صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و نود و هفت - ۱۶ بهمن ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و نود و هفت - ۱۶ بهمن ۱۴۰۲ - صفحه ۱

رژیم صهیونیستی با حمله به رفح به عنوان منطقه امن غزه، متراکم‌ترین مکان در این باریکه را مورد حمله هوایی قرار داد

جنایت جنگی صهیونیست‌ها در «منطقه امن» غزه

احتمال یورش زمینی به جنوب غزه، درد سرما و گرسنگی ساکنان این منطقه را شدت بخشیده است

زهره صفاری
خبرنگار

آوار بی‌وقفه بمب‌های رژیم صهیونیستی در رفح و دیگر شهرهای غزه، روز صد و بیست و یکم جنگ را با دست‌کم 92 کشته و ده‌ها زخمی به یکی از مرگبارترین روزهای فلسطینیان در این باریکه بدل کرده است.
به گزارش خبرگزاری وفای فلسطین، در حملات 24 ساعت گذشته دست‌کم دو کودک نیز در بمباران مهدکودکی در رفح جان خود را از دست داده‌اند. موضوعی که نگرانی‌ها درباره تبعات آغاز قریب‌الوقوع یورش زمینی صهیونیست‌ها به رفح را چند برابر کرده است چراکه در حال حاضر صدها هزار آواره از شمال و دیگر شهرهای این باریکه با از دست دادن خانه و کاشانه‌شان باوجود شرایط فاجعه‌بار بهداشتی در این منطقه اسکان داده شده‌اند.
اما جنوب فلسطین تنها مناطق مورد حمله صهیونیست‌ها در صد و بیست و یکمین روز جنگ نبود بلکه خان یونس، دیرالبلح و نواحی شمالی غزه نیز با چندین بمباران هدف گرفته شد تا شمار شهدای فلسطینی در غزه در این روز از مرز 92 تن بگذرد. به نوشته میدل‌ایست آی‌تک تیراندازهای ارتش اشغالگر همزمان با بمباران جنگنده‌ها، اهدافی را در نزدیکی بیمارستان‌ها در تیررس قرار دادند که براساس اعلام وزارت بهداشت فلسطین دست‌کم یک نفر در نزدیکی بیمارستان شفا به شهادت رسید و چندین نفر نیز در حملات اطراف بیمارستان الاهلی العرب مجروح شدند. در یورش هوایی ارتش اشغالگر به یک داروخانه در نزدیکی شهر غزه نیز 4 نفر آسیب دیدند. این در حالی است که به نوشته شبکه خبری الجزیره کندی روند ورود کمک‌های بشردوستانه بویژه غذا و سوخت به بخش‌های مختلف باریکه غزه، شمار زیادی از آوارگان را در گرسنگی شدید قرار داده و آنها برای گرم کردن چادرهایشان چاره‌ای جز یافتن هیزم ندارند. در این شرایط العالم نوشت، نظامیان صهیونیست برای تحت فشار قرار دادن فلسطینی‌های گرسنه، قرص‌های نان را از پنجره‌های منازل ویران‌شده به سوی آنان پرت می‌کنند.
 
کرانه باختری در محاصره ارتش و شهرک‌نشینان
دست‌کم 14 فلسطینی در کرانه باختری اشغالی در یورش ارتش اشغالگر به قلقلیه، نابلس، طولکرم، رام‌الله و جنین بازداشت شدند. به نوشته مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین، گروهی از نیروهای ویژه ارتش صهیونیستی با حمله به اردوگاه بلاطه، با مبارزان مقاومت درگیر شدند. شدت این درگیری تا حدی بود که چندین گروه از نیروهای پشتیبان ارتش نیز به این اردوگاه اعزام شدند. اما تشدید حملات ارتش و شهرک‌نشینان به فلسطینی‌های کرانه باختری شمار شهدا در این منطقه را به 382 نفر رسانده و حدود 1296 نفر نیز مجروح شده‌اند. خبرگزاری وفا نوشت، دیروز نظامیان با حمله به کمپ عین السطان در شمال کرانه باختری شماری را مجروح کردند و ساعاتی بعد بولدوزرها و تک‌تیراندازهای صهیونیستی اردوگاهی در شرق نابلس و شهرک عنبتا در طولکرم را محاصره کردند.
 
روند صعودی تلفات صهیونیست‌ها
از سوی دیگر، ارتش رژیم صهیونیستی در روز صد و بیست و یکم جنگ، به کشته شدن یک نظامی دیگر خود در نبرد با مقاومت در جنوب نوار غزه اعتراف کرد. پایگاه خبری عبری زبان والا اعلام کرد، نظامی کشته‌شده سرگرد شمعون یهوشوع اسولین 24 ساله از بیت شیمش و از نیروهای گردان مهندسی بود که در جنوب نوار غزه به هلاکت رسید. این در حالی است که بنا بر اعلام رسمی ارتش اشغالگر از آغاز جنگ تاکنون 561 نظامی این رژیم کشته شده‌اند که 224 نفر آنها در آمار رسمی حمله زمینی ثبت شده‌اند. گرچه منابع اطلاعاتی معتقدند تلفات واقعی ارتش به مراتب بیش از اینهاست.
 
 تقابل سنگین حزب‌الله
در حالی که تحلیلگر نظامی روزنامه عبری زبان یدیعوت آحارونوت مدعی است، جنگ علیه حزب‌الله معنایی جز موشک‌باران سنگین تل‌آویو و جنوب آن ندارد و مردم باید برای آن آماده شوند، اما همچنان مقامات صهیونیست برای حزب‌الله رجز خوانده و همزمان با قتل‌عام غزه موشک‌پرانی‌هایی نیز به سمت جنوب لبنان دارند. در همین حال در شرایطی که در روز صد و بیست و یکم جنگ ارتش اشغالگر علاوه بر غرب غزه به شهر بلیدا، عیتا الشعب، عیتارون، کفرکلا، اطراف العدیسه و دیگر روستاهای مرزی در جنوب لبنان حمله کرد و جنگنده‌های متخاصم خانه‌ای در محله الترش در شهر میس الجبل را با موشک هدف قرار دادند، پرتاب ده‌ها راکت حزب‌الله به سمت شمال اراضی اشغالی، آژیر خطر را در کریات شمونا، الجلیل و دیگر مناطق اطراف آن به صدا درآورد. رسانه‌های صهیونیست همچنین اعلام کردند موشک‌هایی از لبنان به سمت مزارع شبعا نیز شلیک شده و پایگاه المرج صهیونیست‌ها و تجمع نظامیان در پایگاه العباد را هدف قرار داده‌اند.
 

 

خبر پلاس

عادی سازی اهانت به ادیان!

صهیونیست‌ها علاوه بر حملات هوایی و زمینی در صد و بیست و یکمین روز جنگ فشارها بر پیروان مذاهب را نیز در دستورکار قرار داده‌اند. پس از ممانعت از ورود 13 هزار نمازگزار فلسطینی به مسجدالاقصی در روز جمعه، نیروهای اشغالگر دیروز دو امام جماعت فلسطینی را در شهر اللد در اراضی اشغالی به اتهام بالابردن صدای بلندگو در هنگام پخش اذان بازداشت کردند. نماینده این امام جماعت‌ها به هاآرتص گفت: «پلیس تبدیل به بازوی اجرایی کابینه افراطی شده است و شرایط را به سمت یک بحران پیش می‌برد.»
در همین حال آنطور که میدل‌ایست آی گزارش داده است، خط سیر عادی‌سازی اهانت به ادیان در میان صهیونیست‌ها سبب شد تا دو نوجوان 17 ساله صهیونیست نیز با آب دهان انداختن و فحاشی به یک راهب مسیحی در قدس، او را مورد توهین قرار دهند. گرچه این دو نوجوان بازداشت شده‌اند اما نگرانی‌ها از افزایش این رفتارها بویژه با توجه به رویکرد ضددینی کابینه افراطی نتانیاهو بالا رفته است. وزارت خارجه تشکیلات خودگردان با محکومیت این رفتار، در بیانیه‌ای اعلام کرد: «این اقدامات استعمارگرایانه و نژادپرستانه بازتاب فرهنگ نفرت و نپذیرفتن دیگران را نشان می‌دهد.»

جستجو
آرشیو تاریخی