صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و نود و هفت - ۱۶ بهمن ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و نود و هفت - ۱۶ بهمن ۱۴۰۲ - صفحه ۱

در نشست خبری مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی اعلام شد

پرداخت 240 همت از بدهی دولت‌ها با حمایت دولت سیزدهم

محدثه جعفری
خبرنگار

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی با اعلام اینکه این صندوق 400 همت از دولت‌ها طلبکار است، به پرداخت بدهی‌ها از سوی دولت سیزدهم اشاره کرد و  گفت: دولت سیزدهم بالغ بر 240 همت بدهی انباشته شده را پرداخت کرده که در دولت‌ها بی‌سابقه است.
میرهاشم موسوی در نشست خبری با رسانه‌ها ضمن تبریک ایام مبارک فجر به برخی از اقدامات صورت گرفته در سازمان تأمین اجتماعی اشاره کرد و گفت: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی از جمعیت 35 میلیونی در آن بازه زمانی فقط حدود 20 درصد از جامعه تحت پوشش بیمه‌های اجتماعی قرار داشتند. این در حالی است که امروز بالغ بر 74 درصد جمعیت کشور تحت پوشش بیمه‌های اجتماعی‌اند.
وی با اشاره به پوشش حدود 100 درصدی افراد در حوزه بیمه درمان افزود: با دستوری که سال قبل و اوایل امسال توسط رئیس‌جمهور صادر شد، افرادی که بیمه پایه و درمانی ندارند، تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفتند و آن دسته از افرادی که در دهک‌های پایین درآمدی قرار دارند، بدون پرداخت حتی یک‌ریال در برابر مشکلات درمانی حمایت می‌شوند. به گفته مدیرعامل تأمین اجتماعی در حوزه بیمه‌ای 47 میلیون نفر تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار دارند که ۱۶میلیون نفرشان بیمه شده اصلی، 23 میلیون نفر تبعی و 8 میلیون هم بازنشسته هستند. وی با اشاره به خدمات درمانی این سازمان برای جامعه هدف عنوان کرد: پیش از انقلاب فقط 20 مرکز درمانی تخصصی و فوق‌تخصصی فعال بود اما به همت مردان انقلابی اکنون در سازمان تأمین اجتماعی 404 مرکز تخصصی و فوق‌تخصصی، بیمارستان و مرکز درمانی در کشور فعالیت دارند، به طوری که روزانه یک میلیون و 200 هزار خدمت سرپایی در حوزه درمان توسط مراکز درمانی تأمین اجتماعی ارائه می‌شود. همچنین در خدمات بستری نیز حدود 13 هزار خدمت به صورت روزانه در بخش‌های مختلف در اختیار مردم قرار می‌گیرد.
 
پرداخت بخشی از بدهی دولت‌ها به تأمین اجتماعی در دولت سیزدهم
موسوی با اشاره به ناترازی و کسری شدید در صندوق‌ها بیان کرد: یکی از مسائل اساسی در حکمرانی، مربوط به صندوق‌هاست. در ابتدای فعالیت دولت سیزدهم راهکارهایی برای مبارزه با این چالش‌ها مطرح شد. چهار تا پنج هزار میلیارد تومان کسری بودجه داریم و پیش از این استقراض بی‌رویه از سال 1399 تا 1400صورت گرفته بود. به جای این، تلاش کردیم تا بتوانیم با راهبرد درست، بالغ بر 106هزار میلیارد تومان استقراض بی‌رویه از بانک رفاه را پرداخت کنیم که بزرگترین تسویه بدهی بانکی است. مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی با بیان اینکه طی 10 ماه گذشته بدون استقراض از نظام بانکی، حقوق و دستمزدها را پرداخت کردیم، گفت: دولت 70همت از بدهی‌های خود را پرداخت کرد و برای امسال هم 70 همت دیگر در واگذاری‌ها صورت گرفته و مقرر شده است یکی از بنگاه‌های کشتیرانی در قالب بدهی به تأمین اجتماعی سپرده شود؛ به طوری که از 400 همت بدهی دولت‌ها به سازمان تأمین اجتماعی، دولت سیزدهم 240 همت بدهی‌ انباشته‌شده را پرداخت کرده است.
 
بدهی 93 همتی کارگاه‌ها و کارفرمایان به تأمین ‌اجتماعی
مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی با اشاره به طلب‌های سازمان تأمین اجتماعی از کارفرمایان گفت:‌ طلب‌های این سازمان از کارفرمایان به صورت حسابرسی شده حدود 47 همت است اما در مجموع بالغ بر 93 همت از کارگاه‌ها و کارفرمایان ‌طلب داریم. درخواست می‌کنیم با به‌موقع پرداخت کردن مطالبات سازمان، ما را در ارائه تسهیلات بهتر به جامعه هدف کمک کنند.
 
حدود 53 درصد از بازنشستگی‌ها پیش از موعد است
موسوی با اشاره به اینکه 53 درصد از بازنشستگی‌های سازمان پیش از موعد است، در خصوص تغییرات سن و سابقه بازنشستگی برنامه هفتم توسعه گفت: صندوق باید در یک استاندارد قدم بردارد. با وجود بازنشستگی‌های پیش از موعد که چالش اصلی صندوق‌های بازنشستگی است، بار مالی بسیاری به سازمان وارد می‌شود.
 6 هزار گروه شغلی در مشاغل سخت و زیان‌آور
مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی با اشاره به اینکه 6هزار گروه شغلی در مشاغل سخت و زیان‌آور قرار دارند، افزود: سازمان با مشاغلی که ماهیت سخت و زیان‌آوری دارد، مشکلی ندارد و حق این افراد است که از این‌گونه تسهیلات به واسطه سختی کاری که دارند، بهره‌مند شوند، اما درخصوص برخی از شغل‌ها که در گروه الف قرار گرفته‌اند، با لحاظ تمهیداتی می‌توان شرایط سخت و زیان‌آور را از محیط گرفت. با وجود این کارفرمایان در این زمینه همکاری نمی‌کنند و تمام بار مسئولیت شان بر دوش سازمان تأمین اجتماعی افتاده است. متوسط بهره‌مندی در صندوق‌های مختلف 12 تا 14 سال و متوسط در صندوق تأمین اجتماعی حدود 22 تا 23 سال است و این موضوع بار مالی بسیاری را برای صندوق ایجاد کرده است. موسوی با تأکید بر اینکه اصلاح نکردن برخی قوانین، چالش‌هایی را برای صندوق‌های بازنشستگی ایجاد کرده است، گفت: نبود اصلاحات نیز صندوق را با مشکل روبه‌رو کرده است. سن امید به زندگی پیش از انقلاب 55 سال بود و امروز به 76 سال رسیده است و اخیراً با اجماع حاکمیتی، اصلاحات جزئی در سن و سابقه صورت گرفته است. اعتقاد دارم این اصلاحات اختیاری است و این اقدام تغییر زیادی در صندوق‌ها و مثبت شدن روند نخواهد گذاشت؛ به طوری که افزایش سن بازنشستگی حالت اختیاری دارد و انگیزه‌ای برای ادامه کار ایجاد می‌کند.
 
بیش از دو میلیون بیمه‌شده جدید در دولت سیزدهم
مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی با اشاره به توسعه پوشش بیمه‌ای اظهار داشت: از ابتدای دولت سیزدهم بالغ بر 2 میلیون و 300 هزار نفر تحت پوشش بیمه قرار گرفتند و حدود 73همت از این محل درآمد بیمه‌ای کسب شد که این میزان معادل 7 سال بیمه‌شده در دولت قبلی است. وی درباره تعرفه‌های مراکز قرارداد و پرداختی‌ها نیز گفت: زمانی که دولت را تحویل گرفتیم، حدود هشت ماه با مراکز طرف قرارداد درمانی فاصله پرداخت داشتیم و بدهی بالغ بر 13 تا 14 همت بود. سازمان تأمین اجتماعی در سال 1399، 17 همت به مراکز درمانی پرداختی داشت. در سال 1400، 21.5همت و در سال 1401، 41 همت به طرف‌های قرارداد پرداخت انجام شد و تاکنون ۴۶ همت در سال‌جاری به مراکز طرف قرارداد پرداخت کرده‌ایم که تا پایان سال به 60 همت هم می‌رسد. موسوی به رقم بدهکاری به مراکز درمانی، منهای طرح دارویار، اشاره کرد و گفت: حدود 13 تا 14 همت بدهکار مراکز طرف قرارداد هستیم.

جستجو
آرشیو تاریخی