وزیر امور خارجه کشورمان در پی سفر بلینکن به عراق خبر داد

3 پیام جدید امریکا به ایران درباره جنگ غزه

«آنتونی بلینکن»، وزیر خارجه امریکا یکشنبه شب گذشته خود را به بغداد رساند و یک روز بعد «محمد شیاع السودانی»، نخست‌وزیر این کشور راهی تهران شد تا سفر منطقه‌ای خود با هدف رایزنی پیرامون بحران غزه را از مهم‌ترین ایستگاه آغاز کند.

«آنتونی بلینکن»، وزیر خارجه امریکا یکشنبه شب گذشته خود را به بغداد رساند و یک روز بعد «محمد شیاع السودانی»، نخست‌وزیر این کشور راهی تهران شد تا سفر منطقه‌ای خود با هدف رایزنی پیرامون بحران غزه را ازمهم‌ترین ایستگاه آغاز کند. این سفر در پی آن صورت می‌گیرد که حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه از پیام چهار روز پیش «آنتونی بلینکن»، وزیر خارجه در رابطه با پیشبرد طرح آتش‌بس سخن به میان آورده و تصریح کرده است که امریکا با وجود چرخش به سوی آتش‌بس، همچنان در جبهه اسرائیل ایستاده است.
حسین امیرعبداللهیان در اظهاراتی درباره سفر اخیر وزیر خارجه امریکا به عراق گفت: «امریکایی‌ها از طرفی در ۳ روز گذشته به ما پیام دادند که ما به دنبال ‌آتش‌بس هستیم و اقداماتی را انجام دادند، اما در عمل فقط از کشتار جمعی و نسل‌کشی در غزه حمایت کردند.» امیرعبداللهیان همچنین در واکنش به پوشیدن جلیقه ضد گلوله توسط آنتونی بلینکن در سفرش به عراق اظهار داشت: «این واقعیت نقش امریکاست.»

امریکا: خواستار هیچگونه رویارویی با ایران نیستیم
وزیر خارجه امریکا یکشنبه شب گذشته به بغداد سفر کرد و پس از دیدار نخست‌وزیر عراق شبانه بغداد را ترک کرد. او پس از دیدار با «محمد شیاع السودانی» مدعی شد: «خواستار هیچگونه رویارویی با ایران نبوده، اما تمامی اقدامات برای حمایت از نیروها و شهروندانمان را اتخاذ خواهیم کرد.» سیر تحولات و روند شتابان بحران غزه که زیر سایه جنایات بی‌بدیل تل‌آویو علیه مردم بی‌دفاع غزه، بالاترین سطح ناامنی را در منطقه پدیدار کرده است، امریکا را در برابر آزمونی سخت قرار داده است؛ آزمونی به نام چندوچون اتخاذ تصمیم و حرکت در میدان عمل برای تعامل یا تقابل با محور مقاومت. واشنگتن تا پیش از این، حمایت تام‌وتمام خود را از اسرائیل تا تحقق کامل اهداف استراتژیک خود در جنگ جاری نشان داده و مقابله با  حماس را به شاخصی برای نحوه تصمیم‌گیری خود در صحنه میدانی، تبدیل و آن را به نوعی به پیش شرط هر طرح مرتبط با آتش‌بس متصل کرده است. این چنین بوده که تا پیش از شدت گرفتن بحران، همه تلاش‌های دیپلماتیک در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی همچون تلاش‌های درونی سازمان ملل متحد برای جلوگیری از طرح آتش‌بس به عنوان یک ضرورت فوری از سوی ایالات متحده به بن‌بست رسیده است؛ رویکردی که این معنا را به ذهن متبادر می‌کند که امریکا خواهان کشتار مردم فلسطینی توسط اسرائیل بوده اما حالا با پیامدهایی روبه رو شده که «بلینکن» را سراسیمه به بغداد کشانده است.

زیر پوست بحران
  این در حالی است که در روزهای اخیر و در پی وقوع عملیات طوفان‌الاقصی، تحرکات میدانی با محوریت گروه‌های مقاومت عراقی، نیروها، پایگاه‌ها و اهداف امریکا در عراق و سوریه را هدف حملات راکتی، موشکی و پهپادی قرار داده‌ است. در تازه‌ترین مورد، نیروهای مقاومت اسلامی عراق پایگاه غیرقانونی «تل‌بیدر» امریکا در غرب استان «الحسکه» واقع در شمال شرقی سوریه را با استفاده از چند پهپاد هدف حمله خود قرار داده‌اند. این را باید در کنار این واقعیت قرار داد که جنگ کنونی رژیم صهیونیستی و رویکرد نظامی ارتش آن در غزه، فاقد استراتژی روشن درباره آینده ساختار سیاسی منطقه است. چه این رژیم که در یک عملیات غافلگیرانه شکستی تاریخی از حماس را متحمل شد، دریافته که امکان حضور دائمی در غزه زیرفشارهای احتمالی محور مقاومت را ندارد. در چنین شرایطی وزیر جنگ اسرائیل که در یک عقب‌نشینی استراتژیک جنگی، به تدریج از اهداف اعلامی در حمله زمینی به غزه عقب نشسته است، در آخرین اظهارنظر خود گفته است: «در صورت دستگیری طراح اصلی حمله حماس به درون مرزهای امنیتی اسرائیل، تل‌آویو به جنگ خود با مردم غزه پایان خواهد داد.»

نقش اثرگذار تهران
سفر شتابزده «بلینکن» به عراق پیش از سفر نخست‌وزیر این کشور به تهران را می‌توان در چهارچوب تحولات مورد اشاره ارزیابی کرد؛ زمانی که پایگاه‌های نظامی امریکا در منطقه در معرض بالاترین سطح ناامنی قرار گرفته است تا وزیر خارجه امریکا در سفرهای رفت و برگشت خود به کشورهای منطقه بکوشد با به‌ کارگیری دیپلماسی فعال با هدف کنترل تنش‌ و خودداری از درگیری ناخواسته با گروه‌های مسلح منطقه ذیل استفاده از ظرفیت دولت بغداد و جمهوری اسلامی به یک تفاهم مشترک با دولت‌های منطقه دست یابد.
 در چنین فضایی «محمد شیاع السودانی» در جریان سفر به تهران، بهره‌گیری از ظرفیت جمهوری اسلامی برای تنش‌زدایی و اجرای طرح آتش‌بس را دنبال می‌کند؛ طرحی که ایران بر مبنای آن خواهان توقف فوری حملات اسرائیل و سپس تبادل اسرای غیرنظامی است. تهران در قالب دیپلماسی که با هدف فرونشاندن بحران غزه در پیش گرفته این هشدار را به گوش مقام‌های واشنگتن رسانده که چنانچه حملات نظامی اسرائیل علیه غزه ادامه پیدا کند و بحران به سطح غیرقابل کنترلی برسد، مقام‌های امریکا باید خود را برای هر وضعیت احتمالی در یک جنگ فراگیر آماده کنند.
چنانکه شواهد نشان می‌دهد با حضور دومین ناو امریکایی در آب‌های خلیج‌فارس و حملات متوالی به مواضع امریکایی در عراق و سوریه اکنون شکنندگی تحولات به اوج رسیده است. به همین دلیل نخست‌وزیر عراق در جریان سفر اخیر به تهران و دیگر کشورهای منطقه بر آن است تا از منظر تنش‌زدایی از ظرفیت ایران برای کنترل ناامنی در منطقه و به‌خصوص در عراق بهره ببرد و زمینه را برای اجرای طرح آتش‌بس فراهم کند.

 

بــــرش

واکنش امیرعبداللهیان به تهدید اتمی غزه
شورای امنیت برای خلع سلاح اتمی رژیم صهیونیستی اقدام کند
در ادامه رایزنی‌های دیپلماتیک ایران پیرامون تحولات غزه، امیرعبداللهیان با «فیصل بن فرحان» همتای عربستانی خود تلفنی درباره این تحولات به گفت‌وگو پرداخت. دو طرف هفتم آبان ماه نیز درباره وضعیت غزه و جنایات و نسل‌کشی صهیونیست‌ها در این منطقه تلفنی گفت‌وگو کرده بودند. وزیر امور خارجه همچنین در تماس تلفنی دیگری با «سوبرامانیام جایشانکار»، وزیر خارجه هند، در خصوص وضعیت منطقه و اقدامات جنایتکارانه نظامیان رژیم صهیونیستی در حمله به غیرنظامیان در مناطق اشغالی فلسطین رایزنی کرد. در همین حال امیرعبداللهیان به تهدید وزیر رژیم صهیونیستی مبنی بر استفاده از بمب اتم علیه مردم غزه واکنش نشان داد و در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: «اظهارات وزیر رژیم اسرائیل به استفاده از بمب‌اتمی نشانگر شکست واقعی رژیم در برابر مقاومت است.» او افزود: «شورای امنیت سازمان ملل و آژانس بین‌المللی انرژی‌ اتمی باید برای خلع سلاح اتمی این رژیم وحشی و آپارتاید فوری و بدون وقفه اقدام کنند. فردا دیر است. مسئولیت کامل این نسل‌کشی با کاخ سفید است.»

جستجو
آرشیو تاریخی