تنش‌ها بین تل‌آویو و مقاومت لبنان تشدید شد

آتشبار حزب‌الله در مرزهای شمالی

روز گذشته حزب‌الله محل تجمع نظامیان اشغالگر در جنوب پایگاه «العباد» در مقابل شهرک «مرکبا» را با سلاح موشکی به صورت مستقیم و دقیق هدف قرار داد.

حسین فاطمی
خبرنگار


درحالی که رژیم صهیونیستی، تا پایان ماه جاری میلادی (ژانویه) برای عقب‌نشینی حزب‌الله لبنان از مرزهای شمالی ضرب‌الاجل تعیین کرده است، منابع رسانه‌ای دیروز شنبه از حمله این رژیم به چند منطقه در جنوب لبنان و همزمان به صدا درآمدن آژیرهای خطر در شمال سرزمین‌های اشغالی در نتیجه حملات موشکی خبر دادند. مقاومت لبنان نیز از حملات به مواضع صهیونیست‌ها خبر داد.
به گزارش ایسنا، مقاومت اسلامی لبنان در بیانیه‌ای در این باره اعلام کرد: «مجاهدین محل استقرار نظامیان رژیم صهیونیستی را در مجاورت پایگاه «جل‌العلام» با موشک‌های برکان هدف قرار دادند.» همچنین حزب‌الله در بیانیه دیگری اعلام کرد، محل تجمع نظامیان اشغالگر در جنوب پایگاه «العباد» در مقابل شهرک «مرکبا» را با سلاح موشکی به صورت مستقیم و دقیق هدف قرار داده‌است. در همین حال شبکه المنار گزارش داد، در پی حملات توپخانه‌ای ارتش رژیم صهیونیستی به شرق شهرک «الناقوره» در جنوب لبنان آژیرهای خطر در چند شهرک صهیونیست‌نشین در منطقه «الجلیل علیا» به صدا درآمد. برخی منابع خبری نیز از نفوذ چند پهپاد از خاک لبنان به الجلیل خبر دادند. منابع خبری همچنین از به صدا درآمدن آژیرهای خطر در «شلومی» واقع در الجلیل غربی خبر دادند. شبکه المیادین هم از شلیک چند موشک از جمله دست کم سه موشک برکان از خاک لبنان به سمت یک موضع نظامی ارتش رژیم صهیونیستی در شلومی خبر داد.
 
تصاویر هوایی حزب‌الله از نحوه شناسایی محل استقرار صهیونیست‌ها
پس از هدف قرار گرفتن سایت سامانه‌های پدافند هوایی و سامانه‌های «گنبد آهنین» رژیم صهیونیستی در شهرک «کفربلوم» در شمال سرزمین‌های اشغالی، حزب‌الله لبنان تصاویر هوایی از نحوه شناسایی محل استقرار این سامانه‌ها منتشر کرد. به گزارش ایسنا، این تصاویر توسط چند پهپاد شناسایی حزب‌الله لبنان ثبت شده‌اند و شامل تصاویر محل استقرار سکوهای سامانه‌های گنبد آهنین در شهرک کفربلوم در شمال سرزمین‌های اشغالی است. حزب‌الله لبنان بعدازظهر پنجشنبه و ساعاتی پس از حمله به ۲ پایگاه رژیم اشغالگر، در بیانیه‌ای از هدف قرار دادن سایت سامانه‌های پدافند هوایی ارتش رژیم صهیونیستی در شمال فلسطین اشغالی خبر داد. به گزارش شبکه المیادین، حزب‌الله لبنان بعدازظهر جمعه نیز با چند موشک «کاتیوشا» پایگاه مهم «معالیه گولان» را هدف قرار داد.
 
برد چهارم و نیروی مؤثر، کابوس تل‌آویو می‌شود
درحالی که تنش‌های میدانی در جریان است، معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان گفت: «تا زمانی که جنگ غزه متوقف نشود، نباید انتظار داشت، حملات از لبنان به اسرائیل متوقف شود.» به گزارش ایسنا، نعیم قاسم، معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان در سخنانی در مراسم رونمایی از کتاب «احکام عالی برای مدیران و کارکنان» حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تأکید کرد: «اگر اسرائیل هدف‌گیری لبنان را گسترش دهد، با برد چهارم و نیروی مؤثر پاسخ خواهیم داد و اسرائیل می‌فهمد که ما چه می‌گوییم.» وی در این مراسم در بیروت گفت: حزب‌الله و مقاومت لبنان را به خاطر انجام وظیفه سرزنش می‌کنند، درحالی که تقصیر باید متوجه کشورهای عربی و اسلامی باشد. کسانی که در کنار ائتلاف بین‌المللی ظالمان در برابر فلسطینی‌ها قرار گرفته‌اند، اقدامی واجب انجام نمی‌دهند!
نعیم قاسم افزود: ما در خط مقدم در جنوب لبنان بهای آن را می‌پردازیم و با تمام وجود تلاش می‌کنیم تا از رنج لبنانی‌ها بکاهیم تا بتوانند به زندگی خود ادامه دهند و این نوع‌دوستی بزرگ نشان‌دهنده علاقه حزب‌الله به ابراز حمایت و پرداخت بهای آن و در عین حال دستیابی به منافع لبنان چه قبل از جنگ، چه حین جنگ یا بعد از آن است. وی ادامه داد: ما همه چیز را در داخل تسهیل کرده‌ایم و برای هر چیزی که زندگی شهروندان را تسهیل می‌کند از جمله بحث بودجه ۲۰۲۴ تلاش می‌کنیم. ما نگفتیم که جنگ در جنوب یا جنگ غزه مانع از انجام امور داخلی ما شود. هیچ ارتباطی بین وظایف و الزامات سیاسی خواه موضوع ریاست جمهوری باشد یا غیره با آنچه در جنوب می‌گذرد، وجود ندارد و هیچ معامله‌ای بین آنچه در جنوب اتفاق می‌افتد و هرگونه حق سیاسی وجود ندارد.
نعیم قاسم با تأکید بر اینکه اگر لبنانی‌ها اکنون بر سر انتخاب رئیس‌جمهور به توافق برسند، «ما آماده‌ایم فردا به انتخابات برویم و شرکت کنیم»، توضیح داد: «آنچه مانع انتخاب رئیس‌جمهور می‌شود، همه در یک توافق روشن است، زیرا همه با هم در اشتباه هستند. هیچ طرفی توانایی آوردن رئیس‌جمهور را ندارد.» وی گفت: بنابراین اینکه گفته می‌شود برای ریاست جمهوری مانع ایجاد می‌کنیم، درست نیست، ما به جهاد خود علیه اسرائیل و کار خود در داخل برای کمک به مردم و آمادگی دائم برای انتخاب رئیس‌جمهور در صورت توافق ادامه خواهیم داد. نعیم قاسم تأکید کرد که «هر گونه بحث سیاسی مربوط به جبهه جنوب به بعد از جنگ غزه موکول می‌شود.»

جستجو
آرشیو تاریخی