طرح تشویقی کالابرگ با هدف حمایت از معیشت شهروندان از روز گذشته اجرایی شد

اقدام ویژه دولت برای افزایش قدرت خرید

61 میلیون ایرانی یارانه بالای نیم میلیون تومان دریافت می‌کنند

در طرح جدید فجرانه دولت تمام شروط قبل را در کالابرگ الکترونیک حذف کرده است. درحالی که پیش از این خرید اقلام 11گانه شرط برخورداری از مابه‌التفاوت یارانه بود، اما در طرح فجرانه یارانه نقدی 300 تا 400 هزار تومانی به ازای هر نفر از کالابرگ الکترونیک جدا شده است و بدین‌ترتیب هر فرد مشمول با خرید اولین کالای مشمول این طرح مبلغ 220 هزار تومان یارانه دریافت می‌کند. درواقع چهارمین برش از طرح حمایتی دولت سیزدهم در قالب طرح کالابرگ الکترونیک کاملاً متفاوت با سه برش دیگر است. بدین معنا که اعتبار 220هزار تومان هیچ ارتباطی با یارانه نقدی ندارد و این میزان اعتبار در واقع هزینه مابه‌التفاوت قیمت روز 11 قلم طرح کالابرگ الکترونیک است که به حساب یارانه‌بگیران در صورت خرید واریز می‌شود.

دولت سیزدهم به‌منظور حمایت از معیشت مردم از ابتدای فعالیت خود طرح‌های متنوعی را در دستور کار خود قرار داده است، به‌طوری که مقایسه یارانه پرداختی در دولت سیزدهم با دولت‌های قبل حاکی از افزایش بیش از 18 برابری یارانه‌هاست.
به مدت کوتاهی پس از افزایش یارانه نقدی، همزمان با سیاست اصلاح ارز ترجیحی، دولت برای پشتیبانی از معیشت مردم که نزدیک به 80 میلیون ایرانی را دربر می‌گیرد، در تازه‌ترین طرح خود با عنوان «طرح فجرانه»، پرداخت یارانه را بدون شرط و شروط از روز گذشته (17 بهمن) آغاز کرد.
بدین‌ترتیب دولت سیزدهم از 17 بهمن ماه به مدت سه ماه در قالب این طرح، میزان افزایش قیمت اقلام 11گانه کالابرگ الکترونیک را براساس قیمت روز با شارژ حساب سرپرستان خانوار دهک‌های اول تا هفتم درآمدی جبران می‌کند. بر این اساس میزان افزایش قیمت اقلام 11گانه کالابرگ الکترونیک مبنای سال 1401 با قیمت روز 220 هزار تومان است که دولت با اجرای طرح فجرانه این میزان افزایش را به حساب یارانه‌بگیران مشمول پرداخت می‌کند.
دولت با اجرای طرح کالابرگ الکترونیک، اختیار، افزایش تاب‌آوری و رشد قدرت خرید، دسترسی به نشان‌های غذایی داخلی و خارجی با یارانه موجود و پرداخت مابه‌التفاوت خرید انجام شده از سوی دولت، اعتباری برای 61 میلیون واجد شرایط در هفت دهک اول درآمدی فراهم کرده است.
مرحله نخست اجرای این طرح به گونه‌ای بود که سه دهک اول درآمدی و مددجویان تحت پوشش سازمان بهزیستی و کمیته امداد از امتیاز تشویقی آن بهره‌مند می‌شدند و اگر 200 هزار تومان مبلغ یارانه خود را از میان این ۱۱ قلم (برنج ایرانی، حبوبات، شیر کم‌چرب، پنیر، ماست‌ کم‌چرب، مرغ، تخم‌مرغ، روغن مایع، ماکارونی و قند و شکر که طبق نظر انستیتوی تغذیه ایران به تأیید رسیده بود در سبد غذایی این طرح با قیمت سال 1401 تعریف شد) خریداری می‌کردند، یارانه تشویقی به میزان 120 هزار تومان در بستر شبکه ملی اعتبار و براساس کد ملی سرپرستان خانوار به حساب آنها واریز می‌شد. به عبارتی دیگر با استفاده از این طرح، یارانه دهک‌های یک تا ۳ درآمدی به ۵۲۰ هزار تومان و یارانه دهک‌های چهارم تا هفتم درآمدی به ۴۲۰ هزار تومان افزایش یافت.

طرح فجرانه بدون شرط و شروط
در طرح جدید فجرانه دولت تمام شروط قبل را در کالابرگ الکترونیک حذف کرده است. درحالی که پیش از این خرید اقلام 11گانه شرط برخورداری از مابه‌التفاوت یارانه بود، اما در طرح فجرانه یارانه نقدی 300 تا 400 هزار تومانی به ازای هر نفر از کالابرگ الکترونیک جدا شده است و بدین‌ترتیب هر فرد مشمول با خرید اولین کالای مشمول این طرح مبلغ 220 هزار تومان یارانه دریافت می‌کند. درواقع چهارمین برش از طرح حمایتی دولت سیزدهم در قالب طرح کالابرگ الکترونیک کاملاً متفاوت با سه برش دیگر است. بدین معنا که اعتبار 220هزار تومان هیچ ارتباطی با یارانه نقدی ندارد و این میزان اعتبار در واقع هزینه مابه‌التفاوت قیمت روز 11 قلم طرح کالابرگ الکترونیک است که به حساب یارانه‌بگیران در صورت خرید واریز می‌شود. در این طرح یک سبد غذایی حاوی 11 قلم برای تأمین حداقل کالری، پروتئین، ریزمغذی و ویتامین‌های لازم برای هر فرد منطبق با نظر انستیتو تغذیه ایران با قیمت‌های مبنای سال 1401 انتخاب شده است و مابه‌التفاوت قیمت سبد مبنای سال 1401 با قیمت روز از محل یارانه جدید که همان 220 هزار تومان است تأمین می‌شود.
بر این اساس قیمت روز سبد 11 قلم 743 هزار و 750 تومان بوده که خانوار دهک‌های اول تا هفتم درآمدی در صورت خرید این سبد می‌بایست قیمت سال 1401 را به مبلغ 523 هزار و 300 از جیب خود پرداخت کرده و مابه‌التفاوت آن تا قیمت روز به مبلغ 220 هزار و 450 تومان از محل اعتبار جدید دولت تأمین کنند. طبق توضیحات معاون رفاه و امور اقتصادی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعتبار جدید 220 هزار تومانی علاوه بر یارانه 300 و 400 هزار تومانی فعلی بوده و خانوار یارانه‌بگیر مجزا یارانه نقدی خود را ماهانه دریافت خواهد کرد و مبلغ حمایتی دولت به‌صورت اعتبار در حساب سرپرست خانوار تخصیص یافته و در زمان خرید و متناسب با میزان خرید مصرف می‌شود. خانوارها فرصت دارند تا قبل از دریافت یارانه نقدی جدید این میزان یارانه ارائه شده را پرداخت کنند.
به گفته علیرضا عسگریان، خانوارها می‌توانند اقلام طرح را در سقف وزنی و کالایی تعریف شده خریداری کنند و امکان جابه‌جایی اعتبار بین گروه‌های کالایی مقدور نیست. به عبارتی با اعتبار برنج، امکان خرید روغن وجود ندارد و فقط برای گروه لبنیات (شیر، پنیر و ماست) امکان‌پذیر است. این طرح در بستر شبکه ملی اعتبار و همکاری سایر دستگاه‌ها اجرایی می‌شود.
معاون وزیر رفاه در این‌باره افزود: با احتساب یارانه تشویقی ۲۲۰ هزار تومانی که در طرح فجرانه در نظر گرفته شده است، یارانه ۴۰۰هزار تومانی یک فرد در صورت خرید سبد مذکور به ۶۲۰ هزار تومان و یارانه ۳۰۰ هزار تومانی نیز به ۵۲۰ هزار تومان افزایش می‌یابد اما به شرطی که از ۱۱ قلم مواد غذایی تعریف شده در سبد غذایی خریداری کنند.

حذف خرید ۲۰۰ هزار تومانی از سبد برای بهره‌مندی از یارانه تشویقی
به گفته وی، شرط قبلی برای خرید ۲۰۰ هزار تومانی از سبد جهت بهره‌مندی از یارانه تشویقی «حذف» شده است. این در حالی است که خانوارها با خرید هر قلم از مواد خوراکی از یارانه تشویقی مربوط به همان ماده غذایی استفاده می‌کنند. عسگریان تأکید کرد: با توجه به اینکه خرید از سبد غذایی «اختیاری» است، لذا افراد می‌توانند یارانه خود را در صورت تمایل «نقدی» برداشت کنند. این در حالی است که همچنان این یارانه به حساب سرپرستان خانوارها واریز می‌شود لذا امکان خرید مواد خوراکی سبد تغذیه‌ای نیز با کارت سرپرست خانوار امکان‌پذیر است. وی با اشاره به برخی افراد که هنگام مراجعه به فروشگاه کارت بانکی خود را همراه ندارند، اظهار کرد: در این صورت این افراد می‌توانند با کد دستوری #۱۴۶۳*۵۰۰* از میزان اعتبار باقی‌مانده خود مطلع شوند.

جزئیات یارانه تشویقی از زبان وزیر کار
همچنین وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی روز گذشته با توضیحات تکمیلی درباره طرح جدید یارانه‌ای دولت اعلام کرد: بر‌اساس مصوبه جدید دولت به مناسبت دهه فجر به مدت سه ماه یارانه تشویقی برای ۱۱ قلم کالایی که فهرست آن از طریق رسانه‌ها به اطلاع مردم رسیده است از مبلغ ۱۲۰ هزار تومان به ۲۲۰ هزار تومان افزایش می‌یابد.

حضور میدانی عسگریان
در فروشگاه مواد غذایی
همزمان با نخستین روز از اجرای طرح فجرانه، علیرضا عسگریان، معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با حضور در فروشگاه‌های مواد غذایی و توضیح طرح تشویقی کالابرگ، اعلام کرد: قیمت مبنای این ۱۱ قلم غذایی ۵۲۳ هزار تومان درحالی که قیمت روز آن ۷۴۳ هزار تومان و مابه‌التفاوت آن ۲۲۰ هزار تومان است، یعنی ۱۲۰ هزار تومانی که در این چندماه به عنوان یارانه مضاعف پرداخت می‌کردیم افزایش پیدا کرده است. به گفته وی، یارانه خانواده‌ای که ۴۰۰ هزار تومان به ازای هر نفر دریافت می‌کرده به ۶۲۰ هزار تومان افزایش یافته و یارانه خانواده‌ای که ۳۰۰ هزار تومان دریافت می‌کرده به ۵۲۰ هزار تومان افزایش پیدا یافته است. اگر در طول یک ماه این یارانه را خرید نکند این یارانه حذف شده و وارد ماه دیگر می‌شود و ذخیره نمی‌شود. این طرح سه ماهه است و تا اردیبهشت سال آینده ادامه دارد. در طرح فجرانه قیمت‌ها ثابت است.

 

برش

18 برابر شدن یارانه در دولت سیزدهم
دولت سیزدهم در راستای کمک به معیشت و افزایش قدرت خرید مردم، از سال گذشته یارانه نقدی را برای دهک‌های مختلف با هدف کاهش فاصله قدرت خرید و تورم افزایش داد و بعد از ۱۱ سال و پنج ماه با یارانه ۴۵ هزار تومانی خداحافظی کرد. یارانه نقدی راهکاری بود که دولت دهم در سال ۱۳۸۹ در پیش گرفت و به حساب سرپرستان خانوار ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان به ازای هر عضو واریز کرد. در طول ۱۵۳ ماه گذشته دولت‌ها همواره یارانه را بدون وقفه پرداخت کردند که البته این مبالغ هزینه‌ای هنگفتی را روی دوش آنها می‌گذاشت.البته مبلغ یارانه نقدی در دولت سیزدهم از ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان به ۳۰۰ هزار تومان و ۴۰۰ هزار تومان برای دهک‌های چهارم تا نهم و اول تا سوم رسید که از این حیث دولت فشار مضاعفی را متحمل شد. اما این مبلغ با افزایش یارانه در سال گذشته ۱۸ برابر افزایش یافت، چرا که دولت سیزدهم فقط در سال ۱۴۰۱ بابت پرداخت یارانه نقدی به مردم حدود ۷۳۸ هزار میلیارد تومان هزینه کرد. دولت سیزدهم با تحمل فشاری ۱۸ برابر بیشتر از قبل زیر بار افزایش یارانه‌های نقدی رفت و از دو ماه گذشته نیز تحت عنوان طرح کالابرگ یارانه دهک‌های اول تا سوم ابتدا به ۴۸۰ هزار تومان و نهایتاً به ۵۲۰ هزار تومان افزایش یافت.

 

 

 

 

جستجو
آرشیو تاریخی