراف آن فراهم کرد، توانست بسیاری از کارشناسان فوتبال جهان و رسانه‌ها را متقاعد کند که فیفا در اعطای میزبانی جام جهانی به این کشور دچار اشتباه نشده است. قطری‌ها با داشتن فضاهای ورزشی بسیار ایده‌آل و ورزشگاه‌های فوق مدرن که به هیچ عنوان دست‌کمی از ورزشگاه‌های معتبر اروپایی ندارد، به راحتی توانستند برای سومین‌بار و پس از کناره‌گیری چین از میزبانی جام ملت‌های آسیا، میزبانی این تورنمنت را برعهده بگیرند تا به فاصله کوتاهی پس از جام جهانی، به محل برگزاری مهم‌ترین تورنمنت ملی قاره کهن تبدیل شود. در این شرایط، عنابی‌ها که در سال 2019 به اولین قهرمانی‌شان در جام ملت‌ها رسیدند، فرصت را مناسب دیدند تا در خاک خود از قهرمانی‌شان دفاع کنند. تیم ملی فوتبال این کشور پس از دوره کوتاهی که با کارلوس کی‌روش سپری کرد، با مارکز لوپز به مسیرش ادامه داد و این مربی اسپانیایی توانست قطر را به نیمه‌نهایی جام ملت‌ها برساند. قطری‌ها حالا باید برای حضور در فینال با ایران دیدار کنند. تیم کشورمان که در این دوره موفق بوده، حالا با پیروزی ارزشمندی که برابر ژاپن به دست آورده است برای حضور در بازی پایانی تلاش می‌کند. یوزها در بازی با ژاپن نشان دادند اگرچه فوتبال ما از لحاظ برنامه‌ریزی و داشتن شرایط مناسب و استانداردهای فوتبال به گرد پای ژاپن هم نمی‌رسد، اما وقتی بحث تعصب و غیرت به میان می‌آید، می‌توانند کاری کنند کارستان. شاگردان امیر قلعه‌نویی که تعدادی از آنها در قطر بازی می‌کردند و می‌کنند، می‌دانند امکانات فوتبال ما قابل قیاس با حریف نیست و گاهی تیم‌های ما حسرت یک چمن سبز و مخملی را می‌خورند؛ چمن زیبایی که در دوحه به وفور یافت می‌شود اما وقتی بحث استعداد و تکنیک به میان می‌آید، کیلومترها از حریف پیش هستیم. حالا دوباره فوتبال وسیله‌ای شده تا تیم ملی با آن شادی را به ارمغان بیاورد و بازیکنان با پیروزی در بازی با قطر، قدرت مردان خلیج‌فارس را به رخ بکشند و در انتظار قهرمانی باشند.
 
هراس از زوج طارمی و آزمون
دیدار ایران و قطر قرار است از ساعت 18:30 دقیقه امروز در مرحله نیمه‌نهایی جام ملت‌ها در ورزشگاه الثمامه برگزار شود. استادیومی که بخش عمده‌ای از آن به هواداران قطر اختصاص دارد و تنها تعداد کمی بلیت در اختیار هواداران ایرانی قرار گرفته که با اعتراض مسئولان فدراسیون فوتبال نیز مواجه شده است. با این حال شاگردان قلعه‌نویی به خوبی می‌دانند برای فینالیست شدن نباید به این مسائل توجه داشته باشند و تنها در زمین مسابقه خود را به اثبات برسانند. قلعه‌نویی که در این دیدار مهدی طارمی را در اختیار دارد، به احتمال زیاد با حضور این بازیکن به ناچار تغییراتی را در ترکیب اصلی تیمش ایجاد خواهد کرد. آنچه مشخص است حضور طارمی و سردار آزمون کنار هم نقطه قوت تیم ملی است که قطری‌ها را به هراس می‌اندازد. زوجی که در کنار هم پنج بار دروازه قطر را باز کرده‌اند و می‌خواهند این‌بار هم این کار را انجام دهند تا ایران را به فینال برسانند. دیداری که بسیاری از فوتبالدوستان ایرانی انتظار آن را می‌کشند و امیدوارند ملی‌پوشان در این دوره به حسرت 48 ساله قهرمانی پایان دهند.
گفتنی است احمد العلی از کویت این مسابقه را سوت خواهد زد. عبدالهادی العنزی (کویت) و محمد زیرول بن خلیل تان (مالزی) در امر قضاوت وی را یاری می‌کنند.

جستجو
آرشیو تاریخی