ارتش رژیم صهیونیستی با حمله پهپادی «وسام حسن الطویل» از فرماند‌هان حزب‌الله را ترور کرد

شهادت همرزم حاج قاسم

مقاومت اسلامی لبنان از شهادت «وسام حسن الطویل» معروف به «حاج جواد» اهل روستای «خربه سلم» در جنوب لبنان خبر داد. مقاومت اسلامی لبنان اعلام کرد، «وسام حسن الطویل» (حاج جواد) یکی از فرماندهان این جنبش بر اثر حمله پهپادی رژیم صهیونیستی به یک خودرو در جنوب لبنان در منطقه «خربه سلم» به شهادت رسیده است. رژیم صهیونیستی خودرو فرمانده «وسام حسن الطویل» را در جنوب لبنان هدف قرار داد و او را به شهادت رساند. به گفته منابع، شهید وسام الطویل از فرماندهان «گردان رضوان» وابسته به حزب‌الله و مسئول مدیریت عملیات در جنوب بود.

 مقاومت اسلامی لبنان از شهادت «وسام حسن الطویل» معروف به «حاج جواد» اهل روستای «خربه سلم» در جنوب لبنان خبر داد.
به گزارش سایت شبکه خبری العالم، مقاومت اسلامی لبنان اعلام کرد، «وسام حسن الطویل» (حاج جواد) یکی از فرماندهان این جنبش بر اثر حمله پهپادی رژیم اسرائیل به یک خودرو در جنوب لبنان در منطقه «خربه سلم» در راه قدس به شهادت رسیده است. رژیم صهیونیستی خودرو فرمانده «وسام حسن الطویل» را در جنوب لبنان هدف قرار داد و او را به شهادت رساند. به گفته منابع، شهید وسام الطویل از فرماندهان «گردان رضوان» وابسته به حزب‌الله و مسئول مدیریت عملیات در جنوب بود.
حزب‌الله لبنان در پی شهادت وسام الطویل بیانیه‌ای منتشر کرد. در متن این بیانیه اعلام شده است: «مقاومت اسلامی حزب‌الله لبنان با سربلندی و افتخار به سوگ شهادت سردار مجاهد «وسام حسن الطویل» (حاج جواد) در شهرک خربه سلم در جنوب لبنان نشسته است که در راه قدس به شهادت رسید.»
در پی شهادت الطویل، کانال 14 تلویزیون رژیم اشغالگر خبر داد که ارتش رژیم صهیونیستی پس از ترور فرمانده میدانی حزب‌الله، در شمال سرزمین‌های فلسطین اشغالی آماده‌باش اعلام کرد.
از سوی دیگر، مقاومت اسلامی لبنان خبر داد که چندین پایگاه اسرائیلی را در امتداد مرز بین لبنان و فلسطین اشغالی هدف قرار داده است. مقاومت اعلام کرد که پایگاه صهیونیستی «حدب البستان» اسرائیل در مقابل روستاهای الضهیره و یارین لبنان و همچنین پایگاه «رویسات العالم» اسرائیل در مزارع اشغالی شبعای لبنان را مستقیماً هدف قرار داده و تلفات نیز برجای گذاشته است.
روز یکشنبه نیز حزب‌الله اعلام کرده بود در عملیاتی موفقیت‌آمیز مواضع نظامی اسرائیل از جمله پادگان‌ها و سایت راداری در شمال اسرائیل را هدف قرار داده است. ارتش اسرائیل هم خبر داده بود، در طول شب به «اهداف متعدد حزب‌الله» از جمله مواضع پرتاب موشک و یک مجتمع نظامی در لبنان حمله کرده است.
 
وسام الطویل که بود؟
الطویل در سال 1970 در شهر صور لبنان به دنیا آمد. او در سنین پایین به حزب‌الله پیوست و به سرعت به یکی از برجسته‌ترین رهبران حزب‌الله تبدیل شد.
شهید الطویل در حزب‌الله مناصب رهبری بسیاری از جمله مسئولیت پرونده «صنایع نظامی»، مسئولیت پرونده‌های عملیات خارجی و عضویت در مجلس شورای مرکزی این حزب را برعهده داشت. «حاج جواد» برجسته‌ترین فرمانده میدانی حزب‌الله است که در نبرد «طوفان‌الاقصی» علیه رژیم اشغالگر صهیونیستی به شهادت رسید.
وی در طول سال‌های فعالیت خود، با فرماندهان بزرگ مقاومت دیدار و نشست و برخاست داشته است. از جمله کسانی که تصاویر وسام در کنار او منتشر شده است، سردار سپهبد قاسم سلیمانی و همچنین عماد مغنیه، از دیگر فرماندهان حزب‌الله است که سال 2008 در جریان یک بمبگذاری در دمشق به شهادت رسید. وی همچنین از فرماندهان نزدیک به سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان بود.
بنا بر اطلاعاتی که در دست است، وسام حسن الطویل، از فرماندهان ارشد یگان رضوان که به عنوان یگان «نخبگان» حزب‌الله شناخته می‌شود، بوده است. یگان رضوان نام خود را از نام عماد مغنیه که با نام مستعار «حاج رضوان» شناخته می‌شد، گرفته است. این یگان شامل نیروهای زبده حزب‌الله است که گفته شده در فعالیت‌های برون مرزی نیز فعالیت دارند.
یگان رضوان که مجهز به سلاح‌های مدرن است و در عملیات تهاجمی خبره است، بیش از 2 هزار و 500 عضو دارد. یگان رضوان، پس از عملیات طوفان‌الاقصی که 7 اکتبر (15 مهر) با پرتاب 5 هزار موشک حماس به سرزمین‌های اشغالی آغاز شد، در مناطق مرزی لبنان با اراضی اشغالی فلسطین مستقر شد. از آن زمان میزان درگیری‌ها بین مقاومت لبنان و اسرائیل بالا بوده است اما در پی شهادت صالح العاروری، از رهبران ارشد حماس که در حمله پهپادی در بیروت به شهادت رسید، به اوج خود رسیده است.
حزب‌الله لبنان در نخستین مرحله از انتقام‌گیری خود از شهادت العاروری اقدام به پرتاب ده‌ها موشک به سمت اراضی اشغالی کرد. یکی از بزرگترین پایگاه‌هایی که هدف حمله قرار گرفت، پایگاه کنترل هوایی مرون بود که براساس اطلاعاتی که حزب‌الله منتشر کرده، پایگاه مرون در زمینه سازماندهی، هماهنگی و مدیریت تمامی عملیات هوایی به سمت سوریه، لبنان، ترکیه، قبرس و بخش شمالی بخش شرقی دریای مدیترانه فعالیت دارد. این پایگاه مرکز اصلی عملیات پارازیت الکترونیکی در جهات مذکور است و تعداد زیادی از افسران و سربازان زبده صهیونیست در این پایگاه فعالیت می‌کنند.
به نوشته جمال غصن، تحلیلگر سیاسی در بیروت، شهادت وسام الطویل می تواند منجر به تشدید رویارویی مقاومت لبنان و رژیم صهیونیستی شود. او تأکید کرده: «در یک هفته گذشته شاهد تغییراتی در جنگ نیروهای مقاومت لبنان و فلسطین و اسرائیل و تلاش تل آویو برای ترورهای هدفمند بوده ایم. اما حزب الله قطعاً پاسخ ترور الطویل را به عنوان بخشی از عملیاتی که در دست دارد، خواهد داد. این پاسخ حتی می تواند در 24 ساعت آینده رخ دهد.»

جستجو
آرشیو تاریخی