وزیر امورخارجه با حضور در نشست سالانه داووس مطرح کرد

عوامل موساد هدف حملات تلافی‌جویانه سپاه


نشست سالانه مجمع جهانی اقتصاد که هرساله به میزبانی «داووس» شهر کوچکی در رشته کوه‌های آلپ سوئیس برگزار می‌شود، امسال زیر سایه ابعاد گسترده جنگ خونین غزه قرار گرفته است. حسین امیرعبداللهیان، وزیر امورخارجه که در این نشست حضور یافته است، فرصت را غنیمت شمرده و در دیدارهای مختلفی که با همتایان خود در حاشیه این نشست از سر می‌گذراند و همچنین در خلال گفت‌و‌گو با رسانه‌های بین‌المللی، تبیین مواضع اصولی جمهوری اسلامی پیرامون مناقشات خاورمیانه را در دستور کار قرار داده است. وزیر امورخارجه حملات موشکی اخیر ایران به اهداف موساد در منطقه را فارغ از وضعیت غزه خواند و نسبت به حملات نظامی ایالات‌متحده و شرکای اروپایی‌اش در دریای سرخ هشدار داد. اجلاس داووس با موضوع «بازسازی اعتماد» و با حضور سران و نمایندگان بیش از ۱۰۰ کشور از ۲۵ دی‌ماه آغاز شده است و تا ۲۹ دی ادامه دارد. وزیر امور‌خارجه در حالی در این نشست حضور یافت که جمهوری اسلامی در روزهای اخیر در اقدامی تلافی‌جویانه، شماری از مهم‌ترین مراکز نظامی و پشتیبانی اسرائیل در عراق و سوریه را هدف حمله موشکی قرار داد. این پاسخی به حمایت سازماندهی‌شده تل‌آویو از گروهک تروریستی داعش بود که چندی پیش در کرمان اقدام به حمله تروریستی کرد و شماری از مردم بی‌گناه کشورمان را به شهادت رساند. همزمان با این تحولات، ایالات‌متحده با مشارکت بریتانیا حملاتی کور را علیه یمن به بهانه مقابله با حملات پهپادی علیه کشتی‌های در حال عبور و مرور در دریای یمن آغاز کرده است. امریکا این اقدام نظامی را پاسخی به حملاتی می‌داند که انصارالله یمن در دفاع از مردم غزه از طریق هدف قراردادن کشتی‌های غربی در دریای سرخ دردستور کار قرار داده است.

تشریح مواضع منطقه‌ای تهران
 این موضوعات از مهم‌ترین محورهای سخنان و موضع‌گیری وزیر امورخارجه در خلال برنامه‌های فشرده‌اش در داووس به شمار می‌رود. در همین راستا امیرعبداللهیان در گفت‌و‌گو با رسانه امریکایی «سی‌ان‌بی‌سی» نسبت به آنچه امریکا و اسرائیل در جنگ غزه در پیش گرفته‌اند هشدار داد و گفت: امریکا و «جو بایدن» نباید سرنوشت خود را به بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی گره بزنند. او در ادامه بر استقلال عمل گروه‌های مقاومت در دفاع از مردم غزه تأکید و با رد کمک ایران به جنبش انصارالله یمن گفت: مردم یمن و دیگر کشورهای منطقه که از مردم فلسطین دفاع می‌کنند طبق تجارب و منافع خود عمل کرده و از ما فرمان و دستوری نمی‌گیرند. وزیر خارجه ایران امنیت دریانوردی را برای ایران حائزاهمیت خواند و گفت: چراکه ما نفت صادر می‌کنیم و اگر ناامنی در مجاورت ما وجود داشته باشد، به سود ما نخواهد بود.

نتانیاهو بدون حمایت امریکا ۱۰دقیقه نمی‌تواند جنگ را اداره کند
وزیر خارجه همچنین در سخنانی در این نشست امنیت منطقه را امنیت ایران خواند و گفت: در ملاقاتی که با سید حسن نصرالله داشتم او گفت اگر حملات به غزه و ادامه نسل کشی صهیونیست‌ها پایان یابد ما هم حملاتمان را به آنها پایان خواهیم داد. او افزود:‌ توقف نسل کشی در غزه می‌تواند به توقف درگیری‌ها در جنوب لبنان و شمال سوریه منجر شود. نتانیاهو باید بداند هر لحظه امکان افزایش شدت جنگ، وجود دارد. راه‌حل روشن است؛ توقف جنگ باز کردن کریدورها، توقف کوچ اجباری و تبادل اسرا. امیرعبداللهیان با تأکید بر اینکه نابودی حماس با این آسانی نیست گفت: حماس با جنگ از بین نخواهد رفت و نتانیاهو هم بدون حمایت امریکا حتی ۱۰دقیقه نمی‌تواند جنگ را اداره کند.
موضع برجامی «بلینکن»
«آنتونی بلینکن»، وزیر امورخارجه امریکا هم که از جمله میهمانان حاضر در نشست داووس به‌شمار می‌رود، در گفت‌و‌گویی در حاشیه این نشست، بدون‌اشاره به نقش مشارکت‌جویانه کشورش در جنگ ویرانگری که رژیم صهیونیستی در باریکه‌غزه علیه مردم بی‌گناه به راه انداخته است، ادعا کرد که امریکا روزانه در تلاش برای رساندن کمک‌ها و حمایت به غیرنظامیان غزه است. «بلینکن» در ادامه ادعاهایش افزود: تلاش‌های امریکا برای عادی‌سازی روابط بین کشورهای عربی و مسلمان با اسرائیل از یک‌سو و همچنین اقدامات به‌منظور توسل به را‌هکار عادلانه برای موضوع فلسطین ادامه دارد. او همچنین در موضعی دیگر به انتقاد از اقدام یکجانبه ایالات‌متحده در دوره ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ و خروج او از توافق هسته‌ای پرداخت و پاره‌کردن این توافق را یک اشتباه بزرگ خواند. «لی چیانگ»، نخست‌وزیر چین، «امانوئل مکرون»، رئیس‌جمهور فرانسه، «آنتونی بلینکن»، وزیر امورخارجه امریکا، «جیک سالیوان»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، «ولودیمیر زلنسکی»، رئیس‌جمهور اوکراین، «محمد شیاع‌السودانی»، نخست‌وزیر عراق، «محمدبن عبدالرحمان آل‌ثانی»، نخست‌وزیر قطر و «آنتونی گوترش»، دبیرکل سازمان ملل‌متحد از جمله میهمانان بلندپایه این اجلاس هستند.

 

بــــرش

وزیر امورخارجه در مصاحبه با «سی‌ان‌ان»
در حاشیه اجلاس داووس تأکید کرد
پاسخ قدرتمندانه به هر اقدام اسرائیل
حسین امیرعبداللهیان، وزیر امورخارجه در حاشیه نشست داووس در گفت‌و‌گویی با فرید زکریا، خبرنگار رسانه امریکایی «سی‌ان‌ان» به تحولات جاری منطقه و نوع واکنش تلافی‌جویانه ایران د رمورد حمایت رژیم صهیونیستی از اقدام تروریستی در ایران پرداخت. حملاتی که علیه نقاطی از مقرهای تروریست‌های مرتبط با موساد در خاک عراق و پاکستان انجام شد. وزیر امورخارجه با بیان اینکه ما با پاکستان و عراق روابط خوبی داریم، گفت: با هر دو کشور درخصوص ضرورت مقابله با تروریسم و تأمین امنیت مرزهای مشترک گفت‌و‌گو کردیم. اتفاق اخیر در اربیل عراق موضوعی است که مرتبط با عوامل موساد است. عواملی از موساد عملیات‌هایی را در ایران انجام دادند و به‌صراحت پذیرفتند. امیرعبداللهیان بااشاره به اینکه ایران هر اقدامی که از طرف رژیم اسرائیل انجام بپذیرد را با قدرت پاسخ خواهد داد، ادامه داد: ما مقر موساد در اقلیم کردستان را با موشک دقیق هدف قرار دادیم. این به معنای هدف قرار دادن عراق نیست. اسرائیل دشمن مشترک ماست. اطلاعات نیروهای امنیتی ما درخصوص مکان هدف قرار گرفته، دقیق است. عوامل موساد و کارگزارانی که در ناامن کردن ایران دست داشتند، هدف اقدام ما بودند. مقامات امنیتی ما با مشاور امنیت ملی عراق در حال گفت‌و‌گو هستند.  

به حاکمیت عراق و پاکستان احترام می‌گذاریم
وزیر خارجه تصریح کرد: ما به حاکمیت پاکستان و عراق احترام می‌گذاریم اما اجازه نمی‌دهیم امنیت ما را به بازی بگیرند و هیچ تعارفی با طرف‌های تروریستی در پاکستان و اقلیم کردستان عراق نداریم. اقدام ما در راستای کمک به امنیت ایران پاکستان و عراق و منطقه است. او بااشاره به نقش امریکا در تنش‌های غزه ادامه داد: امریکا دو خطا مرتکب شد.  اول رژیم اسرائیل را همراهی کرد. دوم درگیری را به دریای سرخ و روی یمن کشید. امنیت کشتیرانی موردتوجه ایران است. یمن بر همین موضوع باور دارد. امنیت دریای سرخ به تحولات در غزه گره خورده و همه ما ضرر می‌کنیم اگر جنایت در غزه متوقف نشود و جبهه‌های مختلف فعال باقی بماند. امیرعبداللهیان بااشاره به اینکه عملیات ایران علیه مواضع موساد و گروه‌های تروریستی ارتباطی با وضعیت غزه ندارد، گفت: عملیاتی که در 24 ساعت گذشته روی پایگاه موساد در اقلیم کردستان و جیش‌العدل در داخل پاکستان انجام شد ارتباطی با وضعیت غزه ندارد. ما حماس را گروه تروریستی نمی‌دانیم.

 

خبر آخر

امیرعبداللهیان خطاب به همتای پاکستانی:
تمامیت ارضی پاکستان قویاً مورد توجه ماست
وزیر امور خارجه در گفت‌وگوی تلفنی با همتای پاکستانی با تأکید بر احترام جمهوری اسلامی ایران به حاکمیت و تمامیت ارضی کشور دوست، برادر و همسایه پاکستان اظهار داشت: حاکمیت و تمامیت ارضی پاکستان قویاً مورد توجه ماست. به گزارش فارس، حسین امیرعبداللهیان در گفت‌وگوی تلفنی با جلیل عباس جیلانی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی پاکستان ضمن ابراز خرسندی از روابط دوستانه دو کشور، اهمیت تداوم همکاری‌ها و ارتباط نزدیک مسئولان دو کشور در حوزه‌های مختلف را مورد تأکید قرار داد. امیرعبداللهیان با اشاره به اقدامات گروهک تروریستی موسوم به جیش‌ العدل علیه امنیت مشترک دو کشور، امنیت پاکستان را امنیت جمهوری اسلامی ایران دانست و تأکید کرد:  عملیات ضد تروریستی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، علیه این گروهک تروریستی بوده و هیچ یک از اتباع پاکستانی در این عملیات مورد حمله قرار نگرفته‌اند. وزیر خارجه پاکستان نیز در این تماس تلفنی با اشاره به آرمان‌های مشترک دو کشور و سابقه ایران و پاکستان در دفاع از یکدیگر و نیز مبارزه با تروریسم، امنیت ایران را امنیت پاکستان خواند و افزود: هرگاه تهدیدی در خاک پاکستان علیه جمهوری اسلامی ایران وجود داشته، دولت پاکستان علیه آن اقدام کرده است.  وی در پایان گفت که این کشور انتظار دارد مقابله با گروه‌های تروریستی در پاکستان توسط نیروهای پاکستان انجام شود.

جستجو
آرشیو تاریخی