به دنبال فشار امریکا، شرکت‌های چندملیتی تردد خود در دریای سرخ را تعلیق کردند

شکست سلطه دریایی غرب در باب‌المندب

گروه جهان/ در پی تشدید تنش‌ها در دریای سرخ، هر روز به تعداد شرکت‌های کشتیرانی که عبور از این دریای استراتژیک را تعلیق می‌کنند، افزوده می‌شود. پس از آنکه کمپانی بزرگ نفت‌ و گاز «شل» انگلیس عبور از دریای سرخ را به حالت تعلیق درآورد، بزرگ‌ترین شرکت کشتیرانی ژاپن نیز اعلام کرد «تا اطلاع ثانوی عبور کشتی‌های خود از دریای سرخ را متوقف خواهد کرد.»
به گزارش ایرنا به نقل از وال استریت ژورنال، در پی نگرانی‌ها از تشدید تنش پس از حملات امریکا و انگلیس به یمن، شرکت نفت‌ و گاز چندملیتی شِل انگلیس تا اطلاع ثانوی عبور کشتی‌های خود از دریای سرخ را متوقف کرده است. شرکت ژاپنی NYK Line هم از کشتی‌های خود که در نزدیکی دریای سرخ تردد می‌کنند، خواسته است، در آب‌های امن منتظر بمانند تا بررسی نهایی درباره تغییر مسیر صورت بگیرد. پیش از آن نیز دو شرکت بین‌المللی آلمانی و دانمارکی برای نخستین‌بار فعالیت کشتیرانی خود را در دریای سرخ متوقف کرده بودند. به گزارش دویچه وله آلمان، شرکت کشتیرانی «هاپاگ لوید» آلمان اعلام کرد، تردد کشتی‌های خود را از طریق دریای سرخ متوقف می‌کند. شرکت بزرگ کشتیرانی دانمارکی مولر-مرسک نیز اعلام کرد، فعالیت‌های خود را در این منطقه به حالت تعلیق موقت درآورده است.
تعلیق این سفرها پس از آن صورت گرفت که با آغاز تجاوز رژیم صهیونیستی به غزه و قطع شریان‌های حیاتی این باریکه توسط اشغالگران، نیروی دریایی یمن نسبت به عبور کشتی‌های حامل سوخت به مقصد اسرائیل هشدار داد. نیروهای یمنی با هدف قراردادن این دسته از کشتی‌ها تأکید کردند، عملیات نظامی در دریای سرخ را تا زمان توقف تجاوزات این رژیم به غزه ادامه خواهند داد.
در مقابل، امریکا و انگلیس با همراهی ۸ کشور دیگر، ۲۱ دی‌ماه جاری برابر با ۱۱ ژانویه ۲۰۲۴ در پی قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل، به مواضع انصارالله یمن حمله کردند. ایالات متحده مدعی است که ائتلافی دریایی برای مقابله با عملیات ارتش یمن در دریای سرخ ایجاد کرده است؛ با این حال، فرانسه، اسپانیا و ایتالیا با تأیید خروج خود از این ائتلاف، از تحویل کشتی‌های جنگی خود به فرماندهی امریکا خودداری کرده‌اند. در همین ارتباط امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه در تازه‌ترین سخنرانی خود اعلام کرد، کشورش برای پرهیز از تشدید تنش‌ جاری در دریای سرخ نیرو به این منطقه اعزام نکرده است. به گزارش یورونیوز، مکرون که سه‌شنبه شب در جریان یک کنفرانس خبری با حضور وزرای جدید دولت ترمیم شده تحت ریاست خود سخن می‌گفت، تصریح کرد: پاریس تصمیم گرفته است برای جلوگیری از تشدید تنش در منطقه به حملات ائتلاف امریکا-بریتانیا علیه یمن نپیوندد. رئیس‌جمهور فرانسه با اشاره به تصمیم اتخاذ شده برای نپیوستن به حملات امریکا و انگلیس به یمن، آن را برآمده از موضع کشورش مبنی بر «پرهیز از تشدید تنش» عنوان کرد و افزود، این موضوع ماهیت دیپلماتیک دارد و مسأله نظامی نیست.
انصارالله یمن از این موضع مکرون استقبال کرده و آن را مثبت دانست. به گزارش ایسنا به نقل از وبگاه النشره، محمد البخیتی، عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن روز چهارشنبه اظهار کرد: بیانیه فرانسه درباره مشارکت نکردن در جنگ علیه یمن، از منظر اخلاقی و از نظر حفاظت از منافع فوری و راهبردی این کشور، تصمیم مثبتی است. البخیتی در ادامه نیز ابراز امیدواری کرد «باقی کشورها راه فرانسه را در پیش بگیرند چراکه یمن منافع تمامی کشورهایی را که در این جنگ دست دارند، هدف قرار خواهد داد و این حقی مشروع است.»
همان‌طور که ذکر شد، انصارالله یمن در ابتدای تجاوز رژیم صهیونیستی به غزه تصریح کرده بود، صرفاً کشتی‌های حامل سوخت به سرزمین‌های اشغالی را هدف مشروع خود می‌داند و سایر شرکت‌های کشتیرانی با امنیت می‌توانند در دریای سرخ تردد کنند. با این حال، امریکا و انگلیس پس از حمله نظامی به یمن، با القای تصویر ناامنی گسترده در دریای سرخ و بدون اشاره به جنایات رژیم صهیونیستی در غزه، درصدد انحراف توجهات از فلسطین اشغالی به یمن و مقاومت منطقه هستند. ضمن اینکه آن‌طور که از سخنان مقامات یمنی برمی‌آید، توقف فعالیت برخی از شرکت‌های کشتیرانی در دریای سرخ نیز با فشار امریکا صورت گرفته است. ناظران عقیده دارند، تنها دستاورد حملات نظامی ائتلاف امریکا به یمن و تشدید درگیری‌ها در دریای سرخ، تهدید روند سیاسی پایان دادن به جنگ در منطقه است.

جستجو
آرشیو تاریخی