صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و شصت و چهار - ۰۶ دی ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و شصت و چهار - ۰۶ دی ۱۴۰۲ - صفحه ۱

واکنش های داخلی و جهانی به ترور جنایتکارانه یکی از فرماندهان ارشد سپاه قدس

سفاکان صهیونیست منتظر پاسخ سخت ایران باشند

ترور سردار سید رضی موسوی، از فرماندهان نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در غروب 4 دی‌ماه جدیدترین دست از اقداماتی بود که رژیم صهیونیستی ذیل درماندگی در نبرد فرسایشی غزه کوشید بواسطه آن، بر عمق و دامنه این جنگ خونین بیفزاید و جمهوری اسلامی ایران را به یک طرف اصلی در این بحران نظامی تبدیل کند. واکنش‌های منطقه‌ای و جهانی به شهادت سردار موسوی که برای بسیاری یادآور «حاج قاسم» بود، نشان از جایگاه این فرمانده ارشد نظامی در ورای مرزهای کشور داشت.

نقض صریح منشور سازمان ملل
سردار موسوی بنا به درخواست سوریه در قامت یک مستشار نظامی در این کشور حضور داشت، اما هدف حمله‌ای قرار گرفت که رژیم صهیونیستی در پی نقض آشکار حاکمیت ملی سوریه به عنوان یک کشور مستقل صورت داد. چه آنکه ماهیت حضور مستشاری، فرمانده ارشد ایرانی را در روند انجام مأموریت خارجی‌اش از مصونیت‌های مصرحه بین‌المللی بهره‌مند می‌کرد. بنابراین سردار موسوی که در یک مأموریت رسمی بین‌المللی بنا به خواست یک کشور دوست و منطقه‌، در آن حضور یافته بود، توسط یک طرف ثالث هدف حمله تروریستی قرار گرفت تا معلوم شود «تل‌آویو»، اصول بنیادینی همچون حاکمیت ملی ایران، تمامیت ارضی سوریه و حقوق بین‌الملل عرفی و قواعد آمره بین‌الملل و حقوق بشر را مورد نقض فاحش قرار داده است؛ امری که در مغایرت آشکار با منشور سازمان ملل متحد بویژه‌ بند ۲ ماده ۴ مبنی بر منع هرگونه توسل به ‌زور علیه حاکمیت، تمامیت ارضی و استقلال سیاسی کشورها به شمار می‌آید.  دمشق می‌تواند با رجوع به حق دفاع مشروع جمعی ذیل ماده ۵۱ منشور ملل متحد، به صورت جداگانه یا با استفاده از کمک کشورهای منطقه از جمله جمهوری اسلامی به دفاع مشروع علیه رژیم صهیونیستی برخیزد. چه اینکه ماده ۵۱ منشور ملل متحد به دولت‌ها این اجازه را می‌دهد.

بازتاب‌ها و هشدارها
با این همه به نظر می‌رسد پیش از آنکه پرونده حمله سبعانه تل‌آویو علیه مقام ارشد نظامی جمهوری اسلامی از مجرای حقوقی و بین‌المللی به جریان بیفتد، در صحنه نبرد و به طور غافلگیرانه‌ای از سوی ایران پاسخ گیرد. این مهم را حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه روز گذشته در پیامی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرد، مورد توجه قرار داد. وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه شهید موسوی سال‌ها در کنار شهید حاج قاسم سلیمانی برای تأمین امنیت ایران و منطقه علیه تروریست‌ها دلیرانه مبارزه کرد، تصریح کرد: تل‌آویو منتظر شمارش معکوس سخت باشد. سرلشکر باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح نیز جنایت رژیم صهیونیستی در شهادت سردار سپاه ایران را خطای راهبردی خواند و تأکید کرد: تحولات اخیر، این رژیم را به مرحله‌ای رسانده که هرگونه اقدام تروریستی و جنون‌آمیز، نه‌تنها به ترمیم پایه‌های متزلزل آنها کمک نخواهد کرد، بلکه محاصره محور مقاومت علیه خود را تنگ تر از گذشته خواهد کرد.
محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور نیز شهادت رزمنده رشید اسلام در دفاع از ملت مظلوم فلسطین و حمایت از جبهه مقاومت را نتیجه حملات تروریستی و جنایتکارانه رژیم صهیونیستی خواند؛ چهره‌ای که تلاش‌های مؤثری در جهت مقابله با نقشه‌های شیطانی و تفرقه‌افکنانه علیه امت اسلامی داشت و سرانجام نیز با حمله متجاوزانه صهیونیست‌ها به مقام رفیع شهادت نائل شد.
 جنبش حماس هم شهادت سردار موسوی را یک جنایت و تجاوز بزدلانه و نقض فاحش حاکمیت یک کشور عربی و نشانگر زورگویی و جنایتکاری صهیونیست‌ها دانست و اعلام کرد که تروریسم رژیم صهیونیستی باید جرم‌انگاری شود. جنبش انصارالله یمن هم با محکوم کردن این اقدام تروریستی، آن را نشان‌دهنده شکست و سردرگمی رژیم صهیونیستی دانست که این روزها درحال دریافت ضربات دردناکی در جبهه‌های مختلف است. در ادامه واکنش‌ها «جنبش النجباء» نیز اعلام کرد که انتقام این اقدام تروریستی را از دشمن خواهد گرفت.
وزیر اطلاعات نیز در پیامی تصریح کرد: اگر چه این جنایت وحشیانه نشانگر عجز و ناتوانی رژیم‌صهیونیستی در مقابله با رزمندگان جبهه‌ مقاومت اسلامی و پیامدهای عملیات طوفان‌الاقصی و مقاومت سترگ مردم مظلوم و مقتدر غزه است، اما این جنایت به نوبه‌ خود پیامد سنگین دیگری برای این رژیم جنایتکار خواهد داشت.
محسن رضایی، فرمانده اسبق سپاه پاسداران  هم در واکنش به شهادت سردار سید رضی موسوی در سوریه تأکید کرد که اقدام تروریستی ارتش صهیونیستی بی‌پاسخ نمی‌ماند.
همچنین رضا طلایی‌نیک، سخنگوی وزارت دفاع روز گذشته در بخشی از کنفرانس خبری خود در واکنش به ترور شهید موسوی تأکید کرد: ترور شهید موسوی نشان‌دهنده تلاش برای جنگ‌افروزی رژیم‌صهیونیستی و دخالت این رژیم در خاک سوریه است؛ این اقدام مستوجب مجازات و واکنش جهانیان است و باید منتظر پرداخت تاوان باشد. وی افزود: این اقدامات رژیم‌صهیونیستی در مکان و زمان مناسب پاسخ خواهد گرفت.

مخمصه اسرائیل
اینکه تل‌آویو در پی ناکامی در تحقق اهداف میدانی و دیپلماتیک خود در روند جنگ غزه به اقداماتی همچون ترور فرمانده عالی‌رتبه نظامی جمهوری اسلامی روی آورده است، فارغ از تلاش برای تسری دامنه بحران جنگ از طریق کشاندن ایران به صحنه نبرد نیست. این اقدامی که رهبران اسرائیلی در رؤیای تجمیع کشورها علیه جمهوری اسلامی ایران و تعبیر خواب جنگ‌افروزی علیه آن در پیش گرفتند، به عنوان یک عامل در صحنه رویدادهای مرتبط با سرنوشت این رژیم در جنگ کنونی غزه معنادار می‌شود؛ جایی که به نظر می‌رسد «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در چنان مخمصه‌ای گرفتار آمده که چاره را در دست زدن به اقدامی بزرگ برای خروج از بن‌بست جاری دیده است. ناظران سیاسی بر این عقیده‌اند که پاسخ احتمالی و غافلگیرانه جمهوری اسلامی، آنها را با بحرانی بزرگ‌تر از بحران جاری روبه‌رو خواهد ساخت.

تشییع پیکر شهید موسوی
در حرم حضرت زینب(س)
گفتنی است،‌پیکر شهید سیدرضی موسوی عصر دیروز در حرم حضرت زینب(س) و حرم حضرت رقیه(س)‌تشییع شد و  شب گذشته برای  تشییع در حرم امیرالمؤمنین علیه السلام به نجف اشرف منتقل شد.

جستجو
آرشیو تاریخی