انصارالله نفتکش انگلیسی مارلین لواندا را هدف گرفت

شکار بزرگ یمن در عدن

فائزه‌سادات یوسفی
خبرنگار


در هفته‌های اخیر امریکا و انگلیس با حمایت چند کشور دیگر تلاش می‌کنند، با بمباران اهدافی در خاک یمن، مانع حملات انصارالله شوند اما این امر نه‌تنها موجب توقف حملات نشده بلکه اراده مقاومت را برای مقابله با اهداف صهیونیستی-امریکایی تقویت کرده است.
نیروهای مسلح یمن جمعه‌شب در بیانیه‌ای اعلام کرد، یک نفتکش انگلیسی به نام مارلین لواندا را که حامل سوخت برای جنگنده‌های اسرائیلی بود با موشک‌های ضدکشتی در خلیج عدن هدف قرار داده است. در ادامه این بیانیه ذکر شده که موشک‌ها با موفقیت به هدف اصابت کرده و منجر به آتش‌سوزی در کشتی مذکور شده است. تصاویر منتشر شده در رسانه‌ها نیز گویای خسارت بالای وارده به این نفتکش است. المیادین نیز به نقل از منابع خود گزارش داد، با نزدیک‌شدن نیروهای یمنی به کشتی، ناوهای حفاظتی امریکا و انگلیس از منطقه متواری شدند و کشتی تجاری انگلیسی را به حال خود رها کردند. سرتیپ یحیی سریع، سخنگوی نیروهای مسلح یمن در ادامه بیانیه تأکید کرد، عملیات ارتش یمن علیه کشتی‌های اسرائیلی یا کشتی‌های عازم بنادر این رژیم تا توقف حملات رژیم صهیونیستی و وارد شدن غذا و ملزومات اولیه به غزه ادامه خواهد داشت.
پس از آن، امریکا در حمله هوایی تلافی‌جویانه، یک موشک ضدکشتی انصارالله را که به طرف دریای سرخ نشانه‌گیری شده و آماده پرتاب بود، هدف قرار داد. فرماندهی ستاد مرکزی امریکا (سنتکام) طی بیانیه‌ای مدعی شد، نیروهای امریکایی این موشک را تهدیدی آنی برای کشتی‌های تجاری و ناوهای امریکایی در منطقه قلمداد کردند.
همچنین روز گذشته منابع غربی مدعی شدند، یک ناو جنگی امریکایی از سوی انصارالله مورد حمله قرار گرفته که به عقیده آنها تاکنون بی‌سابقه بوده، موضوعی که البته انصارالله یمن آن را تأیید نکرد. این ادعا در حالی است که دولت یمن به طور صریح از درگیری ارتش این کشور در روز چهارشنبه با تعدادی ناوشکن و ناو جنگی امریکا و دو کشتی که محموله‌های وزارت دفاع و امور خارجه را حمل می‌کردند، در خلیج عدن و تنگه باب‌المندب خبر داده بود.
 
احتیاط امریکا در برابر یمن
روز گذشته نشریه امریکایی اینترسپت در مورد حضور نیروهای امریکایی در یمن نوشت که با وجود واقعی بودن این موضوع، اما وزارت دفاع تلاش می‌کند تا از پاسخگویی به آن طفره رود؛ چرا که کاخ سفید در آخرین گزارش قانون اختیارات جنگی خود در کنگره مدعی شده که تعداد کمی از پرسنل نظامی ایالات متحده همچنان برای انجام عملیات علیه القاعده در شبه‌جزیره عربستان و داعش در یمن حضور دارند. این در حالی است که پت رایدر سخنگوی پنتاگون، در همین رابطه اظهار بی‌اطلاعی کرده و گفته است که «من از هیچ نیروی امریکایی در یمن مطلع نیستم.» این نشریه در ادامه گزارش خود افزود: «در بحبوحه حملات امریکا به مواضع جنبش انصارالله در یمن، به نظر می‌رسد که پنتاگون نیروهایی را در این کشور مستقر کرده، واقعیتی که وزارت دفاع اخیراً از اعتراف به آن خودداری کرده است.» از نگاه ناظران سیاسی، دلیل امتناع امریکا از پاسخگویی این است که از بررسی بیشتر در این زمینه جلوگیری شود. به نظر می‌آید حساسیت درگیری امریکا با یمن و هراس از تبدیل جنگ اسرائیل در غزه به یک جنگ منطقه‌ای گسترده، کاخ سفید را مجبور به اتخاذ موضع محتاطانه‌ای در مورد یمن کرده است.
تصمیم دولت یمن در راستای خروج اتباع امریکایی و انگلیسی را می‌توان در همین راستا تعبیر کرد. وزارت خارجه دولت نجات ملی یمن روز پنجشنبه با تعیین ضرب‌الاجل از اتباع امریکایی و انگلیسی خواست که خاک این کشور را طی مهلت ۳۰ روزه ترک کنند.
 
هراس امریکا از تشدید تنش
در منطقه
کاخ سفید و انگلیس به همراه شرکای خود، پس از هر حمله به یمن تلاش می‌کنند با ارتقای سطوح بازدارندگی در دریای سرخ و تنگه استراتژیک باب‌المندب، مصونیت لازم را برای کشتی‌ها با مقصد سرزمین‌های اشغالی و همچنین مواضع صهیونیست‌ها فراهم آورند؛ موضوعی که با تداوم حملات و عدم تغییر در استراتژی گروه مقاومت یمن چون حمله خسارت‌بار به نفتکش انگلیسی با شکست مواجه شده است. از سوی دیگر، ‌ایالات متحده از تشدید تنش در دریای سرخ که وضعیت را بیش از گذشته برای صهیونیست‌ها و امریکایی‌ها وخیم‌تر می‌کند، هراس دارد. به همین دلیل مقامات امریکایی مکرراً در اظهارات خود از نتایج گسترده‌تر شدن جنگ در این منطقه ابراز نگرانی کرده و هدف خود را خارج از آن تعریف کرده‌اند. با این حال، تداوم حملات امریکا منجر به تعمیق درگیری‌ها در دریای سرخ شده و فضای ناامن‌تری را برای حمل و نقل دریایی جهانی به وجود آورده است؛ موضوعی که بسیاری از ناظران اقتصادی جهان نسبت به آن هشدار داده‌اند.

جستجو
آرشیو تاریخی