صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و نود و هفت - ۱۶ بهمن ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و نود و هفت - ۱۶ بهمن ۱۴۰۲ - صفحه ۱

توسعه روابط تهران و ریاض از مسیر گردشگری

سفیر عربستان در ایران: هیچ مانعی برای توسعه گردشگری میان دو کشور وجود ندارد

 سفیر عربستان در تهران از آمادگی این کشور برای توسعه گردشگری میان دو کشور از طریق دفاتر خدمات مسافرتی خبر می‌دهد.عبدالله بن سعود العنزی، در دیدار با عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور می‌گوید: هیچ مانعی برای توسعه گردشگری میان دو کشور وجود ندارد.
عزت الله ضرغامی هم از آمادگی آژانس های ایرانی علاوه بر سازمان حج و زیارت، برای تبادل گردشگران دو کشور خبر می دهد. عربستان یکی از 33 کشوری است که ایران به تازگی ویزا را برای گردشگران آن لغو کرده است. گردشگران این کشور از متمول‌ترین و پرخرج‌ترین گردشگران منطقه هستند. شهروندان عربستانی خانوادگی به ایران سفر می‌کنند. بیش از 10 روز در ایران می‌مانند و خوب خرج می‌کنند. مقصد اول آنها مشهد است، اما مشهد تنها مقصد آنها نیست. گردشگران عرب معمولاً بعد از زیارت و درمان، برای استراحت به مناطق شمالی ایران سفر می‌کنند. آنها عدد تأثیرگذاری هم در آمار گردشگری ورودی سلامت به ایران دارند که باز هم یکی از مقاصد آنها مشهد است. اقامت طولانی آنها در هتل‌های پنج ستاره، میزبانی از این گردشگران را برای هتلداران جذاب کرده است. حضور گردشگران عربستانی بویژه روی اقتصاد گردشگری مشهد تأثیر بسزایی دارد.

گفت‌و‌گوی دو وزیر
عزت‌الله ضرغامی، پیش از این دیدار، در سفر به ازبکستان و در حاشیه بیست و پنجمین مجمع عمومی سازمان جهانی گردشگری در سمرقند با «احمد الخطیب» وزیر گردشگری عربستان دیدار و درباره توسعه گردشگری دو کشور گفت‌وگو کرد. الخطیب در آن گفت‌و‌گو، پیشنهاد امضای تفاهمنامه همکاری گردشگری با ایران را داد و از تمایل میزبانی از تعداد بیشتری از ایرانیان در سفر به عربستان و حضور متقابل گردشگران عربستانی خبر داد.

توسعه گردشگری
سفیر عربستان در تهران هم در دیدار با ضرغامی، از ایران و عربستان به دو کشور همسایه و برادر یاد می‌کند که ظرفیت‌های فراوانی دارند و همین ظرفیت‌ها می‌تواند فرصتی برای رونق گردشگری بین دو کشور باشد. او از آمادگی عربستان برای توسعه گردشگری میان دو کشور از طریق دفاتر خدمات مسافرتی خبر می‌دهد.سعود العنزی با توجه به اهمیت روابط بین ایران و عربستان از سفر خود به قم خبر می‌دهد و می‌گوید: نسبت به همکاری‌های گردشگری خوشبین هستیم و آینده روشنی خواهیم داشت.او می‌افزاید: روابط تهران - ریاض در مسیر درست و در سایه دستورات رهبران دو کشور مسیر خوبی را طی می‌کند.

ویزای چند سفره عربستان برای گردشگران
سعود العنزی ویزای چند سفره را از جمله تسهیلات عربستان برای جذب گردشگران عنوان می‌کند و می‌گوید: حوزه گردشگری در چشم‌انداز ۲۰۳۰ عربستان اولویت بالایی دارد. تسهیلات زیادی در عربستان برای گردشگران تخصیص داده شده است که تا سال ۲۰۳۰ سالانه میزبان ۱۰۰ میلیون گردشگر باشیم.

مسئولیت مهم وزرای گردشگری ایران و عربستان
سیدعزت‌الله ضرغامی به اهمیت نقش گردشگری در توسعه روابط دو کشور اشاره می‌کند و می‌گوید: وزرای گردشگری ایران و عربستان مسئولیت مهمی در دوره جدید روابط دو کشور دارند، امیدوارم با حضور سفیر جدید، شاهد تقویت همکاری‌ها و جهش در حوزه گردشگری باشیم.او روی نقش سفیر عربستان در تقویت روابط بین دو کشور تأکید می‌کند و می‌گوید: آقای سفیر در مرحله جدید روابط بین ایران و عربستان، مسئولیت مهمی دارد اما باید توجه داشته باشید که گردشگری با همه چیز متفاوت است چرا که موضوع گردشگری مستقلاً اقتصادی، خدماتی و فرهنگی است و می‌تواند نقش مقوم داشته باشد و سایر حوزه‌ها را نیز تقویت کند و قوام دهنده تمام بخش‌هاست.

سفر مردم عربستان به ایران تسهیل می‌شود
ضرغامی علاوه بر سفر ایرانیان در قالب حج، از آمادگی برخی از شرکت‌های خدمات مسافرتی ایران برای ایجاد مقدمات سفر زائران و گردشگران به عربستان تحت قوانین و مقررات عربستان خبر می‌دهد و می‌گوید: در تلاش هستیم تا موانع سفر مردم عربستان به ایران نیز برداشته شود و آنها هم بتوانند به ایران سفر کنند.
ضرغامی در این دیدار بار دیگر همدردی خود را با مردم مظلوم فلسطین اعلام می‌کند و می‌گوید: می‌دانم که شما نیز به این موضوع توجه دارید، امیدوارم با تلاش همه کشورها و همکاری یکدیگر، به این نسل‌کشی خاتمه دهیم و آنچه که حق مردم فلسطین است به آن دست یابند و خودشان سرنوشت‌شان را تعیین کنند.

جستجو
آرشیو تاریخی