در نشست مشترک سینماگران با رئیس سازمان برنامه و بودجه مطرح شد

قول معاون رئیس جمهور برای رفع مشکلات اهالی هنر

 به همت سازمان سینمایی کشور، نشست مشترک جمعی از سینماگران کشور با معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه برگزار شد. این نشست در ادامه سلسله نشست‌های سازمان سینمایی با دستگاه‌ها و ارگان‌های مختلف اجرایی است که به نوعی در جهت ارتقای ظرفیت‌های بودجه‌ای سینما و تقویت بنیه اقتصادی تأثیرگذار هستند. در این جلسه اهالی سینما و رئیس سازمان سینمایی از کافی نبودن بودجه اختصاص یافته به سینما گلایه کردند و از مشکلات معیشتی سینماگران گفتند. داود منظور، معاون رئیس جمهور هم با اذعان به این نکته که در موضوع حمایت از تولید، از عدد ردیف بودجه تعجب کرده‌ است که عملاً کاری نمی‌شود کرد در عین حال عنوان کرد: «در این راستا مذاکره خواهیم کرد تا تحولی در تقویت بودجه حمایتی در حوزه فیلم صورت گیرد.» او با تأکید بر اینکه برای رفع مشکلات سینماگران آماده هرگونه همکاری است قول داد به عنوان عضوی از دولت از حقوق اهالی سینما در سازمان برنامه و بودجه دفاع کند.
کل بودجه سینمای کشور ۴۲۰ میلیارد تومان است
در ادامه داود منظور، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه، مشکلات، دغدغه‌ها و نیازهای سینماگران را یکی از دغدغه‌های سازمان برنامه و بودجه و دولت دانست. محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی کشور با اظهار امیدواری از خروجی این گونه نشست‌ها و هم‌فکری‌ها برای کمک و حمایت از خانواده بزرگ سینمای ایران گفت: «لازم است دوستان بدانند کل بودجه سازمان سینمایی برای یکسال فعالیت، با 6 مؤسسه و ادارات کل و دفاتر انجمن سینمای جوانان ایران در سراسر کشور 420 میلیارد تومان و کل بودجه تولید با احتساب هزینه‌های جاری آن، 200 میلیارد تومان است که با این بودجه برنامه‌ریزی‌ها و تولیدات سینمایی انجام می‌شود. هزینه تولید در بنیاد سینمایی فارابی 100 میلیارد تومان است. این مبالغ در سازمان برنامه و بودجه مبالغ کمی محسوب می‌شود اما واقعیت سینمای بزرگ ایران است. خانواده سینما با این مبالغ کم و با عشق و غرور و عزت ملی این افتخارات را در سینما آفریده‌اند.»
بودجه سازمان برای سینما شوخی است
در ادامه سینماگران حاضر در نشست صحبت‌هایشان را مطرح کردند. محسن علی اکبری، تهیه کننده سینما گفت که باید کل بودجه از طریق سازمان سینمایی توزیع شود تا بازخورد خوبی در بحث بودجه‌ای داشته باشیم. منوچهر محمدی، تهیه کننده سینما با بیان اینکه مجموعه‌ای از مسائل مالیاتی حوزه سینما که باعث نگرانی سینماگران شده به دولت قبل مربوط است، در ادامه افزود: «دوره‌ای که بودجه دولت برای ۱۴۰۰ تعیین و بحث مالیات مطرح شد این مالیات نیاز به قوانینی مشخص دارد چرا که همیشه در کشور رو به افزایش است. ۶۰ درصد پول کشور از طریق اخذ مالیات تأمین می‌شود در حالی‌که باید درآمدی برای پرداخت آن وجود داشته باشد. درخواست ما بازگشت به لایحه بودجه 1401 است و با این رویکرد، تازه سینمای ایران می‌تواند ادامه حیات دهد.»علی سرتیپی، تهیه کننده و سینمادار با اعلام اینکه سینما ارزان‌ترین تفریح است، از مقرون به صرفه نبودن سرمایه‌گذاری در سینما گفت: «با کمک بخش خصوصی سالن‌های خوبی ساخته شده ولی مقوله تولید و سینما دیگر در سرمایه‌گذاری مقرون به صرفه نیست. هزینه‌سازی سینما بیشتر از سود آن است و تجهیزات دستگاه‌های آپارات و غیره هزینه بالایی دارد.»
ابوالحسن داوودی، تهیه کننده و کارگردان سینما با اشاره به پشت سرگذاشتن شرایط ویژه همچون کرونا، عنوان کرد: «این توقف در کار، در مالیات‌ها محاسبه نمی‌شود. سینما بعد از رکود اخیر دوباره سرپا شده اما این موفقیت‌ها محدود است. بخش فرهنگی و هنری نیاز به توجه در عرصه سوبسید دارد.»
سیداحمد میرعلایی، تهیه کننده؛ سینما را مرکزمهم ایجادکننده اتحاد و انسجام ملی عنوان کرد و با اشاره به کل بودجه سینمای کشور عنوان کرد: «بودجه سینمای ایران خنده‌دار است و باید در آن تجدید نظر شود.»
محمدرضا عرب، کارگردان و تهیه‌کننده سینما از مسکن، بیمه و بیکاری به عنوان سه مشکل اصلی سینماگران گفت و در ادامه با گلایه از میزان کم بودجه تخصیص یافته به سازمان سینمایی گفت: «امروز ماهواره به خانواده‌ها رخنه کرده است. چرا بدترین بودجه به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان سینمایی اختصاص می‌یابد؟»
ابراهیم اصغری، تهیه کننده سینما از لزوم تخصیص بموقع بودجه سینما گفت و سیدضیا هاشمی تهیه‌کننده سینما هم عنوان کرد: «اگر وعده‌های ریاست سازمان برنامه و بودجه محقق شود قول می‌دهم سردیس ایشان را جلوی سازمان سینمایی نصب کنیم.»
علی اوجی، بودجه سازمان سینمایی را یک شوخی عنوان کرد و علیرضا نجف‌زاده، بازرس خانه سینما از پیگیری معیشت اعضای خانه سینما گفت. جابر قاسمعلی، فیلمنامه نویس با بیان اینکه سینمای ایران به گردن نظام و انقلاب خیلی حق دارد گفت: «تصویر زیبای برجای مانده از مردم در جنگ و انقلاب، از سینماست. تصاویر شاعرانه و زیبای فیلم‌های امثال مرحوم عباس کیارستمی در افکار جهانی از جامعه و مردم ما نقش بسته است. در کانون فیلمنامه نویسان از ۲۴۰ عضو، تنها ۴۰ نفر شاغل هستند و بقیه بیکارند.»
علی دهکردی نیز با گلایه از بودجه اختصاص یافته به سینما خطاب به مدیران حاضر در این نشست عنوان کرد: «لطفاً به قانونگذاران ارزش سینمای فاخر ما را یادآوری کنید. روزی نیست که در خانه سینما با ابتدایی‌ترین مشکلات معیشتی سینماگران روبه‌رو نباشیم که بیش از ۹۰ درصد از آنها مشکلات جدی معیشتی است. این بیمه ناقص جوابگوی سیستم فرهنگی کشور نیست و شایسته آنها هم نیست.» سیدعلی حسینی، مستندساز و عضو هیأت مدیره خانه سینما هم تأکید کرد که بیمه سینماگران در ضعیف‌ترین حالت ممکن است.
ما هنرمندان و سینماگران باید امید تولید کنیم
فریبا کوثری، بازیگر سینما هم از مشکلات و وضعیت سخت هم‌صنفی‌های خودش در عرصه بازیگری و بودجه ناچیز سینما گفت. بهرام رادان با اشاره به لزوم تولید فیلم‌های مشترک در خارج از کشور و صادرات فیلم و ارزآوری، اظهار امیدواری کرد روزی در زمینه ارزآوری و سود در سینما حرف بزنیم. حامد بهداد با اشاره به شرایط سخت بیمه و مالیات هنرمندان، عنوان کرد: «این دنیا جهان زشتی است و ما هنرمندان و سینماگران باید در آن امید تولید کنیم. وضعیت سینما برای هنرمندان کشور شایسته است. امید و همت را ما پخش می‌کنیم.باور کنید که در این صنف کوچک این تنگدستی و نیازهای اساسی وجود دارد.»
سیدجمال ساداتیان تهیه کننده سینما درخواست کرد تبصره یا سرفصلی در لایحه بودجه فرهنگ و هنر برای فضاهای فرهنگی در نظر گرفته شود تا دستاوردهای خوبی در سال‌های بعد داشته باشیم.حبیب ایل بیگی، معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی از لزوم حمایت از فیلمسازان استانی گفت و حمید بهمنی، کارگردان سینما گفت که به خروجی این جلسات امیدوار است.
سینما باید در ردیف بودجه سیستم دفاعی قرار گیرد
محمدحسین لطیفی، کارگردان سینما با عاشقانه خواندن تلاش‌های سینماگران در این مسیر عنوان کرد: «اگر در جنگ نرم، وظیفه فرهنگ بر گردن ماست ما هم باید در ردیف بودجه سیستم دفاعی قرار گیریم، چرا در مجلس دنبال راهکار نیستیم؟ قطعاً لازم است از دیگر ردیف بودجه‌ها تأمین مالی شویم.»
پس از صحبت‌های اصغر فارسی، معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان از همراهی دولت‌ها با سینما در تمام کشورها سخن گفت. داود منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه با تشکر از سینماگران حاضر در نشست عنوان کرد: «ممکن است همه این نکات مستقیماً در سازمان برنامه و بودجه تعریف نشود اما به عنوان عضوی از دولت از حقوق دوستان دفاع خواهم کرد.»
در کنار اقتدار نظامی به اقتدار فرهنگی نیاز داریم
رئیس سازمان برنامه و بودجه اظهار کرد: «در خصوص مشکل تسهیلات ما می‌توانیم در شورای پول و اعتبار، خطی اعتباری برای هنرمندان تعریف کنیم و جزو اختیارات ماست و قابل تصویب در قالب نرخ سود ترجیحی است و باید هزینه یکسال آن محاسبه شود تا مصوبه‌ای از شورای پول و اعتبار دریافت کنیم.همچنین در قالب برنامه، مجوز دیگری داریم که براساس آن هزینه‌ای که در ساخت، تکمیل و تجهیز، توسعه اماکن فرهنگی ، هنری و ورزشی سرمایه‌گذاری می‌شود را به عنوان هزینه قابل قبول مالیات می‌پذیریم که این ابتکاری جدیدی است.»
او با اشاره به صحبت‌های مطرح شده در این نشست با محور ایجاد بازار منطقه‌ای و ارزآوری عنوان کرد: «در این زمینه نیز آماده همکاری هستیم و باید طرف‌های دولت از جمله وزارت امور خارجه را درگیر این موضوع کنیم تا درآمدزایی در این صنعت آغاز و رونق گیرد.» رئیس سازمان برنامه و بودجه تأکید کرد که برای رفع مشکلات سینماگران آماده هر گونه همکاری است.احمد مرادپور، غلامرضا موسوی، حبیب اسماعیلی، رسول صدرعاملی، مسعود امینی تیرانی  از دیگر سینماگران حاضر در این نشست بودند.

جستجو
آرشیو تاریخی