صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و نود و هفت - ۱۶ بهمن ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و نود و هفت - ۱۶ بهمن ۱۴۰۲ - صفحه ۱

امریکا و انگلیس به 36 موضع انصارالله در 13 نقطه یمن حمله کردند

عادت غربی به تجاوزگری

حسین فاطمی
خبرنگار

به دنبال حملات ارتش ایالات متحده به خاک سوریه و عراق، اقدام مشابهی در خاک یمن نیز صورت گرفت. در همین باره رسانه‌های یمنی بامداد یکشنبه گزارش کردند، صدای انفجارهایی در صنعا، پایتخت یمن در نتیجه تجاوز جدید امریکایی-انگلیسی به گوش رسید. آن‌طور که این رسانه‌ها گزارش داده‌اند، امریکا و انگلیس با حملات پی‌در‌پی، صنعا و تعدادی از استان‌های یمن را هدف قرار دادند.
به گزارش رویترز، امریکا و انگلیس بامداد یکشنبه در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که نیروهایشان به ۳۶ موضع انصارالله در ۱۳ نقطه یمن حمله کردند. فرماندهی مرکزی امریکا در منطقه غرب آسیا (خاورمیانه) موسوم به «سنتکام» نیز طی بیانیه خود مدعی شد: «به عنوان بخشی از تلاش‌های بین‌المللی جاری برای پاسخ به افزایش فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده و غیرقانونی حوثی‌های مورد حمایت ایران در منطقه، در تاریخ ۳ فوریه ساعت ۲۳:۳۰ (به وقت صنعا)، نیروهای فرماندهی مرکزی ایالات متحده، در کنار نیروهای مسلح بریتانیا و با حمایت استرالیا، بحرین، کانادا، دانمارک، هلند و نیوزیلند به اهداف حوثی‌ها حمله کردند.»
همچنین بامداد یکشنبه، ۲ مقام امریکایی ادعا کردند، ایالات متحده و انگلیس، اهداف انصارالله یمن را از سکوهای هوایی و سطحی و هواپیماهای 18 F/A - بمباران کردند و حداقل ۳۰ موضع را در حداقل ۱۰ نقطه، هدف قرار دادند. استان‌های صنعا، حجه، ذمار و البیضاء از جمله مناطقی بودند که مورد تجاوز قرار گرفتند. المیادین هم گزارش کرد، همزمان با پرواز تعداد زیادی هواپیما در آسمان صنعا، صدای انفجارهای شدیدی در استان‌های مختلف و به‌خصوص صنعا به گوش می‌رسد. فرماندهی مرکزی امریکا (سنتکام) می‌گوید، ۶ فروند موشک ضدکشتی در یمن را منهدم کرده است که در مناطق تحت کنترل انصارالله قرار داشت و تهدیدی برای نیروی دریایی امریکا بود. منابع یمنی این تجاوز را بزرگ‌تر و گسترده‌تر از حمله‌های قبلی امریکا و انگلیس گزارش می‌کنند. شامگاه شنبه نیز امریکا و انگلیس مناطق «اللحیه» و «الدریهمی» در شمال و جنوب استان ساحلی الحدیده واقع در غرب یمن را هدف قرار دادند. ارتش امریکا و انگلیس به بهانه حفاظت از امنیت کشتیرانی در دریای سرخ، طی چند روز اخیر بارها مواضع جنبش انصارالله یمن را هدف قرار داده‌اند.
 
توجیه برای تجاوزات جدید به یمن
نکته حائز اهمیت در بیانیه فرماندهی مرکزی امریکا در منطقه خاورمیانه (سنتکام)، تلاش برای توجیه دور جدید تجاوزات به خاک یمن است. این فرماندهی طی بیانیه‌ای با طرح ادعاهایی سعی کرد حملات جدید خود به یمن را به نحوی مشروع جلوه دهد و در همین باره ذیل بیانیه مذکور عنوان شد، حملات ائتلاف به رهبری واشنگتن بر اهداف و مواضع وابسته به انصارالله یمن متمرکز بود که برای حمله به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ مورد استفاده قرار می‌گرفت. به گزارش ایرنا، ارتش امریکا مدعی شد: این حملات ائتلاف چندجانبه بر اهدافی در مناطق تحت کنترل حوثی‌ها در یمن متمرکز بود که برای حمله به کشتی‌های تجاری بین‌المللی و نیروی دریایی ایالات متحده امریکا در منطقه مورد استفاده قرار می‌گرفت. بر اساس ادعای سنتکام، این اهداف حوثی‌ها شامل چندین انبار زیرزمینی، مراکز فرماندهی و کنترل، سامانه‌های موشکی، عملیات پهپادها، رادارها و بالگردها بود.
ارتش امریکا مدعی شد: هدف از این حملات کاهش توانایی حوثی‌ها برای ادامه حملات غیرقانونی آنها به کشتی‌های امریکایی و بریتانیایی و همچنین کشتی‌های تجاری بین‌المللی در دریای سرخ، تنــــگه باب‌المندب و خلیج عدن است.
لوید آستین وزیر دفاع امریکا هم شامگاه شنبه به وقت محلی با انتشار بیانیه‌ای بدون اشاره به دلیل اصلی ناآرامی‌های اخیر در منطقه از عراق و سوریه گرفته تا دریای سرخ و خلیج عدن ادعا کرد: هدف از این حملات، اخلال و کاهش بیشتر توانایی‌های شبه‌نظامیان حوثی مورد حمایت ایران برای انجام حملات بی‌ثبات‌کننده علیه کشتی‌های امریکایی و بین‌المللی است که به طور قانونی از دریای سرخ عبور می‌کنند. وزیر دفاع امریکا ادعا کرد: نیروهای ائتلاف به رهبری امریکا ۱۳ مکان (نقطه) مرتبط با انبارهای تسلیحات، سامانه‌ها و پرتابگرهای موشکی، سامانه‌های دفاع هوایی و رادارهای حوثی‌ها (انصارالله یمن) را هدف قرار دادند. رئیس پنتاگون ادامه داد: این اقدام جمعی، پیام روشنی را برای حوثی‌ها ارسال می‌کند که اگر به حملات غیرقانونی خود به کشتی‌های بین‌المللی پایان ندهند، عواقب بیشتری را متحمل خواهند شد.
در مقابل آنچه مقامات امریکایی ادعا کرده‌اند، تحلیلگران دور تازه حملات به یمن را در ادامه تجاوزات ایالات متحده در منطقه می‌دانند، چرا که فرماندهی مرکزی امریکا صبح شنبه نیز از حملات هوایی در عراق و سوریه علیه اهدافی به زعم و ادعای آنها مرتبط با نیروی قدس سپاه پاسداران ایران و گروه‌های مسلح وابسته به آن خبر داده بود. از همین رو ناظران حملات به سوریه و عراق و نیز تجاوزات به یمن را سلسله واکنش‌های به هم پیوسته کاخ سفید در منطقه قلمداد می‌کنند.
 
حملات امریکا و انگلیس بی‌پاسخ نخواهد ماند
از سوی دیگر، سخنگوی نیروهای مسلح یمن در واکنش به حملات هوایی و موشکی بامداد یکشنبه امریکا و انگلیس به خاک این کشور گفت که حملات متجاوزان بی‌پاسخ نخواهد ماند. به گزارش الجزیره، یحیی سریع گفت: متجاوزان امریکایی و انگلیسی ۴۸ بار مناطقی در شهر صنعا و استان‌های صنعا، حدیده، صعده، بیضاء، تعز و لحج را هدف قرار دادند. وی افزود: این‌گونه حملات مانع از این نخواهد شد که نیروها و ملت یمن از حمایت خود از فلسطینیان در برابر اشغالگری و جنایات صهیونیست‌ها دست بردارند و حملات متجاوزان بی‌پاسخ نخواهد ماند. محمد البخیتی، عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن هم بامداد یکشنبه در واکنش به تجاوز نظامی امریکا و انگلیس به این کشور گفت: عملیات نیروهای ما علیه رژیم صهیونیستی ادامه خواهد داشت. به گزارش ایرنا به نقل از المسیره، محمد البخیتی گفت: عملیات ما علیه رژیم صهیونیستی به هر قیمتی که شده تا پایان تجاوز به غزه ادامه خواهد داشت. از سوی دیگر «علی القحوم»، عضو دیگر دفتر سیاسی جنبش انصارالله، گفت: این جنگی آشکار علیه یمن است و متجاوزان باید منتظر عواقب این حملات و واکنش نظامی یمن باشند.
ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران هم حملات هوایی و موشکی یکشنبه‌شب امریکا و انگلیس به شهرها و مناطق مختلفی در یمن را بشدت محکوم کرد و این حملات را نقض مکرر حاکمیت و تمامیت ارضی یمن و نقض فاحش حقوق بین‌الملل توسط امریکا و انگلیس دانست. به گفته کنعانی، تداوم این‌گونه اقدامات خودسرانه، یک ماجراجویی آشکار و تهدیدی نگران‌کننده برای صلح و امنیت بین‌المللی است. سخنگوی دستگاه دیپلماسی این را هم عنوان داشت که «ماجراجویی‌های نظامی امریکا و انگلیس در حمله نظامی به کشورهای منطقه، ادامه سیاست و رویکرد اشتباه این دو کشور در استفاده از رویکرد نظامی‌گری برای پیشبرد اهداف نامشروع آنان در منطقه بوده و تعارض کاملاً آشکاری با ادعاهای مکرر واشنگتن و لندن دارد که می‌گویند خواستار گسترش جنگ و درگیری در منطقه نیستند.» سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: «امریکا و انگلیس در تداوم حمایت تمام‌عیار خود از جنایات جنگی رژیم صهیونیستی با اقدامات نظامی خود در سطح منطقه، در حال دامن زدن به هرج‌ومرج، بی‌نظمی، ناامنی و بی‌ثباتی با هدف ایجاد فضای تنفسی برای این رژیم جنایت‌پیشه و متهم به نسل‌کشی فلسطینیان هستند و بی‌تردید جامعه بین‌المللی برای پاسخگو کردن امریکا و انگلیس مسئولیت دارد.»

جستجو
آرشیو تاریخی