دفتر گروه رسانه‌ای فلسطین در غزه هدف بمباران رژیم صهیونیستی قرار گرفت

کشتار خبرنگاران؛ سناریوی اسرائیلی برای سانسور نسل‌کشی

خبر کوتاه بود، اما جانکاه؛ شمار شهدای جنگ غزه به 10 هزار نفر رسید. آمار شهدای غزه در سی و یکمین روز جنگ در این باریکه و به عبارتی در پایان یک ماه جنگ بی امان و نابرابر به لحاظ تدارکات و توان نظامی، بین رژیم صهیونیستی و مقاومت غزه به این رقم غیر قابل باور رسیده است. این کشتار و به تعبیری بهتر نسل‌کشی در حالی روی داده است که رژیم صهیونیستی با ابزار‌های مختلف در تلاش است با اختلال در کار رسانه‌ها، مانع انتشار خبرهای مربوط به جنایات خود شود.
به گزارش خبرگزاری وفا، اشرف القدره سخنگوی وزارت بهداشت غزه ظهر دیروز در ارائه جدیدترین آمارها از جنگ غزه با اعلام اینکه شمار شهدای تجاوزات رژیم صهیونیستی به این منطقه، به ۱۰ هزار و ۲۲ نفر رسیده است، تأکید کرد: «اسرائیل از بامداد دوشنبه تا ظهر این روز، ۲۴ کشتار انجام داد که شمار قربانیان آن به ۲۹۲ شهید رسیده است.» این مقام فلسطینی با تأکید بر اینکه با ورود به دومین ماه تجاوز صهیونیست‌ها، کادر درمان دیگر ناتوان شده است، از همه طرف‌ها خواست گذرگاه امنی برای تضمین عبور کمک‌ها ایجاد کنند. آمارهایی که او ارائه کرده است، همچنین نشان می‌دهد از 10 هزار و 22 نفری که به شهادت رسیده‌اند، 4 هزار و 104 نفر کودک و 2 هزار و 641 نفر زن بوده‌اند. شمار زخمی‌های فلسطین نیز در این یک ماه نیز به رقم 25 هزار و 408 نفر رسیده است که 6 هزار و 360 نفر کودک و 4 هزار و 891 نفر زن بوده‌اند.
 
بستن چشم رسانه‌ها به سبک صهیونیست‌ها
هرچند تاکنون رسانه‌هایی که در غزه بوده‌اند، با به خطر انداختن جان خبرنگاران خود، تلاش کرده‌اند ظلم و رنجی که بر مردم غزه تحمیل می‌شود را انعکاس دهند، اما با ادامه وضعیتی که ارتش رژیم صهیونیستی برای کار رسانه‌ها ایجاد کرده است، احتمال می‌رود بزودی دیگر خبرنگاری در غزه نماند که بتواند رنج‌های فلسطینیان و جنایات رژیم صهیونیستی را بازتاب دهد.
هدف گرفتن جان خبرنگاران، یکی از شیوه‌هایی است که رژیم صهیونیستی با جدیت کامل آن را دنبال می‌کند. آمارها نشان می‌دهد  در 31 روزی که از جنگ غزه می‌گذرد، 47 خبرنگار حاضر در غزه، حین انجام وظیفه حرفه‌ای خود در بمباران‌ها و حملات ارتش رژیم صهیونیستی به شهادت رسیدند. رژیم صهیونیستی برای مجبور کردن خبرنگاران به خروج از غزه و قطع پوشش رسانه‌ای از این جنگ، خانواده این افراد را نیز هدف قرار است. در طول یک ماه گذشته خانواده تعداد زیادی از خبرنگارانی که در این باریکه زندگی می‌کنند، هدف حملات قرار گرفته و به شهادت رسیده‌اند.
هدف قرار دادن دفاتر رسانه‌ها: ارتش رژیم صهیونیستی در یک ماه گذشته بارها دفاتر برخی رسانه‌ها را هدف قرار داده است. دفتر شبکه خبری العالم، در منطقه الرمال غزه یکی از اولین دفاتر رسانه‌ای بود که در غزه مورد حمله قرار گرفت تا از پوشش اخبار تحولات تجاوز این رژیم باز ماند. در پی این حمله، فعالیت دفتر شبکه العالم در غزه کاملاً متوقف شد اما اندکی بعد خبرنگاران این شبکه موفق به راه اندازی مجدد این شبکه شده و کار خبررسانی را ادامه دادند. به جز این جنگنده‌های رژیم صهیونیستی ظهر روز جمعه هفته گذشته دفتر خبرگزاری فرانسه و شماری دیگر از رسانه‌ها را در شهر غزه بمباران کردند. دیروز نیز رسانه‌های عبری اعلام کردند، ارتش رژیم صهیونیستی مقر گروه رسانه‌ای فلسطین در برج الغفری در طبقه ۱۶ را هدف قرار داد که منجر به زخمی شدن سه خبرنگار شد.
بستن دفاتر رسانه‌ها: رژیم صهیونیستی در دومین هفته از جنگ غزه، در پی پوشش میدانی وسیع شبکه خبری الجزیره از جنگ غزه که بازتاب زیادی در رسانه‌های جهان داشت و به عبارتی تبدیل به یکی از اصلی‌ترین منابع خبری برای پوشش این جنگ شده بود، به این شبکه دستور داد، دفتر خود در سراسر سرزمین‌های اشغالی را تعطیل کند. این دستور پس از گزارش‌های کامل شبکه خبری الجزیره از جنایات رژیم صهیونیستی در بیمارستان المعمدانی (الاهلی) و برملا کردن دروغ رژیم صهیونیستی درباره اینکه انفجار در این بیمارستان ناشی از حمله اشتباهی نیروهای مقاومت بوده است، صورت گرفت. کابینه رژیم صهیونیستی با طرح این ادعا که شبکه الجزیره برای امنیت داخلی رژیم صهیونیستی زیان بار است، دستور فوری تعطیلی تمامی دفاتر این شبکه در اراضی اشغالی فلسطین را صادر کرد.
قطع اینترنت:  بی تردید اینترنت یکی از اصلی‌ترین ابزارهای کار خبرنگاران در جهان امروز به شمار می‌رود. از همین رو رژیم صهیونیستی در سه هفته اخیر بارها با ایجاد اختلال در کار اینترنت، کاهش سرعت آن و حتی قطع کامل آن تلاش کرده تا در مسیر اطلاع‌رسانی خبرنگاران اختلال ایجاد کند. این در حالی است که از ابتدای تجاوزگری رژیم صهیونیستی علیه غزه ده‌ها دوربین با استفاده از شبکه سراسری اینترنت به صورت مستقیم رویدادهای این منطقه را پوشش می‌دادند اما هر بار با قطع اینترنت، اغلب این دوربین‌ها خاموش شدند.
در همین ارتباط کمیته حفاظت از خبرنگاران نگرانی جدی خود را بابت این مسأله ابراز کرد و هشدار داد، این اقدام می‌تواند به خلأ جدی اطلاع‌رسانی با پیامدهای بالقوه جدی منجر شود. این کمیته در بیانیه‌ای تأکید کرد: «این قطع ارتباطات هم جهان را از دسترسی به اخبار مهم و حیاتی اوضاع در این باریکه باز می‌دارد و هم یک خلأ جدی و خطرناک درباره آنچه رخ می‌دهد، ایجاد می‌کند. همچنین اطلاعات واقعی به دلیل پروپاگاندای مرگبار، اطلاعات نادرست و غلط، بشدت منحرف می‌شوند و در دسترس قرار نمی‌گیرند.» در پی این بیانیه درخواست‌های مردمی در سطح جهان از ایلان ماسک برای ایجاد دسترسی برای خبرنگاران و مردم غزه به استارلینک بالا گرفت. درخواستی که البته مورد قبول قرار نگرفت و ایلان ماسک آن را موکول به موافقت تل‌آویو کرد. جدا از این برخی از حامیان حقوق مردم فلسطین نیز از مصر خواستند، خدمات رومینگ را در شبکه‌های همراه مصری باز کند.

اخبار میدانی روز گذشته
ارتش رژیم صهیونیستی از شامگاه یکشنبه تا نخستین ساعات بامداد دیروز (دوشنبه) شهر غزه را از زمین و هوا و دریا هدف قرار داد، طوری که شاهدان عینی خبر دادند، صدای انفجارهای مهیب و بمباران بی‌سابقه ارتش رژیم صهیونیستی به گوش می‌رسید. به گزارش خبرگزاری رسمی فلسطین (وفا)، نیروهای رژیم صهیونیستی حملاتی را به مناطق مختلف نوار غزه انجام دادند که بیشتر آنها در نوار غربی و شمال غربی شهر غزه متمرکز بودند. این خبرگزاری رسمی افزود که هواپیماهای جنگی همراه با توپخانه چندین حمله به اردوگاه شاطی و کل نوار غربی شهر غزه انجام دادند و همچنین اطراف بیمارستان الشفا را بمباران کردند. دفتر رسانه‌ای دولتی در غزه نیز تأکید کرد که ارتش اشغالگر بمباران شدیدی اطراف چندین بیمارستان در شمال نوار غزه انجام داد. بمباران‌ها بویژه در نزدیکی بیمارستان الشفا، بزرگترین بیمارستان غزه گزارش شد که در نتیجه آنها برق این بیمارستان قطع شد. اشغالگران همچنین دست‌کم یک خانه را در دیرالبلح در مرکز نوار غزه بمباران و بیش از ۱۵ شهروند را که اکثر آنها کودکان و زنان بودند، شهید و زخمی کردند و همچنین چندین حمله به شرق اردوگاه البریج و اردوگاه المغازی انجام دادند. خبرنگار الجزیره گفت: بر اثر بمباران رژیم صهیونیستی که دو خانه در دیرالبلح و الزوایده در مرکز نوار غزه را هدف قرار داد، ۶۶ نفر شهید و تعدادی مفقود شدند. بر اثر بمباران خانه‌ای در محله تل‌السلطان در غرب شهر رفح در نوار غزه نیز ۱۵ فلسطینی به شهادت رسیدند. همچنین در حمله صهیونیست‌ها به خانه‌ای در اردوگاه آوارگان جبالیا در نوار غزه، دو نفر شهید و چندین نفر زخمی شدند.
از سوی دیگر حملات مقاومت نیز ادامه داشت. در یکی از این حملات که با پرتاب ده‌ها موشک انجام شد، یک موشک سامانه گنبد آهنین به دلیل نقص فنی در هنگام تلاش برای رهگیری این موشک‌ها در تل‌آویو سقوط کرد.
گردان‌های القسام، شاخه نظامی حماس دیروز همچنین اعلام کرد، از بامداد چهار خودرو رژیم صهیونیستی را در حومه اردوگاه الشاطی و محله شیخ رضوان با گلوله‌های یاسین ۱۰۵ منهدم کرده است. این گردان همچنین از انهدام یک فروند تانک رژیم صهیونیستی که به جنوب تل‌الهوا نفوذ کرده بود، خبر داد و گفت، آن را با راکت یاسین ۱۰۵ هدف قرار داده است. گردان‌های القسام در ادامه نیز از هدف قرار دادن نیروهای دشمن در حال نفوذ به شمال غرب بیت لاهیا با گلوله‌های خمپاره خبر داد. این گردان پیشتر هم خبر داده بود، با گلوله‌های خمپاره تجمع صهیونیست‌هایی که در حال نفوذ به شرق حجر الدیک بودند، هدف قرار داده است. گردان‌های القدس، شاخه نظامی جهاد اسلامی نیز تأکید کرد، تجمعات صهیونیست‌ها را در تله القاط در شمال غزه با خمپاره هدف قرار داده است. همچنین خبرنگار العربی الجدید از شنیده شدن صداهای درگیری مسلحانه بین مقاومت و ارتش اشغالگر در محورهای جنوب غزه و شمال غرب غزه خبر داد.

سفر بلینکن به بغداد
با جلیقه ضد گلوله
در همین حال در ادامه سفرهای مقامات امریکایی با هدف کمک به رژیم صهیونیستی، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا به بغداد رفت. او در این سفر جلیقه ضد گلوله پوشید که مورد توجه شبکه‌های اجتماعی قرار گرفت. در همین حال یک مقام امریکایی نیز خبر داد، ویلیام برنز، رئیس سیا روز یکشنبه برای دیدار با سیاستمداران و همتایان اطلاعاتی در سراسر خاورمیانه وارد اراضی اشغالی شد. این مقام گفت: «آنها در مورد موضوعات مهم دوجانبه از جمله وضعیت غزه، حمایت از مذاکرات درباره اسرای نزد حماس و تعهد امریکا برای ادامه بازدارندگی بازیگران دولتی و غیردولتی از گسترش درگیری بین اسرائیل و حماس گفت‌وگو خواهند کرد.»

جستجو
آرشیو تاریخی