تعداد نامزدهای تأیید صلاحیت‌شده به۱۲هزار و ۷۱۱ نفر رسید

انتخابات مجلس رقابتی‌تر شد

بر اساس آخرین بررسی‌های شورای نگهبان تا روز چهارشنبه هفته گذشته، ۶۷۸ نفر دیگر از داوطلبان نمایندگی مجلس تأیید صلاحیت شدند. این خبری بود که محسن اسلامی سخنگوی ستاد انتخابات وزارت کشور اعلام کرد.
محسن اسلامی روز گذشته گفت: تا امروز ۱۲ هزار و ۷۱۱ نفر داوطلب رسمی انتخابات مجلس دوازدهم شورای اسلامی هستند.
وی با اشاره به آخرین آمار داوطلبان دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، گفت: بر اساس آخرین گزارش شورای نگهبان در روز چهارشنبه، ۶۷۸ نفر دیگر تأیید صلاحیت شدند و تعداد داوطلبان به ۱۲ هزار و ۷۱۱ نفر رسید. سخنگوی ستاد انتخابات کشور همچنین اضافه کرد: بررسی اعتراضات تا ۱۹ بهمن ادامه خواهد داشت و احتمال افزایش تعداد داوطلبان وجود دارد.
وی در ادامه با اشاره به امکان تغییر حوزه انتخابیه داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: تغییر حوزه انتخابیه طبق آخرین لیست داوطلبان تأیید صلاحیت‌شده از سوی شورای نگهبان است؛ بنابراین امکان درخواست از روز
۱۹ بهمن فراهم خواهد شد.
دبیر ستاد انتخابات کشور ادامه داد: ما به فرمانداری‌ها اعلام کردیم چنانچه داوطلبی قصد تغییر حوزه دارد، می‌تواند به فرمانداری محل ثبت نام مراجعه کرده و از طریق سامانه، درخواست خود را برای حوزه انتخابیه مقصد ارسال کند.
این درخواست به مدت ۲ روز در هیأت اجرایی، ۲ روز در هیأت نظارت و یک روز هم در شورای نگهبان بررسی می‌شود و نتیجه پس از ۵ روز به نامزد اعلام نظر می‌شود.
اسلامی همچنین به امکان تغییر حوزه انتخابیه داوطلبان انتخابات ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری اشاره کرد و گفت: این امکان برای نامزدها از ۲۰ تا ۲۲ بهمن فراهم خواهد بود.

 انتخابات خبرگان بدون داوطلب کافی در حوزه‌ای برگزار نمی‌شود
هادی طحان نظیف، سخنگوی شورای نگهبان اظهار داشت: در مورد انتخابات خبرگان، درحوزه‌هایی که احیاناً تعداد داوطلبان به اندازه کافی وجود ندارد باید عرض کنم هنوز فهرست نامزدها نهایی نیست و داوطلبانی که صلاحیت آنها تأیید نشده است، ۳ روز فرصت اعتراض دارند.
وی گفت: ما از دیروز در حال دریافت شکایات و اعتراضات آنها هستیم و پس از اتمام مهلت، به اعتراضات رسیدگی می‌شود.
همچنین مانند رویه ادوار گذشته و البته مشابه انتخابات مجلس شورای اسلامی نیز امکان جابه‌جایی کاندیداها از حوزه‌ای به حوزه دیگر وجود دارد که این مهلت هم تا ۷۲ ساعت قبل از رأی‌گیری است.
وی بیان کرد: بر اساس قانون انتخابات مجلس خبرگان رهبری، شرط برگزاری انتخابات در تمام حوزه‌های انتخابیه برخورداری از فضا و شرایط رقابتی است لذا تا شرایط لازم برای برگزاری انتخابات وجود نداشته باشد، انتخاباتی برگزار نخواهد شد.

جستجو
آرشیو تاریخی