«آنروا»: اسرائیل در غزه از غذا، آب و سوخت به عنوان سلاح جنگی استفاده می‌کند

تلافی شکست در میدان

امیر فرشباف
خبرنگار

ابزارهای تهاجمی دولت صهیونیستی را نمی‌توان در راهبردهای سنتی و جنگ‌افزارهای متعارف نظامی محدود کرد؛ بلکه این رژیم تاکنون از شیوه‌های خلاف قوانین مرسوم جنگ، خصوصاً علیه غیرنظامیان حداکثر استفاده را داشته است. استفاده از شیوه قحطی مصنوعی در غزه یکی از این شیوه‌هاست که در سایه حمایت امریکا و عدم اقدام مؤثر نهادهای حقوق بشری بین‌المللی همچنان ادامه دارد. بنا بر اعلام «آنروا» آژانس امدادرسانی سازمان ملل، اسرائیل در غزه از غذا، آب و سوخت به عنوان سلاح جنگی استفاده می‌کند. این سازمان همچنین با اشاره به اینکه در غزه گرسنگی در کمین همه است، اعلام کرد که بسیاری از ساکنان غزه ۳ روز است که غذایی نخورده‌اند.
تخریب هدفمند و گسترده بیمارستان‌ها نیز دیگر شیوه ارتش صهیونیستی برای شیوع بیماری‌های مهلک به‌ منظور درهم شکستن مقاومت مردم غزه و تخلیه منطقه از ساکنان آن است. حمله به بیمارستان‌ها، وضعیت وخامت باری را در غزه رقم زده است، به‌طوری که اکثر بیمارستان‌های غزه فاقد کاربری لازم هستند. به گزارش رویترز، به نقل از یک مقام سازمان بهداشت جهانی در غزه، تنها ۱۱ بیمارستان از ۳۶ بیمارستان غزه به‌طور جزئی فعالیت می‌کنند.
پیش از این نیز رئیس سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده بود «نظام درمان در غزه درحال فروپاشی است». به گزارش خبرگزاری دولتی ژاپن (NHK) تدروس آدهانوم مدیرکل سازمان جهانی بهداشت، در نشست ویژه هیأت اجرایی این سازمان درباره وضعیت درمانی در غزه گفت: «نظام درمان نوار غزه به زانو درآمده و درحال فروپاشی است». او آتش‌بس را به‌عنوان «تنها راه برای حفاظت و ارتقای واقعی سلامت مردم غزه» توصیف کرد و با انتقاد ضمنی از مخالفت امریکا با توقف جنگ گفت: «من عمیقاً متأسفم که شورای امنیت جمعه گذشته نتوانست قطعنامه‌ای در مورد چنین آتش‌بسی اتخاذ کند.»
این جنایات درحالی رخ داده‌اند که هر روز پرده جدیدی به آنها اضافه می‌شود؛ از هدف قراردادن مقر جمعیت هلال احمر در خان‌یونس تا تیراندازی داخل بیمارستان و بازداشت کادر درمان و انتقال آنها به مکان‌های نامعلوم.
شبکه الجزیره در گزارشی درخصوص بازداشت و بازجویی از کادر درمان به نقل از منابع میدانی نوشت: طبق آنچه ما از منابع خود دریافتیم، نیروهای اسرائیلی چشمان آنها را بسته، لباس‌های‌شان را از تن‌شان درآورده و برای بازجویی به مناطق نامعلومی منتقل کرده‌اند. این بسیار شبیه به اتفاقی است که در چند روز گذشته در مدرسه خلیفه و مدارس آنروا رخ داد. همچنین به گزارش العربی جدید، به نقل از رئیس سازمان بهداشت جهانی، کارکنان هلال احمر فلسطین در دو نوبت بازداشت شدند و برخی از کارکنان بهداشتی چند ساعت تحت بازداشت و بازجویی قرار گرفتند و به دلیل وقفه‌هایی که پیش آمد، یکی از بیماران به دلیل شدت جراحات و تأخیر در درمان جان باخت. در طول 75 سالی که از تشکیل رژیم صهیونیستی می‌گذرد، این رژیم به‌صورت رسمی و علنی از اقسام شیوه‌های خلاف کنوانسیون‌های بین‌المللی که مصداق جنایت جنگی هستند، علیه مردم فلسطین و لبنان استفاده کرده است و اماکن ممنوعه مانند بیمارستان‌ها، مدارس و منازل مسکونی را بارها هدف قرار داده است. گفتنی است که اسرائیل این اماکن را نه به‌صورت سهوی، بلکه به عنوان اهداف مشروع جنگی هدف قرار می‌دهد.

جستجو
آرشیو تاریخی