صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و شصت و چهار - ۰۶ دی ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و شصت و چهار - ۰۶ دی ۱۴۰۲ - صفحه ۱

معاون اجرایی رئیس جمهور در جریان بازدید از یک پروژه نیمه تمام خبر داد

خروج طرح ملی قطارسریع‌السیر تهران-قم-اصفهان از بن‌بست اعتباری

مجوز تخصیص 13 میلیارد یوان برای طرح ملی قطار سریع‌السیر تهران-قم-اصفهان از سوی سازمان برنامه و بودجه صادر شد

بیتا  میرعظیمی
خبرنگار

قطار سریع‌السیر تهران-اصفهان به عنوان یکی از پروژه‌های اساسی و کلان کشور، از سال‌ها پیش به دلایلی نظیر عدم تأمین اعتبار و مجوزهای لازم روی زمین مانده و حالا با عزم دولت سیزدهم روی ریل سازندگی قرار گرفته است؛ میراثی ناتمام و برجای مانده از دولت‌های پیشین و یکی از طرح‌های مهم ریلی شمال به جنوب کشور که قرار است تهران را به جنوب کشور متصل کرده و از اصفهان به شیراز و بعد هم به استان‌های جنوبی وصل شود.
سابقه کلان پروژه قطار سریع‌السیر تهران-اصفهان، به 10 سال قبل باز می‌گردد؛ طرحی که قرار است مسیر دسترسی استان‌های همجوار مانند چهارمحال وبختیاری، یزد و فارس را به تهران تسهیل کرده و با کاهش تمرکززدایی جمعیت از پایتخت، به توسعه صنایع و صنعت گردشگری در استان‌های همجوار منجر شود. طرحی که قرار بود در دولت یازدهم اجرایی شده و به بهره‌برداری برسد اما با تأمین نشدن فاینانس خارجی و اعتبارات لازم و همچنین اختلاف نظر برسر آن، به فهرست بلند بالای پروژه‌های نیمه تمام افزوده شده و پیگیری و تکمیل آن به صورت جدی در دستور کار دولت سیزدهم قرار گرفت.

تزریق «13میلیارد یوآن» اعتبار
 در همین راستا، دوشنبه هفته جاری «محسن منصوری»، معاون اجرایی رئیس جمهور بازدیدی از روند اجرای پروژه راه‌آهن سریع السیر اصفهان _ تهران به‌عمل آورده و از تکمیل زیرسازی ۷۰ درصد مسیر پروژه قطار سریع‌السیر قم به اصفهان توسط شرکت چینی خبر داد. طبق گفته معاون اجرایی رئیس جمهور، با دستور رئیس جمهور موانع و مشکلات تأمین مالی پروژه در شورای اقتصاد حل و فصل شد. محسن منصوری گفت: پروژه قطار سریع السیر تهران - قم - اصفهان از اولویت‌های مهم دولت سیزدهم است و باید در صدر پروژه‌های عمرانی استان قرار گیرد.
وی افزود: بخشی از پروژه قطار سریع‌السیر تهران - اصفهان قبلاً انجام شده و هم‌اکنون با مصوبه شورای اقتصاد، مشکل اجرایی و مانعی که وجود داشت حل شده و فعالیت آن از سر گرفته خواهد شد.
معاون اجرایی رئیس جمهور تصریح کرد: زیرسازی ۱۵۰ کیلومتر از ۲۵۰ کیلومتر مسیر اصفهان-قم از این پروژه ریلی با پیشرفت ۷۰ درصدی همراه شده است.
براین اساس 13 میلیارد یوآن برای طرح ملی قطار سریع‌السیر تهران-قم-اصفهان تأمین شده که مجوز آن از سوی سازمان برنامه و بودجه صادر شده و با تأمین آن، پروژه پیشرفت فیزیکی مناسبی خواهد داشت. طبق گفته منصوری، دولت سیزدهم برای تأمین منابع مالی این پروژه از تمام ظرفیت‌ها استفاده کرده و بزودی عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد. پروژه‌ای که قرار است به حلقه واسط برای ارتباط مرکز کشور با جنوب، شمال، شرق و غرب تبدیل شده و ابعاد توسعه‌ای آن بسیاری از استان‌های کشور را دربرگیرد.

جابه‌جایی 16 میلیون نفر
«مهران زینلیان»، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان، قطار سریع‌السیر تهران - اصفهان را بخشی از طرح جامع ریلی دانسته و به «ایران» می‌گوید: «از 10 سال پیش تاکنون احداث این پروژه به طول 410 کیلومتر آغاز شده و قرار است ریل‌گذاری آن به صورت یک خطه و دو خطه انجام شود. پیش‌بینی می‌شودکه این طرح با 6 ست قطار، سالانه 16 میلیون نفر را جابه‌جا کرده و به تبع آن بخش زیادی از بار ترافیکی و سوانح بین شهری را کاهش دهد.»
وی می‌افزاید: «پروژه قطار سریع‌السیر تهران-قم-اصفهان، ۳۰۰ کیلومتر در ساعت سرعت داشته و با راه‌اندازی آن، مسیر تهران- اصفهان در مدت یک ساعت و ۴۵ دقیقه طی خواهد شد. به گونه‌ای که با اجرای این طرح، یک شخص در تهران می‌تواند ساعت 6 سوار قطار شده و بدون احتساب بار ترافیکی، ساعت 8 به دفتر کارش دراصفهان برسد.»
گسترش شبکه ریلی
طبق گفته این مقام مسئول، «این پروژه علاوه بر کاهش زمان سفر، به کاهش ترافیک و سوانح بین شهری، افزایش ظرفیت و گسترش شبکه ریلی در جابه‌جایی مسافر و کاهش مصرف سوخت منجر شده و فرصت‌های سرمایه‌گذاری را از تمرکز در شهر پرترافیکی مانند تهران به استان‌های همجوار منتقل خواهد کرد.»
«مهران زینلیان» اشتغالزایی مستقیم و غیر مستقیم را از مزایای پروژه قطار سریع‌السیر تهران-قم-اصفهان دانسته و در گفت‌و‌گو با «ایران» تأکید می‌کند: «تکمیل این پروژه، باعث افزایش بهره‌وری طرح‌های عمرانی شده و به کاهش مصرف انرژی، آلایندگی، کاهش تصادفات و سوانح رانندگی و مهاجرت معکوس افراد بویژه نخبگان منجر خواهد شد.»
آنگونه که معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان می‌گوید: «با تکمیل پروژه قطار سریع‌السیر تهران-قم-اصفهان، تکنولوژی مورد استفاده توسط دانش آموختگان ایرانی بومی‌سازی شده و امکان گسترش آن به دیگر استان‌ها با هزینه کمتری فراهم خواهد شد. این امر، به اشتغالزایی و ایجاد ظرفیت ویژه برای شرکت‌های دانش‌بنیان کمک شایانی کرده و با اجرای یکپارچه آن از تهران به قم و تا اصفهان، زمینه ادامه‌ این موضوع در ۸ استان کشور از خراسان رضوی و آذربایجان شرقی تا فارس و مرکزی نیز فراهم خواهد شد. همچنین با ورود دانش جهانی و پیشرفته روز به کشور، سیستم بهره‌برداری ریلی کشور وارد فصل نوینی شده و به تبع آن صنایع پایین‌دست نیز ارتقا پیدا خواهد کرد.»
تکمیل پروژه تا 6 ماه آینده
وی تکمیل پروژه را نیازمند ۳۶ میلیارد یوآن اعتبار دانسته و می‌گوید: «اوایل آبان ماه سال‌جاری، با مساعدت وزیر راه و شهرسازی و با پیگیری مجری طرح‌های زیربنایی وزارت راه و شهرسازی در اصفهان و تعدادی از نمایندگان استان، مصوبه شورای اقتصاد با موضوع اصلاح مصوبه استفاده از تسهیلات مالی خارجی (فاینانس) برای احداث قطار سریع‌السیر اصفهان-قم-تهران ابلاغ شده و 18 میلیارد یوآن تصویب شده و به این طرح اختصاص پیدا کرد. خوشبختانه با سفر اخیر معاون رئیس جمهوری به اصفهان و پیرو مذاکرات و جمع بندی‌های پیشین، 13 میلیارد یوآن برای طرح ملی قطار سریع‌السیر تهران-قم-اصفهان تأمین شده که مجوز آن از سوی سازمان برنامه و بودجه صادر شده است.»
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان تصریح می‌کند: «در حال حاضر زیرسازی حدود 150 کیلومتر از 240 کیلومتر قم-اصفهان تکمیل شده و در 100 کیلومتر باقی مانده عملیات زیرسازی و بسترسازی آغاز شده است. پل‌های متعدد، تونل‌های مسیر و عملیات فنی بسیار با کیفیتی در این پروژه در حال اجرا است که با تکمیل آنها و بهره‌برداری از طرح، مسیر دسترسی استان‌های مرکزی و جنوبی و محروم کشور به پایتخت تسهیل خواهد شد. بر این اساس، امیدواریم با تأمین مالی موردنیاز، پروژه قطار سریع‌السیر تهران-قم-اصفهان تا 6 ماه آینده تکمیل شده و تا پایان دولت سیزدهم به بهره‌برداری برسد.»

 

بــــرش

«علیرضا صلواتی» مجری طرح‌های زیربنایی استان اصفهان، می‌گوید:، رفع ۲۵۴ مورد از مجموع ۳۱۲ معارض تأسیساتی در محدوده قم اصفهان، رفع معارض ملکی در ۸۵ درصد از مسیر قم- اصفهان، تکمیل ۱۴۰ کیلومتر از زیرسازی مسیر قم- اصفهان به طول ۲۴۵ کیلومتر و آماده‌سازی برای روسازی در بخش اعظم ۱۰۰ کیلومتر باقیمانده، تکمیل تونل کیلومتر ۲۹ به طول ۲۵۰ متر و شروع عملیات اجرایی ایستگاه‌های فنی و تعمیراتی مورچه خورت میمه و نطنز از جمله اقدامات اجرا شده در این پروژه است.

جستجو
آرشیو تاریخی