رئیس‌جمهور روز گذشته از مدال‌آوران المپیادهای علمی کشور تقدیر کرد

جشن احیای باشگاه دانش‌‌پژوهان با المپیادی‌ها

آیت‌الله رئیسی روز گذشته در مراسم تجلیل از «مدال‌آوران المپیادهای علمی‌ جهانی و جشن احیای باشگاه دانش‌پژوهان جوان» با سپاسگزاری از افتخارآفرینی جوانان المپیادی کشور و نیز قدردانی از زحمات والدین، معلمان، مربیان و مدیران آنها تصریح کرد: این مراسم هم برای قدردانی از مدال‌آوران المپیادهای علمی و هم به مناسبت احیای باشگاه دانش‌پژوهان برگزار شده است.
رئیس‌جمهور با تبریک ایام سالروز پیروزی انقلاب اسلامی گفت: انقلاب اسلامی همواره توجه به علم‌آموزی، معرفت‌افزایی و ارتقای علم و دانش را مورد تأکید قرار داده است و یکی از دلایل این ادعا این است که امام راحل به عنوان رهبر انقلاب، خود یک عالم فرزانه بود که بیش از 50 جلد کتاب به عنوان آثار علمی از او باقی مانده که در حوزه‌های فقه، اخلاق و عرفان کتب مرجع هستند.
 مقایسه علمی کشور، قبل و بعد از انقلاب
دکتر رئیسی با اشاره به اینکه امام خمینی(ره) فراتر از تألیف کتب مهم و مرجع، شخصیتی نوآور و خلاق در عرصه علم و دانش بود، افزود: امروز نیز سکاندار این انقلاب یک عالم فرزانه است که همواره بر رشد و پیشرفت علم و دانش تأکید داشته و دارد. رئیس‌جمهور با بیان اینکه تعداد دانشگاه‌ها، مراکز علمی، دانشجو، اعضای هیأت‌های علمی و مقالات علمی کشور در سال‌های پس از پیروزی انقلاب با پیش از آن به هیچ وجه قابل مقایسه نیست، خاطرنشان کرد: درحالی که پیش از انقلاب، ایران حتی یک مجله علمی بین‌المللی نداشت، امروز تعداد مجلات علمی بین‌المللی کشور به بیش از 300 نشریه می‌رسد و ارتقای قابل توجه رتبه علمی کشور نشانه توجه انقلاب و نظام اسلامی به علم، عالم، علم‌آموزی و معرفت‌افزایی و به‌کارگیری این علم و دانش است.
 
اهمیت توسعه فعالیت‌های علمی
دکتر رئیسی دلیل تأکید رهبر معظم انقلاب اسلامی بر توسعه فعالیت‌های دانش‌بنیان را آوردن علم و دانش و فناوری به عرصه اجراست، گفت: ظرفیت‌های علم و دانش کشور بسیار بالاست و جوانان و نوجوانان ایرانی می‌توانند در عرصه‌های داخلی و خارجی همواره افتخارآفرینی کنند و پرچم پرافتخار کشورمان را در عرصه‌های مختلف فکری و علمی به اهتزاز درآورند.
رئیس‌جمهور با تأکید بر اهمیت تجلیل و تکریم این افتخارآفرینی‌ها افزود: البته نه شما نخبگان و نه ما در دولت نباید به همین مقدار افتخارآفرینی اکتفا کنیم و باید به فکر حفظ و ارتقای این روند باشیم. شما باید مسیر رشد و تعالی خودتان و جامعه را ادامه دهید و تلاش کنید که جامعه بیشترین بهره و نفع را از دانش و تخصص شما ببرد. شما باید با شناسایی و تلاش برای حل مسائل جامعه و کشور، نقشی مؤثر در رشد و پیشرفت کشور ایفا کنید.
 
باشگاه اندیشه‌ورزی نخبگان
رئیس‌جمهور در ادامه به اهمیت نوآوری، خلاقیت و نظریه‌پردازی اشاره کرد و گفت: نظریات پیشینیان برای ما بسیار مهم و قابل احترام است اما امروز ما می‌توانیم با تکیه بر مبانی استوار پیشینیان سخنی نو داشته باشیم و راه نظریه‌پردازی و اندیشه‌ورزی همواره باز است. دکتر رئیسی تصریح کرد: در این راستا باشگاه دانش‌پژوهان جوان در جایگاه یک باشگاه اندیشه‌ورزی با در کنار هم قرار دادن نخبگان و استفاده از اندیشه و مباحثات آنان نظریات جدیدی خلق کند که برای حل مسائل کشور در بخش‌های مختلف صنعت، معدن، کشاورزی، انرژی و دیگر بخش‌ها راهگشا باشد.
رئیس‌جمهور همچنین بر ضرورت توجه ویژه به مهارت‌آموزی در کنار علم‌آموزی در باشگاه دانش‌پژوهان جوان تأکید کرد و گفت: این باشگاه باید زنده، نوآور و نخبه‌پرور باشد و از جمع نخبگان آن برای حل مسائل کشور راهکار ارائه شود.

حل مسائل نخبگان به دست نخبگان
دکتر رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود ناظر به برخی خواسته‌ها و مطالبات مطرح شده از سوی مدال‌آوران المپیادهای جهانی در این نشست گفت: ما با این پیشنهاد که مسائل نخبگان به دست نخبگان حل شود کاملاً موافقیم و وزرای علوم و آموزش و پرورش در زمینه مسائل مربوط به نخبگان حتماً از نظرات آنها استفاده کنند.
رئیس‌جمهور همچنین ضمن استقبال از ارائه طرحی برای حل مسائل نخبگان کشور از سوی یکی از مدال‌آوران المپیادی نسبت به پیگیری این طرح و ارائه پاسخ آن طی روزهای آینده قول مساعد داد. دکتر رئیسی همچنین بر حمایت دولت از تجهیز و تأمین کادر اداری و جذب نیرو در باشگاه دانش‌پژوهان جوان با تمرکز بر عدالت در گزینش و به‌کارگیری افراد شایسته با همکاری سازمان اداری و استخدامی تأکید کرد. رئیس‌جمهور در پایان ابراز امیدواری کرد با تلاش و همت نخبگان و همچنین مسئولین وزارت علوم و آموزش و پرورش، باشگاه دانش‌پژوهان جوان نماد و نمود علم‌آموزی و کاربست علم در کشور باشد. در این مراسم همچنین با حضور رئیس‌جمهور از 28 نفر از مدال‌آوران رتبه‌های اول تا سوم المپیادهای علمی بین‌المللی در رشته‌های زیست‌شناسی، شیمی، ریاضی، فیزیک، کامپیوتر و نجوم و اخترفیزیک تجلیل شد.
رشد مدال‌های المپیادی
در دولت سیزدهم
رضا مراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش نیز در این مراسم با بیان اینکه احیای باشگاه دانش‌پژوهان نشان دهنده اعتقاد رئیس دولت به موضوع تعلیم و تربیت و حمایت از نخبگان دانش‌آموزی است، گفت: دانش‌آموزان المپیادی در دو سال گذشته ۳۰ نشان جهانی رنگارنگ برای کشورمان کسب کردند در حالی که در چهار سال قبل از آن در مجموع ۲۶ نشان به دست آمده بود.
وی همچنین ورود دانش آموزان دهک‌های پایین به مدارس سمپاد را از دیگر دستاوردهای دولت سیزدهم برشمرد و اظهار داشت: تا سال ۱۴۰۱ بیش از ۵۰ درصد این مدارس در اختیار دانش آموزان دهک ۹ و ۱۰ بود که امسال با پرداخت هزینه دانش‌آموزان دهک‌های پایین، سهم دانش‌آموزان دهک ۱ تا ۴ از این مدارس ۴۵ درصد افزایش یافت.

 

بــــرش

دکتر رئیسی در دیدار جمعی از فعالین گروه‌های جهادی مطرح کرد
ارتقای کارآمدی دستگاه‌ها
با تربیت نیروهای جهادی
آیت‌الله رئیسی همچنین شامگاه شنبه در دیدار «جمعی از فعالین و مسئولین گروه‌های جهادی سراسر کشور» که در مسجد سلمان فارسی نهاد ریاست جمهوری برگزار شد، ضمن تبریک فرا رسیدن ایام دهه مبارک فجر، به سابقه تشکیل جهادسازندگی و عملکرد درخشان آن در دوران دفاع مقدس اشاره و تصریح کرد: دولت مردمی با باور عمیق به حرکت جهادی، رفع موانع فعالیت گروه‌های جهادی و گسترش فرهنگ و روحیه جهادی را وظیفه خود می‌داند. رئیس‌جمهور با اشاره به روند ادغام جهادسازندگی در سازمان اداری دیگر و نگرانی از گرفتار شدن این حرکت مردمی در چنبره بوروکراسی اداری، همت جهادی دانشجویان، طلاب، دانش‌آموزان، بسیجیان و مسجدی‌ها را موجب تداوم حرکت جهادی در سراسر ایران دانست و افزود: در این مدت جوانان جهادگر با راه‌اندازی اردوهای جهادی در دورافتاده‌ترین شهرها و روستاهای کشور حضور یافتند تا غبار محرومیت را از چهره این مناطق پاک کنند.
 
دشمن به دنبال غارت نخبگان
دکتر رئیسی تداوم حرکت جهادی و احیای جهادسازندگی را از برنامه‌های اصلی دولت مردمی برشمرد و اظهار داشت: با توجه به تشکیل گروه‌های متنوع جهادی از بستر‌های دانشجویی، طلبگی، سازمان‌های مردم نهاد، بسیج، مساجد و امثال آن، پس از تشکیل دولت سیزدهم، تلاش شد سازکاری طراحی شود که کار جهادی برعهده خود جهادگران باشد و دولت فقط به حمایت از آنها بپردازد.  رئیس‌جمهور تشکیل شورای‌عالی جهادسازندگی را نتیجه این طراحی دانست و گفت: با توجه به ظرفیت مناسب گروه‌های جهادی برای پرورش مدیران توانمند، باتجربه، انقلابی و باانگیزه، بهره‌گیری از نیروهای تربیت شده در این گروه‌های جهادی در رده‌های مدیریتی می‌تواند به ارتقای کارآمدی دستگاه‌ها بینجامد. دکتر رئیسی جهاد تبیین را از عرصه‌های مهم کار جهادی دانست و با بیان اینکه دشمنی که روزگاری دنبال غارت ثروت‌های زمینی و زیرزمینی ملت‌ها بود، امروز به دنبال غارت مغزها و نخبگان با استفاده از روش‌های تهدید، تطمیع، ایجاد شبهه و سؤال و انحراف در اذهان عمومی است، از گروه‌های جهادی و به خصوص افرادی که قدرت بیان دارند خواست در راستای گشودن گره‌های ذهنی اقشار مختلف جامعه تلاش کنند.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و سیصد و نود و هفت
 - شماره هشت هزار و سیصد و نود و هفت - ۱۶ بهمن ۱۴۰۲