دومین شب از شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران برگزار شد

از آوای قوچان تا نوای بوشهر

 ندا  سیجانی
خبرنگار

 
بانوان هنرمند موسیقی اقوام ایران به تالار رودکی آمدند. در دومین شب از مرحله ملی شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران، که شامگاه یکشنبه (۱۷ دی‌ماه) برگزار شد، این بار در کنار هنرنمایی اقوام لر، ترکمن، آذربایجان، مازندران و بوشهر، دوتارنوازان قوچانی هم میهمان پایتخت نشینان شدند. بانوان هنرمند خطه خراسان رضوی که نغمه  دوتارشان قدمتی دیرینه دارد.

اجرای جشنواره در پایتخت اتفاق خوبی است
اجرای نخست شب دوم جشنواره شانزدهم اختصاص داشت به گروه موسیقی از شمال بوشهر (منطقه شبان‌کاره) با هنرمندی پولاد قهرمانان (نوازنده نی‌انبان) و مصطفی خرم‌دل (نوازنده ضرب).
پولاد قهرمانان درباره حضورش درجشنواره گفت: برگزاری جشنواره موسیقی نواحی ایران اتفاق بسیار خوبی است؛ بویژه این دوره که در تهران برگزار شد و از استقبال خوبی هم برخوردار بود و فرصتی به‌وجود آورد تا دل مردم شاد شود. هر چند که این روزها شاهد یک اتفاق ناخوشایند هم بودیم و به مردمان کشور عزیزمان که در پی حادثه تلخ کرمان به سوگ و غم نشستند، تسلیت می‌گویم.

فضای مجازی، موسیقی اصیل ایران را در زندگی مردم کم رنگ کرده است
اجرای دیگر گروه موسیقی از مازندران با هنرمندی و سرپرستی سعدی صادقی و با همراهی پویا محسنی، رضا رحمانی، سپهر علیزاده و سیدمحمدباقر اسدی بود.
سعدی صادقی نیز برگزاری جشنواره موسیقی نواحی را فرصتی برای ارائه آثار موسیقایی فاخر عنوان کرد و گفت: برگزاری چنین جشنواره‌هایی همچون موسیقی نواحی ایران موجب می‌شود، موسیقی اصیل و کهن اقوام ایران که به موجب پررنگ شدن بیش از حد فضای مجازی در زندگی مردم کم‌رنگ شده است، بیشتر دیده شود و این رویداد مهم موسیقایی می‌تواند موجب حفظ و ترویج و اشاعه آواها و نواهای موسیقی ایران زمین گردد.
 در بخش دیگری از برنامه بابک خضرایی (رئیس دانشکده موسیقی دانشگاه هنر تهران) که به‌عنوان میهمان در این برنامه حضور پیدا کرده بود، در سخنانی کوتاه ضمن اشاره به جایگاه موسیقی فولکلوریک در 40 سال گذشته و تلاش‌های صورت گرفته توسط هنرمندان در این عرصه اظهار داشت: امیدواریم بتوانیم با کمک همکاران، هنرمندان و پژوهشگران این موسیقی چه در بخش دانشگاهی و چه غیردانشگاهی، تلاش‌ها را همسو و متمرکز کنیم تا در دانشکده‌ها بیش از پیش شاهد تمرکز و تحقیقات موسیقی فولکلور ایران باشیم.
جشنواره نواحی، بستری برای نسل جوان موسیقی است
 اجرای بعدی موسیقی لری بود با هنرمندی ‌محمد باجلاوند (نوازنده کمانچه) و علی باجلاوند (نوازنده ضرب) با اجرای بداهه‌نوازی بر اساس مقام‌های موسیقی لری.
بخش دیگر موسیقی عاشیقی بود با هنرمندی آیت قنبری از عاشیق‌های شناخته‌شده منطقه آذربایجان. دیوان عثمانی، مصری کوراوغلو، مارش آذربایجان و جنگی کوراوغلو بخش‌های مختلف اجرای عاشیق قنبری بودند.
عاشیق آیت قنبری درباره حضورش در جشنواره موسیقی نواحی گفت: من در هر دو مرحله این جشنواره اجرا داشتم.
این جشنواره متفاوت با دیگر جشنواره‌هایی است که در سرتاسر کشور برگزار می‌شود و در واقع بستری برای نسل جوان موسیقی است. اگر چنین جشنواره‌هایی نباشند، ارتباط ما هنرمندان کمتر و کمتر می‌شود. بر همین اساس این جشنواره فرصتی برای دیدار و اجرای هنرمندان موسیقی نواحی در کنار یکدیگر
 است.
جشنواره موجب همبستگی بین اقوام است
گروه‌نوازی هنرمندان ترکمن به سرپرستی ابراهیم جرجانی و با همراهی میثم شاعری، حاجی محمد ایری و حمید بک‌زاده بخش دیگر اجرای شب دوم بود. تکنوازی نی زبانک و زنبورک، تکنوازی کمانچه و موسیقی با کلام با اجرای قطعات «زیبا گُزل» و «تَشنید» از قطعات اجرایی این بخش بودند. ابراهیم جرجانی هم ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این جشنواره بیان داشت: این جشنواره برای دوستداران هنر اتفاق خوبی است و معرف یک موسیقی بکر در کشورمان است.
از دیرباز موسیقی باعث همبستگی در بین اقوام ایران بوده و هست و برگزاری این جشنواره و دور هم جمع شدن هنرمندان در کنار یکدیگر خود گواه این موضوع است.

اجرا در تهران برایم جالب بود
از دیگر اجراهای شب گذشته، اجرای اعظم جوانبخت (نوازنده دوتار) از شهر قوچان بود که با همراهی صبا عباسی و نیما جمشیدی روی صحنه رفت. اعظم جوان‌بخت درباره این تجربه بیان کرد: من در مرحله اول جشنواره که در گنبد برگزار شد نیز اجرا داشتم اما اجرا در تهران برایم جالب‌تر بود و فرصتی است تا با هنرمندان بسیاری از اقصی‌نقاط کشور آشنا شویم و بسیار خوشحالم که در این جشنواره شرکت داشتم.

دیداری تازه در پایتخت
آخرین بخش شب دوم جشنواره شانزدهم با حضور هنرمندانی از بوشهر به پایان رسید که در این بخش ناخدا علی ستوده با اجرای شروه‌خوانی و مجید پاکدل با اجرای نی جفتی و با همراهی اردشیر طهماسبی به هنرمندی پرداختند. ناخدا ستوده نیز ضمن خرسندی از برگزاری این دوره از جشنواره بیان داشت: جشنواره موسیقی نواحی ایران اتفاق بسیار خوبی است؛ بویژه اینکه این دوره در تهران برگزار شد و هنرمندان توانستند دیداری با یکدیگر تازه کنند.

جستجو
آرشیو تاریخی