کابینه نتانیاهو با وجود هشدار بانک مرکزی در جست و جوی منابع جدید برای ادامه جنگ است

بودجه بیشتر برای قتل عام بیشتر

هزینه‌های جنگ غزه، کابینه رژیم صهیونیستی را به مرحله‌ای رسانده که به رغم تصویب بودجه دو سالانه در 2023، در سال جدید میلادی نیز برای تأیید بودجه جنگی 2.5 میلیارد دلاری تشکیل جلسه خواهد داد.

زهره صفاری
خبرنگار


هزینه‌های سرسام آور جنگ غزه، کابینه رژیم صهیونیستی را به مرحله‌ای رسانده که به رغم تصویب بودجه دو سالانه در 2023، در سال جدید میلادی نیز برای تأیید بودجه جنگی 2.5 میلیارد دلاری(9 میلیارد شِکل) تشکیل جلسه خواهد داد. اما خبرها حاکی از آن است که ریخت و پاش‌های نظامی در شرایطی که انتقادات بین‌المللی بر سر صهیونیست‌ها آوار شده و اوضاع اقتصادی در سرزمین‌های اشغالی نیز مساعد نیست، چالشی جدی در میان سران این رژیم به وجود آورده است. به گزارش تلگراف، بزالل اسموتریچ، وزیر دارایی در بیانیه مشترکی با بنیامین نتانیاهو؛ نخست‌وزیر و یوآو گالانت، وزیر دفاع این رژیم اعلام کرد: «رسیدگی به نیروهای ذخیره و خانواده هایشان هسته اصلی این بودجه جنگی سال 2024 است.» سخنگوی اسموتریچ نیز درباره زمان برگزاری جلسه رسیدگی به این بودجه جنگی گفت: «این جلسه به احتمال فراوان روز پنجشنبه برگزار خواهد شد.»
این بودجه جنگی که خارج از پیش‌بینی سران رژیم صهیونیستی به اشغالگران تحمیل شده، در حالی در مسیر تصویب وزرا قرار دارد که کنست دسامبر گذشته بودجه 30 میلیارد شِکلی را در قالب بودجه ویژه برای تأمین جنگ غزه و جبران خسارات ناشی از حملات 7 اکتبر مصوب کرده بود اما حالا وزارت دارایی این رژیم برآورد کرده است، در سال 2024 دست کم 50 میلیارد شِکل دیگر نیز باید به بودجه افزوده شود؛ این یعنی عددی فراتر از کسری بودجه این رژیم و 6 درصد تولید ناخالص داخلی برای تداوم جنگ تا دست کم پایان فوریه نیاز است. در عین حال بانک مرکزی این رژیم برای کاهش هزینه‌های جنگ به کابینه افراطی هشدار داده و اعلام کرده که این سیاست سست اقتصادی می‌تواند رشد منافع را به طور جدی تحت تأثیر قرار دهد.

هزینه‌های از کنترل خارج شده
رسوایی 7 اکتبر تا حدی برای کابینه افراطی نتانیاهو جدی است که آنها برای سرپوش گذاشتن بر این ننگ حاضر به هر اقدامی حتی تحمیل هزینه‌های بیشتر به خود هستند. آناتولی به نقل از روزنامه یدیعوت آحارونوت، در حالی هزینه جنگ غزه را برای اسرائیل 217 میلیارد شِکل(59.3 میلیارد دلار) برآورد کرده که مدعی است صهیونیست‌ها با وجود صرف این بودجه، نتوانسته‌اند به اهداف مدنظر خود نیز دست یابند. در گزارش این روزنامه آمده است: «پس از بررسی همه جنبه‌های جنگ تاکنون، هزینه‌ها بالغ بر 60 میلیارد دلار بوده است. در واقع این بودجه علاوه بر هزینه‌های جنگ شامل کمک‌های اقتصادی به قربانیان این جنگ نیز هست.» این روزنامه افزود: «گرچه هزینه‌های دولت اسرائیل در این سه ماه به این عدد بزرگ رسیده که آنها هنوز به اهداف مهمی که برای جنگ با غزه تعیین کرده بودند دست نیافته اند؛ در واقع نه حماس نابود شده، نه گروگان‌ها آزاد شده‌اند و نه توانسته‌اند فرماندهان ارشد حماس را ترور کنند.»
این روزنامه با تأکید بر اینکه هزینه روزانه جنگ غزه برای رژیم صهیونیستی بالغ بر 272 میلیون دلار است، افزود: «بودجه دولت حدود 30 میلیارد دلار کسری دارد که قرار است با کاهش هزینه‌ها و بالا بردن مالیات‌ها تا حدودی جبران شود. به عبارت دیگر این بودجه به طور عمده با کاهش کیفیت خدمات زندگی برای ساکنان اسرائیل تأمین خواهد شد.»

تلاش برای رفع آشوب داخلی
خبرنگار اقتصادی یدیعوت آحارونوت معتقد است کابینه نتانیاهو برای حفظ ائتلاف حکومتی، قصد ندارد بودجه را تعدیل کند یا از هزینه‌های غیرضروری شرکای دولت ائتلافی بکاهد.
به این ترتیب آن‌طور که فارس به نقل از این رسانه صهیونیستی آورده طرح مشترک وزارت جنگ و دارایی این رژیم درباره تأمین هزینه نیروهای ذخیره جنگ با اختلافات داخلی کابینه بر سر منابع مالی اجرای این طرح در بودجه 2024 همراه شده است. این در شرایطی است که کارشناسان اقتصادی معتقدند اعزام گسترده نیروهای ذخیره به ارتش یکی از عوامل اصلی کاهش فعالیت‌های اقتصادی و رکود بازار است.

جستجو
آرشیو تاریخی