رهبر انقلاب در دیدار نخست وزیر عراق با اشاره به لزوم افزایش فشارهای سیاسی به واشنگتن و تل‌آویو تأکید کردند

امریکا شریک جرم جنایات صهیونیست‌ها

رئیس‌جمهور در گفت‌وگوی تلفنی با نخست‌وزیر هند: کشتار دسته‌جمعی مردم غزه ضدبشری‌ترین جنایت در قرن بیست و یکم است که باید سریعاً متوقف شود

«محمد شیاع السودانی»، نخست‌وزیر عراق روز گذشته در گرماگرم تحولات بحرانی غزه با هدف بررسی و تبادل نظر درباره جنگ حماس و رژیم صهیونیستی سفر به چندین کشور منطقه را در دستور کار قرار داد و نخستین مقصد خود را تهران برگزید. «السودانی» در سفر یک‌روزه خود با مقام‌های بلندپایه کشور از جمله مقام معظم رهبری و رئیس‌جمهور دیدار و گفت‌و‌گو کرد.

تهران؛ مقصد اول سفر السودانی
سفر نخست‌وزیر عراق در حالی انجام شد که منطقه خاورمیانه آبستن تحولاتی است که زمینه را برای رویارویی نظامی جبهه امریکایی- اسرائیلی با محور مقاومت فراهم کرده است و بغداد در کنار تهران می‌کوشد با اتخاذ تدابیری از سطح این تنش رو به افزایش بکاهد و در فقدان سیاست مشخص خاورمیانه‌ای امریکا با کشورهایی که هر یک از ضریبی از نفوذ برخوردارند، تبادل نظر و همفکری کند. «السودانی» در شرایطی رایزنی‌های منطقه‌ای خود را از تهران آغاز کرد که جمهوری اسلامی از آغاز جنگ غزه در کانون فرایندهای دیپلماتیک منطقه‌ای برای توقف این جنگ خونین قرار داشته و کوشیده است با ایفای نقش یک پل ارتباطی میان کشورهای منطقه در درجه نخست به عنوان کشوری قابل اتکا برای کشورهای محور مقاومت باشد و در درجه بعد از شکل‌گیری اهدافی که تل‌آویو به پشتوانه واشنگتن در صحنه جاری جنگ دنبال می‌کند، ممانعت به عمل آورد.
در چنین فضایی رهبر معظم انقلاب در دیدار روز گذشته نخست‌وزیر عراق، این کشور را به عنوان یک بازیگر مهم در منطقه خواندند که می‌تواند در افزایش فشارهای سیاسی دنیای اسلام به امریکا و رژیم صهیونیستی برای توقف کشتار مردم غزه، نقش بسزایی داشته باشد. رئیس جمهور نیز همسویی ملت‌های منطقه، مسلمانان و آزادیخواهان جهان را برای کمک به مردم فلسطین در مقطع کنونی اولویت نخست جهان اسلام اعلام کرد. «السودانی» هم با انتقاد از سکوت مجامع بین‌المللی درباره کشتار خونین غزه بر ضرورت پیگیری آتش‌بس فوری تأکید کرد.

امریکا؛ شریک جرم صهیونیست‌ها
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی روز گذشته در دیدار نخست‌وزیر عراق و هیأت همراه، با قدردانی از مواضع خوب و قوی دولت و ملت عراق در حمایت از مردم غزه، بر لزوم افزایش فشارهای سیاسی دنیای اسلام به امریکا و رژیم صهیونیستی برای توقف کشتار مردم غزه تأکید کردند و گفتند: کشور عراق به عنوان یک کشور مهم در منطقه، می‌تواند در این زمینه نقش ویژه‌ای داشته باشد و یک خط جدید را در دنیای عرب و جهان اسلام به‌ وجود بیاورد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، ایشان با اشاره به اوضاع رقت‌بار غزه و جریحه‌دار شدن دل‌های همه انسان‌های آزاده از این جنایات و قساوت‌ها خاطرنشان کردند: از همان روزهای اول حملات رژیم صهیونیستی تمام قرائن و شواهد نشان‌دهنده دخالت مستقیم امریکایی‌ها در اداره جنگ است و هرچه از این جنگ می‌گذرد، دلایل نقش مستقیم امریکا در هدایت جنایت‌های رژیم صهیونیستی قوی‌تر و پررنگ‌تر می‌شود.

آبروی صهیونیست‌ها بازنمی‌گردد
رهبر انقلاب اسلامی افزودند: اگر کمک‌های تسلیحاتی و سیاسی امریکا نباشد، کار برای رژیم صهیونیستی قابل ادامه دادن نخواهد بود. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای گفتند: امریکایی‌ها حقاً و انصافاً شریک جرم صهیونیست‌ها در جنایات غزه هستند. ایشان تأکید کردند: به‌رغم همه کشتاری که در غزه انجام می‌شود، رژیم صهیونیستی تا الان شکست‌خورده واقعی در این ماجراست زیرا نتوانسته‌ آبروی از دست رفته خود را بازگرداند و در آینده هم قادر به این کار نخواهد بود. رهبر انقلاب اسلامی لزوم تلاش همه‌جانبه برای افزایش فشارهای سیاسی به امریکا و رژیم صهیونیستی به منظور توقف بمباران‌ها در غزه را مورد تأکید قرار دادند و گفتند: جمهوری اسلامی ایران و عراق با هماهنگی یکدیگر می‌توانند در این زمینه نقش‌آفرین و تأثیرگذار باشند.

همکاری‌های دوجانبه کند نشود
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای همچنین درباره همکاری‌های دو‌جانبه ایران و عراق در زمینه‌های اقتصادی و امنیتی خاطرنشان کردند: کارها بحمدالله پیش می‌روند اما باید مراقب بود پیگیری توافق‌ها با همان انگیزه اولیه استمرار یابد و دچار کندی نشود. ایشان در پایان از مردم و دولت عراق و شخص نخست‌وزیر بابت میهمان‌نوازی و خدمات‌رسانی و برقراری امنیت در ایام اربعین صمیمانه تشکر و قدردانی کردند.

عملیات قهرمانانه طوفان‌الاقصی
در این دیدار که آیت‌الله رئیسی نیز حضور داشت، «محمد شیاع السودانی» نیز با ابراز خرسندی از دیدار با رهبر انقلاب اسلامی، عملیات طوفان‌الاقصی را یک عملیات قهرمانانه و موجب خوشحالی همه آزادگان جهان دانست و افزود: «در کنار این خوشحالی، همه ما از کشتار وحشیانه در غزه که یک انتقام جمعی از مردم این منطقه کوچک است، بشدت اندوهگین هستیم.» نخست‌وزیر عراق خاطرنشان کرد: «دولت و ملت عراق و همچنین جریان‌های سیاسی داخلی، در قضیه غزه در صف اول حمایت از مردم مظلوم این منطقه هستند و دولت عراق تلاش‌های سیاسی گسترده‌ای را برای توقف جنایت‌ها در غزه انجام داده است.»
«السودانی» با انتقاد از سکوت مجامع بین‌المللی و مدعیان حقوق بشر در قبال این جنایت‌ها تأکید کرد: «تمام تلاش ما در وهله اول توقف بمباران‌ها و در مرحله بعد، ارسال کمک‌های غذایی و دارویی به مردم غزه است و در مذاکرات خود با رئیس جمهوری اسلامی ایران در این زمینه هماهنگی‌های لازم انجام شد.» نخست‌وزیر عراق همچنین بر اراده جدی دولت این کشور برای گسترش روابط با ایران و اجرایی شدن توافق‌ها تأکید کرد.

ضرورت توقف فوری حملات
نخست‌وزیر عراق پیش از دیدار با
رهبر انقلاب در مجموعه تاریخی- فرهنگی سعدآباد مورد استقبال سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور قرار گرفته بود. رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر عراق در گفت‌و‌گو با یکدیگر با مرور آخرین تحولات فلسطین، ضمن ابراز نگرانی عمیق از وقوع فاجعه انسانی در غزه، بر ضرورت توقف فوری حملات و برقراری آتش‌بس، رفع محاصره و ارسال کمک‌های امدادی به این منطقه تأکید کردند. رئیسی و «شیاع السودانی» همچنین با محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی بر مسئولیت نهادهای بین‌المللی  نسبت به این جنایات تأکید و درباره راه‌های اجماع جهانی برای توقف جنگ گفت‌و‌گو کردند.

همکاری فزاینده تهران و بغداد
دو طرف در این دیدار عملکرد سازمان ملل در حمایت از ملت فلسطین را شکست‌خورده دانسته و تأکید کردند: وظیفه ملت‌های منطقه، مسلمانان و آزادیخواهان‌ است که به کمک مردم فلسطین بشتابند. رئیسی، تحولات فلسطین و جنایات رژیم صهیونیستی را تأییدکننده رویکرد ایران در دفاع از حقوق ملت فلسطین و مقابله با جنایتکاری‌های رژیم صهیونیستی دانست و افزود: اگر چه امریکا سعی می‌کند دست صهیونیست‌ها را در قتل‌عام مردم مظلوم غزه باز بگذارد اما تظاهرات جهانی علیه این جنایات نشان داد رویکرد ایران مورد تأیید ملت‌هاست. در این دیدار نخست‌وزیر عراق نیز گزارشی از رایزنی‌های خود با مقامات مختلف جهان درباره تحولات فلسطین ارائه کرد.

جستجو
آرشیو تاریخی