حملات مقاومت عراق به پایگاه‌های امریکا و بندر حیفا با پرتاب ده‌ها موشک ادامه یافت

ضربه راهبردی به صهیونیست‌ها

نیروهای مقاومت عراق در دو روز گذشته علاوه بر حمله به پایگاه‌های امریکایی، شلیک موشک به بندر حیفا به وسیله موشک‌های کروز دوربرد به نام «ارقب» را در دستور کار خود قرار دادند.

امیر فرشباف
خبرنگار


مقاومت اسلامی عراق در تازه‌ترین دور عملیات برای حمایت از مقاومت فلسطین در غزه، پایگاه نیروهای امریکایی در سوریه را هدف قرار داد. به گزارش المیادین، مقاومت عراق از طریق بمباران پهپادی، پایگاه «الرمیلان» در شمال شرق سوریه را هدف قرار داد.
روز گذشته همچنین با فاصله کمی از این عملیات، پایگاه امریکایی مستقر در میدان نفتی العمر واقع در شرق دیرالزور با 30 موشک مورد اصابت قرار گرفت. به گزارش منابع میدانی المیادین، این بمباران از داخل خاک سوریه با 30 موشک انجام شد و تلفات مستقیمی به دشمن اشغالگر وارد کرد. این عملیات در پاسخ به حمله امریکایی‌ها که یک کامیون را در گذرگاه راهبردی القائم-بوکمال در مرز عراق و سوریه هدف قرار داده بود، انجام شد. براساس این گزارش، تعداد حملاتی که نیروها یا پایگاه‌ها و تجهیزات امریکایی را در خاک عراق و سوریه هدف قرار داده‌اند از 7 اکتبر تاکنون، از 120 مورد فراتر رفته است. نقش آفرینی مستقیم و چندوجهی واشنگتن در جنگ غزه باعث شده نیروهای مقاومت عراق و سوریه، پایگاه‌ها و منافع ایالات متحده را که به صورت غیرقانونی در این دو کشور حضور دارند به چشم هدفی مشروع ببینند. عصر روز یکشنبه نیز مقاومت اسلامی عراق با صدور بیانیه‌ای از حمله پهپادی به ۲ پایگاه نظامی امریکا خبر داد.
 
پیام «ارقب» چه بود؟
اما نقطه عطف حملات نیروهای مقاومت عراق در دو روز گذشته، شلیک موشک به بندر حیفا به وسیله موشک‌های کروز دوربرد به نام «ارقب» بود. نخستین پیام این ضربه راهبردی مقاومت، امکان توسعه دامنه برد موشک‌ها و هدف قراردادن تمام اراضی اشغالی و بعد از آن، توان هدف قراردادن زیرساخت‌های اقتصادی و صنایع نظامی رژیم صهیونیستی بود.
در همین خصوص سخنگوی جنبش النُجَبای عراق تأکید کرد: مقاومت می‌تواند این نبرد را برای مدت طولانی مدیریت کند، زیرا توانایی‌هایی دارد که آن را قادر می‌سازد تا مدتی طولانی نبرد را ادامه بدهد. به گزارش مشرق، «حسین الموسوی» سخنگوی جنبش نجبا همچنین افزود: «هدف قرار دادن حیفا پیامی از سوی مقاومت است که می‌تواند به مناطقی فراتر از آن دست یابد. ما یک هدف روشن داریم و آن این است که نقشه امریکا در منطقه را به هم بزنیم و تلاش‌های دشمن صهیونیستی در غزه را منحرف کنیم. ما در مورد یک هدف لحظه‌ای صحبت نمی‌کنیم، بلکه در مورد یک نظام یکپارچه برای مقابله با آنچه امریکا و رژیم صهیونیستی انجام می‌دهند، صحبت می‌کنیم.»
شایان ذکر است موشک‌های کروز برخلاف موشک‌های بالستیک می‌توانند در ارتفاع بسیار پایین پرواز کنند که از این جهت، شناسایی و رهگیری آنها بسیار دشوار است و از جهت هدایت پذیری از دور و انعطاف بسیار بالا در تغییر مسیر، با راکت‌های معمولی فرق دارند. همچنین موشک‌های بالستیک عمدتاً برای اهداف ثابت و کروزها برای اهداف متحرک، بهترین گزینه هستند و به نظر می‌رسد کروز پیشرفته «ارقب» برای هدف قراردادن بندر حیفا نیز به منظور نمایش توانمندی موشکی مقاومت و امکان تغییر معادلات جنگ انتخاب شده است. پس از این شلیک، منابع عبری نیز اصابت یک موشک به ساحل حیفا در شمال فلسطین اشغالی را تأیید کردند. با این حال، بعد از اصابت این موشک، آژیرهای خطر در این منطقه به صدا درنیامد که حاکی از عدم موفقیت سامانه راداری پرهزینه رژیم صهیونیستی موسوم به «گنبد آهنین» در مواجهه با موشک‌های مقاومت است.
گفتنی است، در روزهای گذشته نیروهای مقاومت، همزمان با تشدید جنایات ارتش صهیونیستی در غزه، حملات خود را هم از جهت کمّی و هم از لحاظ کیفی، افزایش و ارتقا دادند؛ توسعه و تنوع عملیات موشکی و بمباران‌های پهپادی مستند به پشتیبانی دقیق اطلاعاتی درکنار تنوع بخشیدن به اهداف، از یک سو منجر به تحمیل تلفات سنگین به رژیم صهیونیستی شده و از سوی دیگر، ارتش صهیونیستی را وادار به عقب‌نشینی از برخی محلات غزه، بدون دستیابی به اهداف کرده است.
نیروهای مقاومت اسلامی منطقه در عراق، سوریه، لبنان و یمن با هدف توقف جنایات رژیم صهیونیستی در غزه، از همان روزهای ابتدایی جنگ، همزمان با انفعال برخی دولت‌های منطقه، در حمایت از مردم مظلوم غزه وارد میدان شدند و منافع رژیم صهیونیستی و امریکا ازقبیل، پایگاه‌های نظامی غیرقانونی، میادین نفتی و سکوهای گازی اشغال شده و تجهیزات آنها را بارها هدف قرار داده‌اند.

جستجو
آرشیو تاریخی