شالبافیان از بسترسازی برای همگرایی گردشگری سه استان فارس، اصفهان و یزد خبر داد

مثلث طلایی گردشگری


زیست‌بوم/ معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در نشست با استانداران استان‌های یزد، فارس و اصفهان که در محل سالن خلیج‌فارس معاونت گردشگری برگزار شد، از بسترسازی برای همگرایی گردشگری این سه استان با تشکیل دبیرخانه مشترک و تهیه برنامه همکاری مشترک خبر داد. علی‌اصغر شالبافیان اعتقاد دارد هر اتفاقی که در حوزه گردشگری استان‌های پیشگام مثلث طلایی بیفتد در تمام صنعت گردشگری کشور تأثیرگذار خواهد بود. به اعتقاد او رونق گردشگری، ورود گردشگران خارجی، میزان تورهای ورودی و خروجی، اجرای مصوبات، تأمین اعتبارات و هر یک از سرفصل‌های اجرایی در این سه استان انعکاسی در شمای کلی صنعت گردشگری کشور دارد. معاون گردشگری حوزه گردشگری در این سه استان را دارای ریسک‌پذیری کمتری می‌داند و اعتقاد دارد مثلث طلایی باید ورود فعال‌تری در عرصه‌های داخلی و بین‌المللی از جمله طراحی تورهای گردشگری، بازاریابی، شرکت در نمایشگاه‌های خارجی و مدیریت تورهای ورودی داشته باشد و به نوعی خودشان لنگرگاه باشند.
معاون گردشگری نسبت به آمادگی برای هماهنگی حضور هر یک از استان‌ها در نمایشگاه‌های مستقل و بلند‌مدت گردشگری در کشورهای همسایه جدا از نمایشگاه‌های بنام و شناخته شده خبر می‌دهد و به تلاش فرابخشی برای لغو روادید یکطرفه با 35 کشور حاشیه خلیج فارس اشاره می‌کند و می‌گوید: پس از اجرایی شدن این اقدام، اثرات و نتایج مطلوب آن بی‌شک در استان‌های مثلث طلایی نمود پیدا خواهد کرد و سهم گردشگران فرهنگی از کشورهای آسیایی با تمرکز بر تبلیغات مشترک افزایش می‌یابد. به اعتقاد شالبافیان موضوع خواهر‌خواندگی از سوی شهرداری‌ها می‌تواند همگرایی سه استان مذکور را سبب شود.
از غرب تا شمال غرب
معاون گردشگری نگاه جمعی به گردشگری را از جمله محورهای اصلی دولت سیزدهم در توسعه گردشگری عنوان می‌کند و با اشاره به راه‌اندازی محور گردشگری غرب کشور که با همسو کردن 5 استان از سال 1400 آغاز شد، می‌گوید: این برنامه تا‌کنون منتج به رویکردها و دستاوردهای مشترک از جمله تولید محتواهای تبلیغاتی، معرفی روستاها، دوره‌های آموزشی مشترک و ورود به سایر موضوعات تخصصی با محور غرب شده است. او به برنامه‌ریزی روی محور گردشگری شمال غرب از سال 1401 اشاره می‌کند و می‌گوید: برای توجه به این محور به‌رغم دلایل متعدد از جمله نیاز به معرفی بیشتر استان‌های زاگرس‌نشین، شهرهای تبریز، اردبیل و... بهره‌مندی از رویدادهای جهانی همانند اردبیل 2023 به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای عضو سازمان‌های همکاری‌های اقتصادی عضو اکو، نقش مؤثری در جهت‌دهی و معرفی این محور داشت. به گونه‌ای که هم‌اکنون استان اردبیل همراستا با سایر استان‌های گردشگر‌پذیر در نمایشگاه‌های بین‌المللی و بازار چین حضوری فعال دارد و مقصدی شناخته شده به شمار می‌آید.
او همچنین یکی دیگر از محورهای همگراکننده استان‌های کشور با موضوعات گردشگری را جاده ابریشم می‌داند و استان سمنان را در کنار استان‌های نقش‌آفرین در این زمینه دارای رویکرد و فرایند مشترک همکاری اعلام می‌کند.
شالبافیان، معافیت مالیاتی قلمداد شدن هزینه تبلیغات گردشگری به زبان‌های خارجی و نیز اختصاص 5 درصد از اعتبارات تملک دارایی برای تأمین زیرساخت‌های گردشگری را از جمله برخی از مصوبات دولت می‌داند که می‌تواند در توسعه و پیشبرد پروژه‌های گردشگری استان‌های مورد نظر مؤثر باشد.
او همچنین تلاش برای کسب اعتبارات و تسهیلات برای بازسازی تأسیسات گردشگری استان‌ها بویژه در فارس، یزد و اصفهان را رویکردی دیگر به منظور تنوع‌بخشی به ظرفیت‌های بسته‌های سفر، تأمین تخت‌های مورد نیاز و به طور کل ارتقای ظرفیت تأسیسات گردشگری استان‌های مثلث طلایی عنوان کرده و نسبت به کسب مصوبه‌های لازم در دولت و استمرار در برگزاری جلسات با تشکیل دبیرخانه و برنامه اجرایی و عملیاتی مشترک استان‌های مثلث طلایی اعلام آمادگی و تأکید می‌کند.
 
بهار چینی
بهار چینی ، ایام جشن و تعطیلات چینی هاست که از 10 تا 30 بهمن را دربرمی گیرد و فصل سفر گردشگران چینی به کشورهای مقصد است. مسلم شجاعی، سرپرست بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی اعتقاد دارد که استان‌های یزد، فارس و اصفهان باید به عنوان استان‌های مثلث طلایی گردشگری کشور از فرصت بهار چینی‌ها در بازه زمانی 10 الی 30 بهمن ماه با برگزاری رویدادها و برنامه‌های مشترک برای میزبانی از گردشگران چینی استفاده کنند.
او خواستار یاری بخش‌های صنعتی و اقتصادی سه استان مثلث طلایی برای ارتقای گردشگری می‌شود و می‌گوید: نیاز به مشارکت‌های بخش‌های صنعتی و تخصصی استان در برنامه‌های ملی از جمله برگزاری تورهای آشناسازی نقش مؤثری در توسعه گردشگری استان‌های مثلث طلایی خواهد داشت.
شجاعی با تأکید بر اهمیت مجمع گفت‌و‌گوی همکاری آسیا یا ACD با عضویت 33 کشور از جمله هندوستان، روسیه، ژاپن، مالزی، اندونزی، ترکیه، امارات و... می‌گوید: امیدوارم بتوانیم با همکاری و مساعدت مسئولان استانی از فرصت میزبانی استان یزد ویژه این رویداد بهره‌مند شویم تا الگوی خوبی بهتر از سایر رویدادهای بین‌المللی مشابه شامل ACD 2018 همدان، 2018 تبریز، 2022 ساری و 2023 اردبیل ترسیم شود.
سید مصطفی فاطمی‌فیروزآبادی، مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث‎فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به هماهنگی بیشتر دفاتر خدمات مسافرتی سه استان به منظور چارتر کردن پروازهای مشترک، انتخاب مبدأ و مقصد از مثلث طلایی، بهره‌مندی از 35 اثر ثبت جهانی در سه استان با رویکرد تولید محتوا و تعریف مسیرهای گردشگری و نیز استفاده از فرصت دارا بودن بازارهای هدف مشترک برای حفظ جایگاه صعودی گردشگری مثلث طلایی اشاره می‌کند و می‌گوید: با مطالعه سایر مسیرهای مشترک و مثلث‌های طلایی مشابه به این ساختار می‌رسیم که یک شهر به عنوان مبدأ برای ورود با هواپیما و شهری برای خروج با خطوط هوایی در نظر گرفته می‌شود و سایر شهرهای مسیر با قطار به یکدیگر وصل می‌شوند. ما نیز می‌توانیم از این رویکرد برای به جریان انداختن و تقویت حمل و نقل در مثلث طلایی کشورمان استفاده کنیم.
احمد تجری، مدیرکل سرمایه‌گذاری، زیرساخت و مناطق نمونه گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هم توسعه متوازن در ایجاد زیرساخت‌ها و تأسیسات گردشگری را مقدمه توسعه متوازن گردشگری در استان‌های مثلث طلایی گردشگری کشور می‌داند و بر نیاز به حمایت بیشتر سرمایه‌گذاران، تعیین معافیت‌های مالیاتی ویژه پروژه‌های تغییر کاربری یافته با رویکرد گردشگری و تلاش برای پیشبرد پروژه‌های سرمایه‌گذاری در هر سه استان مثلث طلایی تأکید می‌کند.

تشکیل کمیته مشترک
مهران فاطمی، استاندار یزد نیز می‌گوید: با دیده شدن و توجه ویژه دولت به سه استان یزد، فارس و اصفهان در مثلث طلایی گردشگری کشور، مسیر توسعه با تأکید بر تقویت حمل ‌و ‌نقل و تأمین زیرساخت‌ها  در این استان ها هموار خواهد شد.
او با اشاره به پیشینه فعالیت مثلث طلایی سه استان با برگزاری نشست‌های متعدد و تشکیل دبیرخانه مشترک از سال 1393، می‌گوید: ضرورت دارد مجدداً این دبیرخانه تشکیل شود و همکاری های مشترک شکل بگیرد.
فاطمی همچنین موضوعاتی از جمله ایجاد لگوی مشترک، شکل‌گیری پاویون طلایی در نمایشگاه گردشگری تهران، تشکیل دبیرخانه دائمی، ایجاد تارنمای مشترک، توجه به تبلیغات و تولید محتوای مشترک گردشگری با تأکید بر مناطق کمتر شناخته شده و نیز برگزاری برنامه‌ها و شب‌های فرهنگی مشترک و در نهایت تمرکز بر بازارهای هدف مشترک را مطرح و پیشنهاد می‌دهد.
محمدهادی ایمانیه استاندار فارس هم می‌گوید: حضور سه استان یزد، فارس و اصفهان به عنوان مثلث طلایی گردشگری در رویدادهای مشترک از جمله نمایشگاه‌های گردشگری داخلی و بین‌المللی می‌‌تواند بستری پیشران برای معرفی ظرفیت‌های گردشگری مشترک ایجاد کند.
ایمانیه می‌گوید: حضور در رویدادهای مشترک از جمله نمایشگاه‌های داخلی و بین‌المللی می‌تواند فصل مشترکی برای معرفی ظرفیت‌ها و مسیرهای مشترک گردشگری بگشاید.

جستجو
آرشیو تاریخی