صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و نود و هفت - ۱۶ بهمن ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و نود و هفت - ۱۶ بهمن ۱۴۰۲ - صفحه ۱

در مراسم تشییع شهدای مقاومت عراق صورت گرفت

فریاد اخراج تروریست های امریکایی از منطقه

گروه جهان/ در ادامه تنش‌آفرینی‌های ایالات‌متحده در غرب آسیا، این کشور بنا بر آنچه پیش‌تر عنوان کرده بود حملاتی را بر ضد مواضع حشدالشعبی به انجام رساند و هم‌اکنون نیز گزارش‌هایی مبنی بر پرواز جنگنده‌های این کشور بر فراز آسمان عراق مخابره شده است. روز گذشته یک منبع امنیتی در استان الانبار اظهار کرد: جنگنده‌های امریکایی چند ساعت پس از انجام حمله‌ای تروریستی به پایگاه‌های امنیتی نیروهای حشد‌الشعبی در دو منطقه «السکک» و «عکاشات» در شهر القائم در غرب الانبار، به شکل گسترده‌ای در آسمان مناطق شهر «هیت» تا شهر «القائم» و به سمت عمق خاک سوریه به پرواز درآمدند.

واکنش‌ها در عراق
این حملات با موجی از محکومیت از سوی مقامات سوریه و عراق همراه بود. عراق به این مناسبت سه روز عزای عمومی در این کشور اعلام کرد و قرار است پارلمان عراق هم درباره این حمله نشست اضطراری برگزار کند. محمد شیاع السودانی در جلسه با نیروهای حشد‌الشعبی پس از قرائت فاتحه برای روح شهدای حمله هوایی به مرزهای عراق، خطاب به نیروهای حشد‌الشعبی الانبار تصریح کرد: ما به مواضع قهرمانانه و شرافتمندانه شما از جمله هدف قرار دادن نمادهای مشهور تروریست‌ها افتخار می‌کنیم. وی بر ضرورت هوشیاری، احتیاط و آماده‌باش نیروها تأکید کرد و گفت: تروریسم از اوضاع سیاسی داخلی و خارجی سوءاستفاده و تلاش می‌کند به فعالیت‌های تروریستی خود ادامه دهد که این امر ایجاب می‌کند با آنها قاطعانه مقابله کرد.دفتر رسانه‌ای محسن المندلاوی، رئیس موقت پارلمان عراق با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که وی صبح یکشنبه همراه با عباس الزاملی، رئیس کمیسیون امنیت و دفاع مجلس نمایندگان عراق و شماری از اعضای آن و همچنین عبدالعزیز المحمداوی، رئیس ستاد سازمان حشد‌الشعبی، از پایگاه نیروهای امنیتی در منطقه «عکاشات» واقع در غرب عراق که مورد حمله هوایی امریکا قرار گرفته بود، بازدید کرد.المندلاوی در این بازدید تأکید کرد که پارلمان عراق با کسانی که در ریختن خون مردم نقش دارند سازش نخواهد کرد و پارلمان به اجرای فوری قطعنامه شماره ۱۸ سال ۲۰۲۰ اصرار دارد که بر خروج تمامی نیروهای خارجی از عراق تأکید دارد.وی همچنین تصریح کرد که نیازی به ابقای «نیروهای ائتلاف بین‌المللی ضد داعش» تحت امر واشنگتن نیست و تداوم حضور آنها در ایجاد ناامنی، بی‌ثباتی و تشدید درگیری در این کشور نقش بسزایی دارد.همچنین شیخ کاظم الفرطوسی، سخنگوی گردان‌های سید‌الشهدای عراق در گفت‌وگو با خبرگزاری شفق‌نیوز در واکنش به تجاوزات بامداد شنبه امریکا به خاک کشورش اظهار کرد: تجاوزات امریکا انگیزه‌های جدیدی برای ادامه مقاومت و دفاع از حاکمیت عراق و سرزمین آن ایجاد می‌کند و ریخته شدن هر قطره خون از ما، برابر با گرفتن انتقام است. وی خاطرنشان کرد: این تجاوزات، عملیات مقاومت را متوقف و تضعیف نخواهد کرد، بلکه عکس آن رخ خواهد داد.
در همین راستا نوری المالکی، رئیس ائتلاف دولت قانون عراق ضمن محکوم کردن این تجاوزات و ترور تعدادی از شهروندان و نیروهای عراقی در مقرهای ثابت خودشان تصریح کرد: دولت عراق باید در تمامی زمینه‌ها برای توقف تجاوزات امریکا علیه این کشور و محکوم کردن آنها اقداماتی انجام دهد چراکه این اقدامات قانون جنگل را پایه‌گذاری کرده و منجر به کشتار و تخریب غیرقابل توجیه در عراق می‌شود که در قوانین بین‌المللی و حقوق بشری توجیهی ندارد. وی همچنین گفت:عراقی‌ها این فشار و مضیقه‌ها را قبول نمی‌کنند و نمی‌توانند درقبال تحقیر جان شهروندانشان صبر پیشه کنند و باید موضع ملی مسئولانه‌ای از سوی همگان اتخاذ شود که ضامن حاکمیت، تمامیت ارضی و حافظ جان ملت باشد.»
تشییع شهدا، عهد دوباره رزمندگان برای مقابله با نیروهای اشغالگر امریکایی
پس از شهادت چندین عضو حشد‌الشعبی در عراق در پی حملات امریکا، روز گذشته مراسم پرشکوهی برای تشییع این پیکرها برگزار شد و شخصیت‌های سیاسی عراق نیز با محکومیت حملات امریکا موضعگیری‌های یکسانی را در قبال آن اتخاذ کردند.
فالح الفیاض، رئیس حشدالشعبی عراق در مراسم تشییع شهدای این جنبش گفت که خاک عراق باید از حضور نیروهای خارجی پاکسازی شود.
او حق پاسخگویی را برای این جنبش خاطرنشان کرد و گفت که این حمله بی‌پاسخ نخواهد ماند، زیرا حمله‌ای بی‌شرمانه بود و خون شهدای حشد‌الشعبی نشان‌دهنده جایگاه و منزلت عراق است.فالح الفیاض افزود: ما نمی‌پذیریم، خون فرزندان ما دستاویزی برای بازی‌های سیاسی بی‌ارزش باشد و نیروهای حشد‌الشعبی مایه افتخار نیروهای مسلح و افتخار عراقی‌ها هستند.رئیس حشدالشعبی عراق اظهار داشت که نیروهای خارجی باید خاک عراق را ترک کنند، زیرا آنها از خطوط قرمز عبور کرده‌اند.همچنین هادی العامری، رئیس ائتلاف «ما می‌سازیم» عراق نیز در همین مراسم بیان داشت که امریکا تلاش می‌کند بار دیگر تروریسم را به عراق بازگرداند و به همین سبب زمان خروج نظامیانش از این کشور فرارسیده است. او افزود: امریکا هر زمان که بخواهد، تروریسم را فعال می‌کند و ما به مذاکرات اعتقادی نداریم و باید نیروهایش فوراً از عراق خارج شوند. وی اظهار داشت که امریکا بزرگ‌ترین حامی گروهک تروریستی داعش است و تجاوز امریکا به پایگاه‌های حشد‌الشعبی مقدمه‌ای برای بازگشت گروهک تروریستی داعش است.رئیس ائتلاف عراقی در ادامه گفت: با جنایتی که امریکا مرتکب شد دیگر جایی برای ماندن نیروهای امریکایی در عراق وجود ندارد.در این میان وزارت خارجه لبنان نیز در بیانیه‌ای ضمن ابراز نگرانی عمیق خود از حملات انجام شده علیه سوریه و عراق و ابراز تأسف بابت کشته و زخمی شدن تعدادی در این حملات، این اقدام را به منزله نقض امنیت و حاکمیت این دو کشور دانست.

 

خبر پلاس

ادامه حملات به پایگاه‌های امریکا

منابع خبری از دومین حمله موشکی به پایگاه نظامیان امریکایی در نزدیکی میدان گازی «کونیکو» در دیرالزور واقع در شرق سوریه خبر دادند. این دومین حمله در نوع خود که طی کمتر از دو ساعت انجام گرفته به‌ شمار می‌رود. منابع میدانی در این‌باره به المیادین خبر دادند که این حمله با 8 موشک انجام شده و صدای انفجارها در حومه شمال‌شرق دیرالزور شنیده شده است. این شبکه در عین حال گزارش داد که این حمله از سوی یک گروه در داخل خاک سوریه انجام شده است.

جستجو
آرشیو تاریخی