رئیس جمهور امریکا در جشن ویژه یهودیان، بر حمایت از کشتار مردم غزه توسط اسرائیل تأکید کرد

بایدن: من یک صهیونیست هستم

زهره صفاری
خبرنگار


پس از دو ماه حمایت همه جانبه و سخاوتمندانه دولت امریکا از صهیونیست‌ها در غزه، حالا بایدن در روز عید حانوکای یهود، با خط و نشان کشیدن برای حامیان فلسطین، خود را یک صهیونیست خواند و آشکارا اعلام کرد در کشورش جایی برای تنفر از رژیم صهیونیستی نیست.
در این میهمانی که بیش از 800 نفر شامل بازماندگان هولوکاست، اعضای کنگره و همچنین رهبران انجمن‌ها و مؤسسه‌های یهودی در امریکا میهمان کاخ سفید بودند، بایدن گفت: «سال‌ها قبل وقتی گفتم لزومی نیست یهودی باشید تا یک صهیونیست حساب شوید نقدهای زیادی به من شد. اما من یک صهیونیست هستم. ما همچنان به اسرائیل کمک می‌کنیم تا از خود در برابر حماس دفاع کند اما در عین حال هم ما و هم آنها باید محتاط باشیم؛ دیدگاه عمومی می‌تواند هر روز تغییر کند. اما همچنان امریکا کمک‌های بشردوستانه‌اش را خواهد داشت.»
رئیس جمهور امریکا در ادامه اظهارات پرتناقضش درباره حمایت تسلیحاتی از صهیونیست‌ها در جنگ غزه و کشتار غیرنظامیان، بر ادعای مخالفت با قتل عام زنان، مردان و کودکان فلسطینی تأکید کرد، او با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در کشتار غیرنظامیان در غزه برای مقابله با حماس هم نظر نیست و با بازگو کردن خاطره‌ای با نتانیاهو شوخی کرد و گفت: «من و نتانیاهو در جوانی عکسی پشت یک میز داریم که آن موقع به او گفتم: بی‌بی من دوستت دارم اما با حرف‌های مزخرفی که مجبوری بزنی موافق نیستم. امروز هم همان‌طور است.»
او با تأکید بر تداوم حمایت از صهیونیست‌ها افزود: «من از جهان می‌خواهم تا در رساندن کمک‌های بشردوستانه به غیرنظامیان فلسطینی پیشتاز باشند و به دوستان اسرائیلی‌ام تأکید می‌کنم که شدیداً بر حفاظت از جان غیرنظامیان تأکید داریم.»
جو بایدن که از تعدد تجمعات حامیان فلسطین در امریکا اطلاع داشت در این سخنرانی به انجمن یهودی که میهمان کاخ سفید بود نیز گفت: «ما می‌دانیم که شما به خاطر سکوتتان در عذابید و از جانتان می‌ترسید.»
این اظهارات در راستای آخرین نظرسنجی‌هایی بود که ثابت کرد یهودی ستیزی در امریکا از آغاز جنگ 7 اکتبر در غزه 388 درصد رشد
داشته است.
 
اعتراضات داغ
همزمان با این نمایش صهیونیستی جو بایدن، شماری از تظاهرات‌کنندگان حامی فلسطین ملقب به «یهودیان بزرگسال» از اعضای جنبش «صدای یهود برای صلح» با تجمع در پشت دیوارهای کاخ سفید، در حالی که دست‌هایشان را در یکدیگر زنجیر کرده و دور تا دور ساختمان ایستاده بودند، برای تسریع در آتش بس در غزه شعار می‌دادند.
اما این تنها اعتراضاتی نبود که کاخ سفید همزمان با سخنرانی سراسر تقدیر از رژیم صهیونیستی تجربه کرد. چراکه گرچه جو بایدن در میانه‌های سخنرانی‌اش اشاره‌ای به گروگان‌های صهیونیست داشت و به نجات آنها تأکید کرد اما در این ضیافت بزرگ حتی یکی از خانواده‌های گروگان‌های امریکایی حماس نیز دعوت نشده بود. نیویورکر به نقل از خبرنگار سی‌ان‌ان گفت: «بسیاری از خانواده‌های شهروندان امریکایی که عزیزانشان در میان گروگان‌ها بودند خواستار حضور در مراسم حانوکا در کاخ سفید شده بودند اما برگزارکنندگان این مراسم حتی به یک خانواده هم دعوتنامه ندادند. حالا هم هیچ کس مسئولیت این اهمال را برعهده نمی‌گیرد.»
حدود 7 شهروند دائم و یک شهروند موقت امریکا در میان گروگان‌های حماس بودند که همچنان در غزه گرفتار هستند و نمی‌توانند به امریکا بازگردند. بایدن در مراسم حانوکا در این باره گفت: «ما بی‌محابا برای بازگرداندن امن گروگان‌ها تلاش می‌کنیم. به شخصه زمان زیادی شاید حدود 20 ساعت با قطر، مصر و اسرائیل در این باره مذاکره کرده و برای بازگشایی دروازه‌های غزه برای ورود کمک‌های بشردوستانه صحبت کرده‌ام.»
اما نکته ابهام برانگیز آن است که تیم بایدن در حالی چنین قصوری را درباره خانواده‌های امریکایی‌های گرفتار در غزه انجام داده است که وضعیت محبوبیت رئیس جمهور 81 ساله امریکا با تداوم حمایت هایش از حملات غزه هر روز پایین‌تر آمده و شانس او برای جذب رأی دهندگان جوان، عرب و مسلمان در انتخابات 2024 پایین‌تر می‌آید.
هشدار جدی
برای حامیان فلسطین
موضع امریکا در قبال فلسطین و رژیم صهیونیستی بسیاری از محافل سیاسی و دانشگاهی امریکا را به دوقطبی شدیدی گرفتار کرده است. در حالی که بایدن در سخنرانی اخیر خود آشکارا به حمایت از صهیونیست‌ها تأکید کرد و مدعی شد: در امریکا جایی برای تنفر از صهیونیسم نیست. سایت دانشگاه نیویورک نیز از نامه‌ای رونمایی کرد که ششم ماه جاری برای رئیس این دانشگاه فرستاده شده و در آن حامیان صهیونیست خواهان تغییر محل تجمع جنبش عدالت برای فلسطین بودند. در همین حال به نوشته فاکس، پس از تعلیق دو دانشجوی مسلمان دانشگاه ادینای مینه سوتا به خاطر حضور در تظاهرات حمایت از فلسطین، دانشجویان این دانشگاه تظاهرات کردند و مدعی بودند این تعلیق توهین‌آمیز است.
این در حالی است که هنوز چند روزی از استعفای اجباری رئیس دانشگاه پنسیلوانیا با فشار کنگره امریکا و به جرم محکوم نکردن اعتراضات ضد اسرائیلی دانشجویان این دانشگاه می‌گذرد و در چند روز گذشته وضعیت رؤسای دانشگاه هاروارد و ‌ام آی تی ماساچوست نیز چندان مساعد گزارش نشده است. به نوشته واشنگتن پست در چند روز اخیر فشارها برای استعفای کلودین کی، رئیس دانشگاه هاروارد تا حدی جدی شده که صدها استاد دانشگاه و فارغ التحصیل این دانشگاه در برابر سیاستمداران دولت و کنگره قاطعانه ایستاده و خواستار ابقای او در سمت ریاست این دانشگاه شده‌اند. آنها معتقدند تجمعات این دانشگاه در هفته گذشته در چهارچوب آزادی بیان دانشگاهیان است اما این واقعیت به مذاق سیاستمداران راست و چپ امریکا خوش نیامده است.
موضوع استعفای اجباری رئیس دانشگاه هاروارد زمانی جدی شد که او در نشست 5 دسامبر کمیته کنگره مانند رئیس دانشگاه پنسیلوانیا و‌ ام آی تی حاضر به محکوم کردن دانشجویان حامی فلسطین نشد و این تجمع را منافی چهارچوب‌های دانشگاه ندانست.

جستجو
آرشیو تاریخی