تهران بیانیه مداخله جویانه تروئیکای اروپایی درباره ماهواره ثریا را محکوم کرد

راهبرد شکست‌خورده علیه ایران

بیانیه مشترک جدید تروئیکای اروپایی در واکنش به پرتاب ماهواره ثریا تنها فرصتی برای محکوم کردن پیشرفت‌های علمی و فناوری ایران نبود؛ بلکه محملی بود تا این سه کشور اروپایی که در ماجرای کارشکنی امریکا درباره برجام و مذاکرات احیای این توافق به حاشیه رانده شده بودند، باز هم خودی نشان دهند و به این بهانه، بر انفعال خود در قبال تعهدات قبلی پرده بپوشند. انگلیس، فرانسه و آلمان روز گذشته در حالی با انتشار بیانیه‌ای مداخله جویانه اقدام هفته گذشته ایران برای پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره ثریا با ماهواره‌بر قائم ۱۰۰ به مدار ۷۵۰ کیلومتری را محکوم کردند که به ادعای آنها این ماهواره‌بر از فناوری ضروری برای توسعه سیستم موشکی بالستیک دوربرد استفاده می‌کند و قادر به حمل سلاح هسته‌ای است. بنا به ادعای برلین، لندن و پاریس، ایران علی‌رغم درخواست‌های مکرر بین‌المللی برای توقف فعالیت‌های موشکی خود و پس از سال‌ها نادیده گرفتن محدودیت‌های سازمان ملل به توسعه برنامه موشکی خود ادامه می‌دهد. «ماهواره ثریا» یک ماهواره ایرانی از مجموعه ماهواره‌های تحقیقاتی ساخت پژوهشگاه فضایی ایران است که با «ماهواره‌بر قائم ۱۰۰» که حاصل تلاش نخبگان و دانشمندان نیروی هوافضای سپاه است، سفر خود به مدار ۷۵۰ کیلومتری زمین را با موفقیت پشت سر گذاشت تا یک رکورد تازه در حوزه قرارگرفتن ماهواره در ارتفاع جدید را به ثبت برساند.
سه کشور یادشده ترجیح داده‌اند بدون اینکه مبنایی فنی برای طرح ادعای سویه تسلیحاتی این ماهواره بر زبان بیاورند، صرفاً نام خود را به عنوان کشورهای نگران از فعالیت‌های فناورانه ایران مطرح کنند و ضمن انتشار یک بیانیه سیاسی، خود را در روند تحولات دیپلماتیک، فعال نشان دهند. بیانیه ادعایی سه کشور اروپایی در کنار دیگر اقداماتی قرار می‌گیرد که در سال‌های اخیر سوژه هر از گاه رسانه‌های جهانی شده که نه برای کنشگری فعال که صرفاً با هدف گرم کردن تنور فضاسازی روانی علیه جمهوری اسلامی ایران صورت گرفته است. این در حالی است که ناکامی اروپا از پیگیری اقدامات موازنه‌ای برای نگه داشتن برجام و سرگرم بودن با ادعای آزمایش‌های موشکی ایران تا پشتیبانی از اقدامات براندازانه اپوزیسیون ایرانی باعث شده بسیاری غیبت اروپایی‌ها در صحنه تعاملات و تحولات بین‌المللی را مفیدتر از مشارکتشان از طریق بیانیه خوانی و حضور نامرئی رویدادهای مهم منطقه و جهان ارزیابی کنند.
 
آلترناتیو «فشار»
تروئیکای اروپایی درحالی همچنان نسبت به روند پیشرفت فعالیت‌های دفاعی و ارتباطاتی ایران، تهدیدنمایی می‌کند که ترجیح داده‌ در معرکه خونین غزه که اسرائیل و ایالات متحده در خاورمیانه به جریان انداخته‌اند، به حمایت سیاسی از نسل‌کشی و بحران‌زایی رژیم‌ صهیونیستی بپردازد و زمانی که خطری برای منافع خود احساس کرد، مستقیماً علیه کشوری همچون یمن وارد عمل شوند.
از این رو قابل انتظار بود که دیگر سران اتحادیه اروپا در نشست‌های بی‌اثری که درباره تحولات فلسطین برگزار کرده‌اند، جنایات رژیم صهیونیستی علیه فلسطینی‌ها در غزه را نه یک جنایت ضدبشری بلکه صرفاً مغایر با قوانین انسان‌دوستانه بین‌المللی بخوانند. به این ترتیب تردیدهایی هم که این کشورها تا الان برای مشارکت کامل در صحنه جنگ خاورمیانه از خود نشان داده‌اند نه از سر مخالفت با ماشین کشتاری است که تل آویو درغزه به راه انداخته بلکه در نتیجه دست و پا زدن در جنگ فرسایشی اوکراین است که آنها را زمینگیر کرده است. بنابراین ترجیح می‌دهند همچنان بر طبل توخالی خود تحت لوای شعارهای نمایشی حقوق بشری بکوبند و دوربین‌های خود را روی فعالیت‌های جمهوری اسلامی زوم کنند؛ اقداماتی که همه و همه از این راهبرد سیاسی خبر می‌دهد که آنها همچنان آلترناتیو «فشار» تبلیغاتی بر ایران را در دستور کار دارند تا به خیال واهی خود، از بحرانی فعلی که موجودیت رژیم صهیونیستی و منافع اساسی غرب در منطقه را نشانه رفته است، رها شوند.
 
ملغمه شعار و دروغ
بازی اروپایی‌ها در نبرد رسانه‌ای علیه ایران فارغ از تلاش‌هایی نیست که ایالات متحده در روزهای اخیر علیه ایران در فاز جدیدی مبتنی بر خبرسازی در پیش گرفته و با پیگیری این سیاست منتظر یک تحول غیرمنتظره در تحولات بحرانی منطقه است؛ سیاستی که نتیجه آن هرچه باشد کمرنگ شدن نقش منطقه‌ای ایران در وضعیت سرنوشت ساز خاورمیانه نیست اما ترجیع بند مشترکش تزلزلی است که در موقعیت اروپایی‌ها و امریکایی‌ها در مناسبات پیچیده منطقه پدید آمده است.
در چنین شرایطی است که واشنگتن باز هم با بلند کردن عَلَم جنگ روانی به میدان هماوردی با ایران آمده است و از یک سو ادعای اطلاع‌رسانی پیش از یک حمله تروریستی به ایران را مطرح می‌کند و از سوی دیگر بازوی رسانه‌ای خود در قاره سبز یعنی رویترز را فعال می‌کند و مدعی می‌شود پکن به تهران بابت تنش‌های پیش آمده در دریای سرخ هشدار داده است؛ خبرهایی که بلافاصله از سوی منابع آگاه رد شده است تا بار دیگر معلوم شود کمافی السابق عملیات روانی و هر ملغمه‌ای از شعار و دروغ مهم‌ترین ابزار و حربه امریکا و اروپا برای پیشبرد سیاست‌های هزینه سازشان برای کشورهای منطقه و جهان است.
این راهبرد پیشتر در جریان بحران اوکراین، خود را با ادعای مشارکت پهپادی نشان داده و همچنین در زمینه حمایت‌‌ها از آشوب‌های 1401، با بیانیه‌های حقوق‌بشری ناکام مانده بود؛ راهبردی که بیش از همه، دست خالی دولت جو بایدن در قبال تحقق وعده‌های انتخاباتی 2020 در قبال خاورمیانه و ایران را نشان می‌دهد و تکرار آن، شکست‌های پیاپی تبلیغاتی برای انتخابات 2024 را به ستاد دموکرات‌ها هدیه می‌دهد.

 

بــــرش

سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به بیانیه  اروپا:
ایران برای فعالیت های علمی و کاربردی محدودیتی نمی پذیرد
سخنگوی وزارت امور خارجه دستیابی به پیشرفت‌های علمی و تحقیقاتی در حوزه هوا فضا را حق مسلم و مشروع ایران خواند و بیانیه مداخله جویانه ۳ کشور اروپایی را محکوم کرد. ناصر کنعانی روز گذشته ضمن محکوم کردن بیانیه ادعایی تروئیکای اروپایی گفت که ایران طبق موازین و مقررات بین‌المللی و در راستای تحقق حقوق خود بویژه حق توسعه و پیشرفت، استفاده از فناوری‌های صلح‌آمیز در مسیر توسعه علمی و تحقیقاتی را برای خود مفروض و محفوظ دانسته و در این مسیر منتظر نظرات برخی کشورها که درصدد تحمیل آرا و اقدامات یکجانبه خود بر دیگران هستند، نخواهد بود. کنعانی دستیابی به پیشرفت‌های علمی و تحقیقاتی از جمله در حوزه هوا فضا را حق مسلم و مشروع ایران خواند و گفت این‌گونه اظهارات مداخله جویانه که حاکی از نگرش‌های خودمحورانه کشورهای یاد شده نسبت به پیشرفت‌های ایران است، در عزم و اراده ملت برای پیشرفت مستمر در حوزه علم و فناوری خللی ایجاد نخواهد کرد.  سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین یادآور شد که به رغم برخی تفاسیر خودسرانه برخاسته از تمایلات یکجانبه گرایانه برخی طرف‌ها، وفق مقررات بین‌المللی، محدودیتی در خصوص فعالیت‌های علمی و کاربردی جمهوری اسلامی ایران در حوزه تحقیقات فضایی وجود ندارد و بر این اساس ایران تحمیل چنین رویکردهای نامتعارفی را کاملاً مردود شمرده و با قاطعیت رد می‌کند.

جستجو
آرشیو تاریخی