«ایران» خسارات پروژه‌هایی را که در دولت قبل به‌صورت ناتمام افتتاح شد بازخوانی می‌کند

افتتاح‌های نمایشی!

فرودگاه سقز که در سفر اخیر رئیس‌جمهور به کردستان به بهره‌برداری رسید، ساخت آن از ۲۰ سال گذشته آغاز شده بود و روحانی در سال آخر دولتش در حالی که این فرودگاه حتی برج مراقبت هم نداشت به‌صورت ناتمام این پروژه را افتتاح کرد. به این بهانه برخی دیگر از پروژه‌هایی را که در دولت روحانی بدون پیشرفت لازم به صورت نمایشی افتتاح شده بود، بازخوانی می‌کنیم.
فرودگاه سقز یکی از پروژه‌های عمرانی در استان کردستان بود که انتظار می‌رفت در طول دوره ریاست‌جمهوری حسن روحانی به پایان برسد. این فرودگاه برای ارتباط مناطق مختلف استان و افزایش تسهیلات حمل و نقل منطقه‌ای بسیار مهم بود. در سال آخر دولت روحانی، افتتاح نمایشی فرودگاه سقز برگزار شد اما این افتتاح نمایشی بدون برج مراقبت و بخش‌های مهمی از زیرساخت‌های فرودگاه صورت گرفت. این موضوع منجر به انتقادات و اعتراضات از سوی بسیاری از مردم و مقامات محلی شد. عدم تکمیل برج مراقبت و بخش‌های زیرساختی حیاتی فرودگاه، از جمله راه دسترسی به فرودگاه و سیستم‌های مهم نظارتی و ایمنی، باعث شد تا افتتاح و اعلام بهره‌برداری در آن دوره به نظر غیرواقعی بیاید. این موضوع نشان‌دهنده عدم کارایی و تعهد‌های لازم در مدیریت پروژه و تکمیل فرودگاه سقز در دولت روحانی است.

جاده بجنورد - شمال، تمام نشده توسط روحانی افتتاح شد
دولت روحانی جاده بجنورد – شمال را علی‌رغم تکمیل کامل افتتاح کرد. ۲۴ تیرماه سال 1400 با حضور ویدیوکنفرانسی روحانی، ۳۶ کیلومتر از جاده بجنورد به جنگل گلستان افتتاح شد اما پس از بررسی موضوع مشخص شد این افتتاح در حالی اتفاق افتاده که پس از گذشت حدود ۱۰ روز، نقاطی از این جاده هنوز زیر بار ترافیک نرفته و صرفاً عملیات زیرسازی و در برخی نقاط آسفالت‌ریزی انجام‌ شده است.
هرچند استان خراسان‌شمالی از این قبیل افتتاح‌های پیش از اتمام کار را در انتهای دولت یازدهم نیز به خود دیده بود، اما روحانی هیچگاه پاسخگوی این نوع افتتاح‌های پیش از موعد نبود.

افتتاح پروژه‌ ناتمام جاده
سنندج – مریوان
دولت حسن روحانی در استان کردستان که وعده تحول در تمامی بخش‌ها را داده بود در روزهای پایانی دولتش در حالی به دنبال بهره‌برداری و افتتاح پروژه‌های نیمه‌تمام بود که هیچ کدام از این وعده‌ها را به سرانجام نرساند و بعضاً اقدامات صورت گرفته در سال‌های قبل از دهه ۹۰ را نیز به نام خود مصادره می‌کرد.
افتتاح جاده سنندج – مریوان در روزهای پایانی عمر دولت دوازدهم در حالی با تبلیغات گسترده رسانه‌های وابسته به دولت مواجه شد که بر اساس گفته کارشناسان و همچنین نمایندگان ادوار مردم کردستان در مجلس شورای اسلامی این مسیر هنوز به صورت کامل احداث نشده بود که به صورت نیمه‌تمام مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.
جاده سنندج – مریوان به عنوان یکی از مسیرهای مهم و پرتردد استان کردستان بیش از ۲۰ سال است که در دست احداث قرار گرفته است و در سال ۱۳۸۸ و به دنبال سفر رهبر معظم انقلاب اسلامی و با تزریق اعتباری ویژه جان گرفت و طی دوران دولت روحانی مسئولان دولت هربار وعده‌ای تازه در خصوص افتتاح و بهره‌برداری این مسیر مطرح می‌کردند که تا پایان عمر دولت هیچ یک از این وعده‌ها اجرایی نشد.
در حالی که نماینده سابق مریوان و سروآباد در مجلس شورای اسلامی در آن دوره انتقاد کرد که هنوز این مسیر به صورت صددرصد تکمیل نشده است، ولی دولت گذشته با به راه انداختن یک فضای گسترده رسانه‌ای به دنبال بهره‌برداری از این پروژه بود.

«سرقت ریل» عاقبت افتتاح نمایشی راه‌آهن یزد-اقلید در دولت روحانی
سرقت خطوط ریلی یکی از کمترین عوارض افتتاح‌ پروژه‌های نیمه‌کاره ریلی در دولت گذشته است که حالا دامن راه‌آهن یزد- اقلید را گرفته؛ پروژه‌ای که ۲ سال پیش در واپسین روزهای دولت دوازدهم در یک افتتاح ویدیوکنفرانسی به مرحله افتتاح نمایشی رسید، اما هیچگاه به بهره‌برداری واقعی نرسید.
این خط آهن در مرداد ماه سال ۱۴۰۰ در روزهای پایانی دولت گذشته در شرایطی به افتتاح رسید که آماده بهره‌برداری نبود و همین حالا بعد از گذشت ۲ سال هنوز عملیاتی نیست؛ «میعاد صالحی»، مدیرعامل راه‌آهن هفته گذشته با اشاره به عوارض افتتاح ناقص طرح‌های ریلی گفته بود: در دولت گذشته شاهد برخی تحویل‌ها با ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی از طرف شرکت ساخت بودیم، اما در این دولت سعی شده جلو افتتاح‌های زودهنگام شرکت ساخت گرفته شود.
اشاره او به راه‌آهن یزد- اقلید است که در دولت گذشته در یک افتتاح زودهنگام با پیشرفت ۹۵ درصدی افتتاح شد، اما به تشخیص راه‌آهن به دلیل عدم نصب «ارتباطات» به بهره‌برداری نرسید؛ دولت سیزدهم با تخصیص اعتبارات تازه به ارزش ۲۵۰ میلیارد تومان در سال گذشته در تلاش است تا این خط ریلی را عملیاتی کند. صالحی همچنین به خط آهن قزوین- رشت که در دهه ۹۰ افتتاح شد اشاره کرد و گفت: شرکت راه‌آهن سعی می‌کند برای خطوطی که احداث می‌کند، تمام استانداردها را رعایت کند و به عنوان نمونه خط آهن رشت-قزوین با سرعت ۶۰ تا ۸۰ کیلومتر بر ساعت افتتاح شد در صورتی که باید با سرعت ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت به بهره‌برداری می‌رسید. خطوط ریلی را که از طریق شرکت ساخت احداث می‌شود در صورتی تحویل می‌گیریم که استانداردهای لازم را رعایت کنند.

یادگاری پایانی دولت روحانی؛ افتتاح رصدخانه ملی با تلسکوپ بدون آینه
رصدخانه ملی ایران که یک پروژه علمی بزرگ در کشور است در حالی در روزهای پایانی دولت دوازدهم توسط حسن روحانی افتتاح شد که هنوز «آینه تلسکوپ» به‌عنوان کلید‌ی‌ترین عنصر رصدخانه آماده نشده بود!
ماجرای این افتتاح شتابزده به‌قدری عجیب بود که حتی خبرگزاری دولتی ایسنا در گزارشی با تیتر «افتتاح شتابزده رصدخانه ملی در روزهای پایانی دولت دوازدهم» به انتقاد از دولت پرداخت و نوشت: «آنچه که روز گذشته از این برنامه افتتاح شاهد بودیم، تنها افتتاح شتابزده از طرح کلان رصدخانه ملی و بسیار زودهنگام بوده است که برای نخستین نورگیری این رصدخانه قرار است در کنار 7 رصدخانه بزرگ دیگر در نیمکره شمالی زمین قرار گیرد تا زنجیره اتصال رصد ستارگان بین اروپا تا هند را پر کند.»

 

برش

خسارت افتتاح عجولانه «گوره-جاسک»
خط لوله گوره- جاسک یک خط لوله هزار کیلومتری است که قرار است مبدأ صادرات نفت ایران را تغییر دهد. دولت یازدهم با طرح‌ریزی این خط لوله بخشی از نفت ایران را از خوزستان به جاسک می‌رساند تا در آن سوی تنگه هرمز نفت ایران صادر شود. طراحی و اجرای این خط لوله که از سال ۹۶ کلید زده شد با مخالفت بسیاری از کارشناسان مواجه شد، اما روحانی با تأکید بر اینکه این خط لوله، یک خط لوله امنیتی است از اجرای آن حمایت کرد. تأکید روحانی و زنگنه برای تکمیل این پروژه به حدی بود که این خط لوله به صورت ناقص در سال پایانی عمر دولت روحانی افتتاح شد. این در حالی بود که این پروژه هنوز به مرحله افتتاح نرسیده بود؛ اسناد می‌گوید: در بخش کالا، تخلفات بسیاری صورت گرفته و شتاب برای خرید به حدی بالا بوده که هیچ یک از مراحل عادی خرید‌ها طی نشده است؛ مثلاً بخشی از کالا و تجهیزات، بدون‌ طی مراحل بازرسی و تأییدیه‌های فنی به پروژه تحمیل شده است. با توجه به اینکه برخی از کالا‌ها استوک بوده، ضرورت فنی و مهندسی ایجاب می‌کرد تا تست‌های آزمایشگاهی انجام شود، ولی هیچ‌گونه تست فنی و کنترل کیفی مناسبی روی کالا‌های خریداری شده انجام نشده است.
در چنین شرایطی، تعدادی از نمایندگان مجلس با تمرکز بر اتفاقات رخ داده در این پروژه، بازدید‌های میدانی خود را آغاز کردند و مدیرعامل شرکت ملی نفت را مورد بازخواست قرار دادند که چگونه چنین وضعیتی به کشور تحمیل شده است.
در همین باره، عضو کمیسیون اصل ۹۰ وقت مجلس شورای اسلامی گفت: کمیسیون اصل ۹۰ از آقایان روحانی و زنگنه برای افتتاح زودهنگام پروژه انتقال نفت گوره ـ جاسک شکایتی به قوه‌قضائیه ارسال کرده است.

جستجو
آرشیو تاریخی