صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و شصت و چهار - ۰۶ دی ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و شصت و چهار - ۰۶ دی ۱۴۰۲ - صفحه ۱

افشاگری‌های یک نویسنده نزدیک به محافل امنیتی تل آویو

اسرائیل بدون دستیابی به اهدافش از غزه خارج می‌شود

وضعیت برای تل آویو به جایی رسیده که آرزو می‌کند کاش توافقی به دست آید


ویژگی خاص رونین برگمن، نویسنده اسرائیلی که باعث برجسته شدن او در بین دیگر نویسندگان اراضی اشغالی شده، این است که به‌واسطه نزدیکی زیادی که با برخی محافل امنیتی اسرائیل دارد، توانسته به مطالب خود که عموماً با محور سیاسی و امنیتی نوشته می‌شوند، اعتباری ویژه ببخشد. بویژه که بخشی قابل توجه از مطالب او به کنش‌های مقامات سیاسی و امنیتی اسرائیلی مربوط می‌شود. او که با کتاب «برخیز و زودتر بکش» به شهرت رسیده است، اخیراً با یکی از همین مقامات ارشد دولت کنونی رژیم صهیونیستی به گفت‌و‌گو نشسته که متن آن در روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارونوت» منتشر شده است.
در این مصاحبه نیز مقام ارشدی که برگمن با او گفت‌و‌گو کرده سخنانی را می‌گوید که کمتر می‌توان از زبان مقامات این رژیم آنها را شنید. به گزارش یدیعوت آحارونوت، این مقام ارشد در سخنان خود به همین مسأله اشاره کرده و گفته است: «در حالی که به طور معمول، هیچ کدام از مقامات رسمی این را در اظهارات علنی و عمومی خود بیان نمی‌کنند، ولی واقعیت همین است. در واقع، حتی اگر توافقی [با گروه‌های فلسطینی برای تبادل و...] صورت نگیرد، به نظر می‌رسد که ارتش اسرائیل مجبور خواهد بود پیش از دستیابی کامل به اهداف نظامی خود، غزه را ترک کند.» این مقام دولتی می‌گوید: «احساس خیلی بدی دارم وقتی حرف‌های [رسمی] دولت را [که می‌دانم واقعی نیست] تکرار می‌کنم.»
این مقام در ادامه اشاره می‌کند: «اسرائیل، یحیی سنوار را دشمن اصلی خود در غزه می‌داند و از همین رو از همان ابتدا می‌خواست با عملیات زمینی، وی را مجاب کند که با تل آویو وارد معامله شده و آنچه را که به نفع اسرائیل است بپذیرد.»
او سپس به رؤیاهایی که سران این رژیم برای خود بافته و استیلا بر مقاومت را سهل الوصول می‌دانند اشاره کرده و گفته است: «پیش از جنگ دوم لبنان نیز سران اسرائیل تصور می‌کردند مقاومت لبنان با دو کاتیوشا که سوار بر چهارپایی کرده به مقابله با تل آویو خواهد آمد اما خیلی زود متوجه شدند، با چیزی بیش از دو کاتیوشا روی چهارپا مواجه هستند. از همین رو معتقدم، هر قدر در جنگ دوم لبنان موفق شدیم سازمان نظامی حزب‌الله را از بین ببریم، در این جنگ هم موفق می‌شویم سازمان نظامی حماس را از بین ببریم.»
او  همچنین به هزینه‌های بین‌المللی و جانی رژیم صهیونیستی در عملیات زمینی اشاره کرده و گفته است: «عملیات زمینی طبق نظر همه‌ کارشناس‌ها اشتباه بود و ما باید می‌پذیرفتیم که وارد چنین اقدامی نشویم. به جای آن بهتر بود وارد یک معامله کلی با حماس برای آزادی اسرا می‌شدیم. اما به‌خاطر سیاست‌های اشتباه اکنون بر خلاف روز نخست، ما طرف مظلوم داستان نشان داده نمی‌شویم.»
این مقام ارشد صهیونیستی سپس با بازخوانی وقایع جنگ می‌گوید: «هدف ما این بود که در خان‌یونس، سنوار رو طوری تحت فشار بگذاریم و محاصره کنیم که مجبور به پذیرش شرایط تل آویو شود. اما دقیقاً برعکس‌ آن اتفاق افتاد و ارتش اسرائیل در خان‌یونس آسیب شدیدی دید. واقعیت آن است که حماس در خان یونس کاملاً دست برتر را داشت. در کنار حضور پر قدرت حماس، فشارهای خارجی نیز افزایش پیدا کرد و اکنون وضعیت طوری شده که سنوار در حال تعیین شرایط است. وضعیت برای تل آویو نیز به جایی رسیده که آرزو می‌کند کاش توافقی به دست آید. زیرا به اعتقاد اغلب تحلیلگران، تا یکی دو هفته دیگر تل آویو تحت فشارهای خارجی و امریکا، مجبور خواهد شد عملیات را متوقف کند. همان طور که در شمال غزه نیز مجبور به چنین کاری شد. بنابراین اگر به توافقی دست پیدا کنیم، باید خوشحال شویم. زیرا با توجه به اینکه به هیچ کدام از اهداف اعلامی مان مثل نابودی حماس و آزادی اسرا نرسیده ایم، حیثیت مان بیش از این خدشه دار نمی‌شود.»
این مقام صهیونیست در پایان هم تأکید کرده است: «ضربه‌ای که هفت اکتبر خوردیم به قدری سنگین بود که برای جبران آن بدون اینکه نقشه راهی برای جنگ داشته باشیم، وارد نبرد شدیم، به این امید که در ادامه بتوانیم نقشه‌ای ترسیم کنیم و به پیروزی برسیم. اما نتوانستیم و بدون اینکه بدانیم در چه موقعیتی قرار داریم، خود را در مخمصه‌ای انداختیم که راه خروج از آن را نمی‌دانیم.»

جستجو
آرشیو تاریخی