حمایت‌های دولت انگلیس از اسرائیل با واکنش قانونگذاران این کشور مواجه شده است

بار سنگین هزینه های جنگ بر شانه لندن

فائزه‌سادات یوسفی
خبرنگار


در حالی که انگلیس مشتاقانه در طرح‌های جنایتکارانه رژیم صهیونیستی و امریکا علیه فلسطین و دیگر اعضای جبهه مقاومت چون یمن مشارکت دارد، در داخل این کشور تعدادی از ناظران سیاسی با هراس از آینده جنگ و عواقب آن بر لندن بر لزوم توقف جنگ تأکید کرده و اندک شماری نیز همراهی انگلیس با جنایات و نسل‌کشی در سرزمین‌های اشغالی را مورد نقد قرار دادند.
سه‌شنبه شب زارا سلطانه، نماینده مجلس عوام انگلیس، دولت را به همدستی عمیق در نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه متهم کرد و از ریشی سوناک، نخست‌وزیر این کشور خواست تا حمایت تسلیحاتی از جنایات جنگی را متوقف کند .به گزارش آناتولی سلطانه با برشمردن گوشه‌ای از حمایت‌های انگیس ابراز داشت: «لندن نه تنها از آتش‌بس فوری در شورای امنیت سازمان ملل حمایت نکرده است، بلکه مجوز فروش تسلیحات به اسرائیل به ارزش بیش از 474 میلیون پوند (598 میلیون دلار) از سال 2015، شامل قطعات هواپیماهای جنگنده اف-35 را نیز صادر کرده است. هواپیماهایی که در حال حاضر جهنمی را در غزه به پا کرده اند.» سلطانه با اشاره به طرح پیشنهادی خود در پارلمان انگلیس برای توقف حمایت تسلیحاتی از جنایات جنگی رژیم صهیونیستی، گفت: «این لایحه خواستار ممانعت از فروش سلاح به هر خریداری است که احتمال دارد از آن تسلیحات برای قوانین بین‌المللی استفاده کند و «این بی‌شک اسرائیل را هم شامل می‌شود.»
چندی پیش نیز ۱۱۵ تن از قانونگذاران انگلیس طی نامه‌ای خطاب به ریشی سوناک، نخست‌وزیر این کشور خواستار حمایت دولت لندن از آتش‌بس فوری و پایان جنگ در غزه شدند. این در حالی است که حمایت‌های تمام‌عیار و سنتی انگلیس از جنایات رژیم صهیونیستی از همان ابتدای حملات خود را نشان داد. ریشی سوناک، نخست‌وزیر انگلیس در سفر شتاب‌زده به سرزمین‌های اشغالی و دیدار با رهبران رژیم صهیونیستی، طی اظهاراتی جنجال‌برانگیز خواستار پیروزی و غلبه صهیونیست‌ها بر گروه‌های مقاومت فلسطینی شد.

اقتصاد انگلیس
متحمل هزینه های سنگین جنگ‌
دیدگاه دیگری نیز با بیان پیامدهای منفــی نبــردهای فرسایشــی چــون جنگ‌های غرب آسیا و جنگ اوکراین بر اقتصاد اروپا، نسبت به تداوم درگیری‌ها هشدار داده‌اند. اقتصاددانان برآورد کردند که جنگ در فلسطین اشغالی می‌تواند از طریق کاهش تجارت منطقه‌ای و شرایط مالی سخت‌تر، قیمت‌های انرژی را افزایش داده و بر اقتصاد انگلیس تأثیر بگذارد.
اندرو بیلی، رئیس بانک انگلستان، امروز به CNBC گفت که تأثیرات منفی مناقشه بر بازارهای انرژی خطر بالقوه‌ای را برای تلاش‌های بانک مرکزی برای مهار تورم ایجاد می‌کند. همچنین روز گذشته اکونومیست طی گزارشی از ضعف و کم‌توانی اروپا برای تأمین تسلیحات نظامی اوکراین نوشت که می‌تواند معادلات جنگ را تغییر داده و روسیه را در جایگاه پیروزی قرار دهد.
از این رو، انگلیس که در تأمین تجهیزات نظامی و لجستیکی جبهه اوکراین با مشکل مواجه شده، اگر به حمایت‌های مالی از اشغالگران ادامه دهد و جبهه رویارویی جدید در منطقه را برای خود  ایجاد کند، اقتصاد خود را با چالشی مضاعف درگیرخواهد کرد و نگرانی‌های بیشتری را در بین ناظران برخواهد انگیخت.
از سوی دیگر، جنایات جنگی و نقض قوانین بین‌المللی توسط صهیونیست‌ها، وجهه حامیان آن از جمله انگلیس را در میان افکارعمومی جهان تخریب می‌کند. همچنین، شدت این تخدی در کنار دیگر رفتارهای افراطی می‌تواند آنها را در مقابل اروپا جسورتر کرده و سبب سرکشی آنها در برابر غرب شود. لذا برخی حقوقدانان انگلیسی نیز نسبت به این موضوعات به دولت هشدار داده و خواهان اعمال نفوذ لندن شده‌اند.

جنایات اسرائیل، پارامتری در شکاف دولت و مردم
در سوی مقابل، مردم انگلیس تجمعات گسترده‌ای را برای حمایت از فلسطین و ابراز همبستگی با آنها برگزار کردند و خواستار پایان دادن به حمایت‌ها و تسلیح دولت از رژیم صهیونیستی شدند. سخنرانان در این اجتماعات مخالفت با برقراری آتش‌بس در غزه را خیانت به رأی مردم دانسته و تأکید کردند که در انتخابات پیش رو به نامزد‌های حامی رژیم صهیونیستی رأی نخواهند داد. نتایج اغلب نظرسنجی‌ها از جمله نظرسنجی مؤسسه یوگاو نیز نشان می‌دهد، جنگ غزه شکاف سیاسی میان دولت و احزاب بزرگ سیاسی در انگلیس، با مردم این کشور را به طور چشمگیری عمیق‌تر کرده است.
با این حال، مقامات انگلیسی تلاش کردند که با اقدامات نمادین از تب و تاب این اعتراضات کاسته و به طور مزورانه سرپوشی بر مشارکت تام در جنایات رژیم بگذارند. رأی ممتنع انگلستان به برخی از قطعنامه‌های شورای امنیت در خصوص جنگ غزه و اعلام ممانعت از ورود شهرک‌نشینان افراطی از جمله این ترفندها محسوب می‌شود. بر همین اساس، حسام زوملوت، سفیر فلسطین در انگلیس با وجود انتقاد از سیاست‌های ریشی سوناک، نخست‌وزیر انگلیس، تصمیم اخیر دولت برای ممنوعیت ورود شهرک‌نشینان تندرو اسرائیلی به بریتانیا را مورد تقدیر قرار داد.

جستجو
آرشیو تاریخی