صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و شصت و چهار - ۰۶ دی ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و شصت و چهار - ۰۶ دی ۱۴۰۲ - صفحه ۱

در جلسه فوق العاده شورای عالی انقلاب فرهنگی موضوع داوطلبان مشکوک به تقلب در کنکور بررسی شد

پرونده کنکوری‌های شبهه دار زیر ذره‌بین

بررسی وضعیت داوطلبان شبهه دار کنکور به هیأت عالی تجدید نظر وزارت‌های علوم و بهداشت واگذار شد

  غزل رضایی‌ثانی
خبرنگار

 جلسه فوق‌العاده شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی و با حضور رئیس قوه مقننه و رئیس قوه قضائیه در محل نهاد ریاست جمهوری برگزار شد.
به‌گزارش روابط عمومی شورای عالی انقلاب فرهنگی، حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در حاشیه این جلسه در خصوص مصوبات جلسه اظهار داشت: دو موضوع مهم در یک فضای علمی و کارشناسی مورد بحث و گفت‌و‌گو قرار گرفت و دستور اول به رسیدگی به موضوع داوطلبانی که مشکوک به تقلب در کنکور بودند اختصاص داشت که تأکید می‌شود هیچ دانشجویی که تقلب وی محرز شده است در رسیدگی‌های دیوان عدالت اداری به دانشگاه بازگشت نداشته‌است.
وی گفت: مقرر شد که تصمیم‌های اتخاذ شده در دیوان عدالت اداری در هیأت‌های عالی رسیدگی و تجدید نظر وزارتخانه‌های علوم و بهداشت و دانشگاه آزاد اسلامی بررسی شود و با یک توافق بین این هیأت‌های عالی تجدید نظر و دیوان عدالت اداری جمع‌بندی نهایی انجام و ابلاغ شود.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: ان‌شاء‌الله با توافق صورت گرفته و تعامل دو قوه مجریه و قوه قضائیه این بحث به سرانجام خواهد رسید و تمام تلاش بر این است که حق کسی ضایع نشود.
حجت‌الاسلام والمسلمین خسروپناه گفت: موضوع دوم جلسه گفت‌و‌گو پیرامون مصوبه جلسه 630 شورای عالی انقلاب فرهنگی بود که مقرر شده اصلاحیه‌ای در مصوبه 630 جلسه پیرامون هیأت‌های عالی تجدید نظر در وزارتین علوم و بهداشت و دانشگاه آزاد اسلامی اعمال شود‌ و با اصلاحیه صورت گرفته این موضوع نیز مورد توافق طرفین قرار گرفت.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در خاتمه اظهار داشت: برای این جلسه فوق‌العاده شورای عالی انقلاب فرهنگی، جلسه‌ای در دبیرخانه شورا با حضور رئیس دیوان عدالت اداری و اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی و همچنین جلسه‌ای در حضور رئیس قوه قضائیه برگزار شده بود، که جمع‌بندی این جلسات در جلسه فوق مورد توافق نهایی قرار گرفت.
نقص ساختاری باید اصلاح شود
پیش از برگزاری این جلسه،  خبرنگار «ایران» با برخی از مسئولان درباره پذیرش داوطلبان شبهه دار  گفت و گو کرد.
 فرهاد دانشجو، رئیس دانشگاه تربیت مدرس در گفت‌وگو با «ایران» در باره پذیرش داوطلبان شبهه‌دار در دانشگاه‌های برتر کشور گفت: وقتی می‌گوییم شبهه‌دار، باید شبهه برطرف شود اما پیش از آن نمی‌توان به خاطر شبهه کسی را مورد مؤاخذه قرار داد. این موضوع باید در سیستم داخلی وزارت علوم و وزارت بهداشت بررسی شود تا اگر کسی حقی دارد به او داده شود و اگر حقی ندارد از او گرفته شود.
وی تأکید کرد: اگر افرادی هستند که در سیستم آموزش عالی واقعاً محکوم به تقلب شده‌اند، این دیگر شبهه نیست بلکه واقعاً تقلب صورت گرفته است، پس باید با آنها برخورد شود. حتی اگر ۵ تا ۱۰ سال از تحصیل آن اشخاص هم گذشته باشد نباید مدرک دانشگاهی به آنها داده شود. اگر ورود کسی به دانشگاه با تقلب صورت گرفته است باید متناسب با تقلب با او برخورد شود.
رئیس دانشگاه تربیت مدرس گفت: بهتر است رسیدگی به امور این‌چنینی پیش از اینکه وارد سیستم‌های قضایی و دادگاه‌ها شود، در کمیته‌های وزارت علوم، وزارت بهداشت و سازمان سنجش حل و فصل شود. لذا بهتر است به ساختار وزارتخانه‌ها اعتماد و این موضوع از مجرای آنها پیگیری شود. اگر هم نقصی وجود دارد ساختار باید اصلاح شود تا این موضوعات به سیستم قضایی کشیده نشود.
وی عنوان کرد: دانشگاه تربیت مدرس، یک دانشگاه تحصیلات تکمیلی است و چنین موضوعی مربوط به دانشگاه ما نمی‌شود اما من آقای پورعباس را فردی متقی، مسئولیت‌شناس، با نیت سالم و درست می‌دانم.

استعفای پورعباس برای پاک نگهداشتن آموزش عالی از شائبه تقلب، بجا بود
 رسول جلیلی رئیس سابق دانشگاه صنعتی شریف، با اشاره به ممارست سازمان سنجش برای کشف و جلوگیری از تقلب به «ایران» گفت: در بازدیدی که پیش‌تر از سازمان سنجش داشتیم لوازمی از تقلب کشف شد که در معرض دید ما قرار گرفت. هزینه‌ای که برای تقلب توسط ایادی تقلب مورد استفاده قرار گرفته بود برای ما تعجب‌آور بود اما در عین حال سازمان سنجش توانسته بود توسط همکاری با عوامل انتظامی، دستگاه‌های تقلب را کشف کند.
وی با اشاره به اینکه حساسیت پورعباس نسبت به موضوع تقلب قابل تقدیر است، گفت: من در مدت مسئولیت خود شاهد بودم که وی شائبه تقلب از سازمان سنجش را دور ریخت. همچنین فرایندهایی توسط رئیس سازمان دنبال شد تا تقلب از کنکور سراسری رخت بر کند. به عنوان مثال اقدامی که سال قبل انجام شد، قطعی اینترنت در حوزه‌های برگزاری کنکور بود، البته که یک سری حواشی داشت اما چاره‌ای جز این کار نبود. سپس در مراحل بعدی تلاش شد تا بدون قطع موقت اینترنت، امکان دسترسی افرادی که بیرون از حوزه هستند به داخل حوزه کنکور قطع شود. به این جهت عملاً هیچ شائبه‌ای بر کنکور سراسری در سال‌هایی که آقای پورعباس رئیس سنجش بودند وجود نداشت و از این جهت باید از او قدردانی کرد.جلیلی خاطر‌نشان کرد: حساسیت رئیس سازمان سنجش در این مورد که اگر درباره ورود یک شخص به آموزش عالی شائبه‌ای وجود دارد، تا برطرف نشدن آن شائبه نباید شخص مذکور دانشجو شود، حساسیت درستی است. استعفای او حرکتی درست و برای پاک نگهداشتن آموزش عالی از شائبه تقلب بسیار بجا بود.

جستجو
آرشیو تاریخی