آیت‌الله رئیسی در همایش سراسری کارگزاران گزینش کشور تأکید کرد

گزینش شایستگان با پرهیز از سلایق جناحی

روز گذشته همایش سراسری کارگزاران گزینش کشور با حضور و سخنرانی رئیس‌جمهور در محل سالن اجلاس سران برگزار شد. آیت‌الله رئیسی در سخنرانی تبیینی خود، ضمن ضروری برشمردن وجود گزینش، برای حفظ سلامت نظام اداری کشور، از برخی تلاش‌ها در گذشته برای تضعیف این فرایند نظارتی انتقاد کرد. رئیس‌جمهور درعین حال، اولین گام در مسیر تحقق عدالت اداری را شایستگی خود مسئولان گزینش دانست و گفت که حاکمیت سلایق سیاسی و حزبی به جای ضوابط، از جمله آفات گزینش است.

عدالت؛ پایه تحول نظام اداری
آیت‌الله رئیسی در این همایش، عدالت اداری را یکی از محورهای مهم و اساسی در موضوع گزینش دانست و تصریح کرد: اجرای عدالت اداری پایه و اساس مهمی برای تحقق سلامت و تحول نظام اداری کشور و نیز تحقق عدالت در عرصه‌های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی است.
رئیس جمهور مسئولیت مدیران و کارگزاران گزینش را جلوه‌ای مهم و راهبردی از عدالت اداری برشمرد و افزود: اولین گام در این مسیر شایستگی خود مسئولان گزینش است، زیرا مدیران و کارگزاران مؤمن به انقلاب اسلامی و باورمند به ضرورت تحول در نظام اداری می‌توانند بهترین‌ها را گزینش کنند.

تضعیف گزینش به صلاح نظام اداری نیست
آیت‌الله رئیسی با اشاره به اینکه در مقاطعی با توجه به برخی نگاه‌ها و سلایق سیاسی خاص، تلاش شد که گزینش‌ها کارآیی خود را از دست بدهند، اضافه کرد: این اتفاق به صلاح نظام اداری کشور نبود، چرا که گزینش برای حفظ سلامت و کارآمدی نظام اداری ضروری است. رئیس‌جمهور نکته مهم دیگر در فعالیت گزینش را نظارت و ارزیابی همه سطوح اداری دانست و با تأکید بر شروع گزینش از سطح مدیران و تسری توأمان آن به سطوح اداری و کارشناسی و خدماتی افزود: اگر سطحی از سطوح سازمان‌های اداری از گزینش مستثنی شود، سلامت نظام اداری از همان سطح مستثنی شده آسیب خواهد دید.

سیاسی شدن سلایق، آفت گزینش
آیت‌الله رئیسی در ادامه حاکمیت سلایق سیاسی و حزبی به جای رعایت ضوابط را از آفات گزینش دانست و بر پرهیز از گزینش متأثر از نگاه‌های حزبی، سیاسی و جناحی و لزوم تکیه بر اصول انقلاب و دیدگاه‌های امام راحل و رهبر معظم انقلاب اسلامی در گزینش تأکید کرد.
رئیس جمهور همچنین ایستادگی در مقابل توصیه‌ها و سفارشات را جهاد گزینشگران در مسیر اجرای عدالت و سلامت اداری توصیف کرد و افزود: گزینشگران در کار خود با دو حق‌الناس در عرصه فردی و اجتماعی مواجه هستند؛ اول حق شخصی فرد گزینش شونده و دوم حق عمومی مردم که فرد گزینش شونده باید مراقبت کند که نه حق فردی گزینش شونده و نه حق عمومی مردم ضایع نشود.

سفارشات و توصیه‌ها دو آفت دیگر گزینش‌
رئیس جمهور سفارشات و توصیه‌ها را از دیگر آفات در کمین کار گزینشگران دانست و افزود: اگر توصیه و چانه‌زنی جای ضابطه را گرفت، حق‌الناس و حق عمومی مردم ضایع ‌شده و عدالت از بین می‌رود.
آیت‌الله رئیسی با تأکید بر اینکه شأن اجرای عدالت اجازه سفارش‌پذیری و توصیه احدی را ندارد، اظهارکرد: ممکن است توصیه‌ای مبتنی بر حق و عدالت باشد، اما باید در برابر سفارشاتی که منطبق بر حق نیستند محکم بایستید. اگر غیر از این باشد عدالت و تحول اداری محقق نشده و مردم احساس کارآمدی در نظام اداری را نخواهند داشت.

ضرورت بازنگری در روش‌های گزینش
رئیس جمهور همکاری، هماهنگی و هم‌افزایی مجموعه بخش‌های مسئول در جذب، نگهداری و ارتقای نیروی انسانی را باعث تضمین سلامت نظام اداری دانست و با تأکید بر ضرورت بازنگری در چهارچوب‌ها و قواعد گزینش و بهره‌گیری از ابزار و روش‌های نوین، بهترین و با صلاحیت‌‌ترین مجموعه برای این بازنگری را نیروهای با تجربه گزینش دانست.
آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه عدالت، تحول و کارآمدی نظام اداری محقق نمی‌شود، مگر با گزینش شایستگان، گفت: نگاه برآمده از ترحم و رویکرد امدادی، با وجود اینکه در بسیاری مواقع خوب است، اما در امر گزینش مطلقاً نباید انجام شود، چرا که مانع انتخاب و گزینش شایستگان و تحقق تحول و سلامت اداری خواهد شد.

توجه توأمان به تخصص و تعهد
بهره گرفتن از فناوری‌های ارتباطی و اطلاعاتی، تأکید بر آسیب‌شناسی نظام گزینش در نشست‌های تخصصی و تأکید بر تلاش برای تصویر‌سازی صحیح و مثبت از اهمیت گزینش در سلامت و شکل‌گیری نظام اداری عادلانه، اهمیت جذب و نگهداری و ارتقای نیروهای صالح و طرد نیروهای ناصالح از نظام اداری، ضرورت تداوم ارزیابی، نظارت و گزینش افراد پس از مرحله جذب، بازنگری عملکرد گذشته هسته‌های گزینش با هدف ارتقا و بهبود و تقویت گزینش، ضرورت گزینش به دور از افراط و تفریط، توجه توأمان به هر دو عرصه تخصصی و اعتقادی در گزینش و یافتن و دعوت به کار افراد صالح و توانمندی که به دلیل مناعت طبع اهل عرضه کردن خود برای مسئولیت‌ها نیستند، از دیگر نکات مهم مطرح شده از سوی آیت‌الله رئیسی در این نشست بود.
رئیس جمهور همچنین از همه کارگزاران گزینش کشور خواست که اقتضائات روز کشور، سیاست‌ها و قوانین بالادستی، کارآمدی، پاسخگویی بهنگام و به‌روز بودن را در عملکرد خود و در بازنگری گذشته با هدف ارتقا و تقویت گزینش مدنظر قرار دهند تا علاوه بر برقراری عدالت، احساس عدالت و سلامت عملکرد نظام اداری کشور نیز نزد مردم ارتقا یابد.

 

بــــرش

رئیس‌جمهور در دیدار رئیس مجلس تاجیکستان مطرح کرد
داعش و صهیونیسم، دو روی سکه کشتار بی‌گناهان
رئیس مجلس ملی تاجیکستان در سفر به ایران با رئیس‌جمهور و رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار کرد. آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در دیدار «رستم امامعلی رحمان» روند گسترش روابط تهران-دوشنبه در ۲ سال اخیر را مطلوب توصیف کرد و با بیان اینکه توسعه همکاری‌های پارلمانی مهم و پشتوانه همکاری‌های سیاسی و اقتصادی است، بر تقویت و ارتقای روابط فرهنگی دو کشور نیز تأکید کرد.
به گزارش ایرنا، رئیس‌جمهور همچنین مبارزه با «تروریسم، جرائم سازمان یافته و موادمخدر» را از الزامات همکاری‌های ایران و تاجیکستان عنوان کرد و با اشاره به مسائل مشترک دو کشور به عنوان همسایگان افغانستان، بر ضرورت مقابله فعال همه کشورهای منطقه با جریان‌های تروریستی از جمله داعش تأکید کرد و گفت: این گروه تکفیری دست‌پرورده امریکا و رژیم صهیونیستی همانند صهیونیست‌ها در غزه، به دنبال کشتار زنان و کودکان بی‌گناه است.
رئیس مجلس ملی تاجیکستان هم در این دیدار با اشاره به افزایش مداوم حجم تجارت ایران و تاجیکستان در ۲ سال اخیر، ناامنی در منطقه را نگرانی مشترک دو کشور و عاملی مخاطره‌آمیز برای همکاری‌های تجاری عنوان کرد. رستم امامعلی رحمان با اعلام حمایت کشورش از تشکیل دولت مستقل فلسطینی، جنایت صهیونیست‌ها در به شهادت رساندن بیش از ۲۲ هزار غیر نظامی فلسطینی در غزه را محکوم کرد.
روز گذشته همچنین در دیدار رؤسای مجلس ایران و تاجیکستان تفاهمنامه همکاری‌های پارلمانی در راستای تقویت این همکاری‌ها به امضا رسید و بین رؤسای مجالس تبادل شد.
رئیس مجلس ملی تاجیکستان در جریان سفر به تهران با اشاره به تمدن مشترک دو کشور گفت: فرهنگ مشترک پارسی سابقه دیرینه‌ای دارد و ما باید آن را حفظ کنیم تا دیگران آن را مخدوش و از دست ما خارج نکنند و باید از این فرهنگ صیانت و پاسداری شود.

 

 

 

جستجو
آرشیو تاریخی