معاون اول رئیس جمهور در نشست شانگهای عنوان کرد

ظرفیت های کم نظیر ایران برای سرمایه گذاری چینی ها

دیدارهای دیپلماتیک و نشست‌های اقتصادی معاون اول رئیس جمهور در سفر به شانگهای که با دعوت نخست‌وزیر چین صورت گرفت، نشان داد که دستورکار ویژه توسعه تجارت با کشورهای آسیایی یا مستقل در سایر نقاط دنیا با نگاهی راهبردی معطوف به «نظم جدید» در جریان است. توجه ویژه به مزیت‌های نسبی ایران، معرفی دستاوردها به تجار سایر کشورها، بهره‌مندی از فرصت‌ کم‌نظیر ژئوپلیتیک و فعال‌سازی ظرفیت‌های داخلی متناسب با توسعه صادرات از جمله اقداماتی است که محمد مخبر با تمرکز بر آنها، سفرهای خارجی خود را غنا می‌بخشد. معاون اول رئیس جمهور که از شنبه گذشته برای شرکت در ششمین اکسپوی واردات چین در شانگهای حضور دارد، دیروز در همایش تجاری ایران و چین که در هتل پریموس و با حضور تجار و فعالان اقتصادی دو کشور برگزار شد، با تأکید بر اینکه نگاه استراتژیک و راهبردی دولت ایران، توسعه و تعمیق روابط با کشورهای همسایه، هدف و گروه بریکس و کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای و به خصوص کشور چین است، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران امروز دستاوردهای بسیار ارزشمند و بعضاً منحصر به فردی را دارد و به عنوان یک قدرت بانفوذ و تعیین کننده منطقه‌ای برای دوست و دشمن شناخته شده است.
وی موقعیت سرزمینی و راهبردی ایران را از نظر کریدورهای شمال-جنوب و شرق - غرب، موقعیتی منحصر به فرد دانست و اظهار داشت: در صورت سرمایه‌گذاری و تکمیل زیرساخت‌ها، بسیاری از کشورهای جهان، از آسیای جنوب شرقی تا اروپا و کشورهای همسایه، از مزایای آن می‌توانند برخوردار شوند. مخبر افزود: قرار گرفتن بر سر چهارراه مسیرهای ترانزیتی،  این امکان را در اختیار ایران قرار داده است که بتواند شریک مناسب و پایداری برای همه کشورهای دوست خصوصاً چین باشد.
وی از آمادگی جمهوری اسلامی برای صادرات شیلات و محصولات کشاورزی به چین خبر داد و تصریح کرد: بخش‌های خصوصی دو کشور در این زمینه‌ها باید فعال‌تر شوند و همکاری‌های خود را ارتقا دهند.مخبر در پایان گفت: انتظار داریم که دولت چین شرکت‌های نفتی بزرگ خود را برای حضور و سرمایه‌گذاری مشترک در پروژه‌های نفت و گاز ایران تشویق نماید.
جستجو
آرشیو تاریخی