معاون اول رئیس‌جمهور به چین سفر کرد

بازارگشایی ایران در تجارت آسیا

محمد مخبر در این سفر در جهت رفع موانع صادراتی و گمرکی با نمایندگان دولت و بخش خصوصی و واردکنندگان کشورهای مختلف مذاکره می‌کند

روز گذشته معاون اول رئیس جمهور به دعوت رسمی «لی کیانگ» نخست‌وزیر چین، عازم شهر شانگهای در این کشور شد. هدف محمد مخبر از این سفر، حضور در نمایشگاه بین‌المللی واردات چین است؛ نمایشگاهی که معاون اول رئیس جمهور کشورمان در مراسم افتتاحیه آن که امروز (یکشنبه) برگزار می‌شود، سخنرانی خواهد داشت.
ششمین نمایشگاه واردات چین، باهدف نمایش کالاهای صادراتی به این کشور و نیز با حضور نخست‌وزیر چین و مقامات بلندپایه کشورهای مختلف جهان افتتاح می‌شود. از این‌رو می‌توان دریافت که این نمایشگاه و دیدارهای دوجانبه آن، با مقامات چین یا مقامات سیاسی و اقتصادی سایر کشورها، فرصتی مغتنم برای بازاریابی یا بازارگشایی برای صادرات کالاها و خدمات ایرانی است. برپایه اهمیت این نمایشگاه بود که به گفته محمد جمشیدی، معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور، در این دوره و با توافق رؤسای جمهور دو کشور ایران و چین در اسفند سال گذشته، حضور جمهوری اسلامی ایران 20 برابر بیش از سال گذشته و بیشتر از همه ادوار قبل است. در همین چهارچوب، بیش از ۵۰ شرکت و ۲۵۰ تاجر ایرانی در حوزه‌های مختلف از کشورمان در این نمایشگاه حضور دارند. معاون اول رئیس جمهور کشورمان را در این سفر وزیر صمت، معاون اجرایی رئیس جمهور و وزیر اقتصاد همراهی می‌کنند.

فرصتی بزرگ برای توسعه بازارهای بین‌المللی ایران
ششمین نمایشگاه واردات چین که باهدف نمایش کالاهای صادراتی به این کشور برگزار می‌شود، فرصت‌های بسیاری را برای حوزه اقتصاد ایران فراهم می‌کند. درباره اهمیت این سفر، محمد جمشیدی، معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور اشاره کرد که دکتر محمد مخبر به دعوت رسمی نخست‌وزیر چین ضمن سخنرانی در مراسم افتتاحیه، گفت‌و‌گوهای دو و چندجانبه‌ای را برای توسعه روابط اقتصادی و بازارگشایی برای کالاهای ایرانی در چین و سایر کشورها انجام می‌دهد.
وی با اشاره به بازار بزرگ یک میلیارد و 400 میلیون نفری چین، تأکید کرد: این نمایشگاه و حضور کشورهای مختلف جهان فرصت بسیار مناسبی برای ایران است تا بازارهای جدیدی را برای کالاهای ایرانی در یک گستره سه میلیارد نفری از کشورهای حاضر در این نمایشگاه ایجاد کرده و ظرفیت‌های صادراتی کشور را افزایش دهد. جمشیدی با بیان اینکه با حضور معاون اول رئیس جمهور و سایر مقامات بلندپایه حاضر در افتتاحیه، پاویون جمهوری اسلامی ایران نیز در این نمایشگاه بزرگ بین‌المللی آغاز به کار می‌کند، اضافه کرد: بازدید مقامات کشورهای دیگر از این پاویون که شرکت‌های بزرگ ایرانی در آن حاضر هستند، فرصت مناسبی برای معرفی توانمندی‌های اقتصادی ایران خواهد بود.

 مسیر رو به توسعه روابط ایران و چین
اساساً روابط سیاسی و اقتصادی ایران و چین در دولت سیزدهم، با سیاست رویکرد به شرق شتاب بیشتر و متعادلی به خود گرفته است؛ شتابی که روابط دو کشور را به سطح بی‌سابقه‌ای در دوره‌های گذشته رسانده است. از جمله نشانه‌های دیگر این شتاب‌گیری، دیدار مخبر و لی کیانگ بود که ابتدای آبان ماه، در حاشیه بیست و دومین نشست شورای نخست‌وزیران کشورهای عضو پیمان شانگهای در قرقیزستان انجام شد. در این دیدار، دو طرف نه تنها بر تسریع در اجرای محورهای توافقنامه راهبردی ۲۵ساله دو کشور تأکید کردند، بلکه به طور عملی و مشخص، درباره پروژه‌ها، طرح‌ها و زمینه‌های همکاری اقتصادی با یکدیگر بحث و تبادل نظر کردند. گردشگری، نفت، راه و راه‌آهن و کریدورها از جمله زمینه‌های مورد علاقه دو طرف برای همکاری بود. نخست‌وزیر چین در این دیدار با مخبر با اشاره به اینکه در سال گذشته حجم مبادلات تجاری چین با ایران به بیش از ۱۵.۸ میلیارد دلار رسیده، بر ضرورت تلاش برای افزایش پایدار مناسبات تجاری دو کشور تأکید کرد. وی ضمن استقبال از حضور شرکت‌های ایرانی در ششمین نمایشگاه واردات در چین، گفت: چین آمادگی دارد پروژه‌های بنادر، راه‌آهن و شبکه ارتباطات را بررسی و زمینه سرمایه‌گذاری شرکت‌های چینی در این بخش‌ها را فراهم کند چراکه ایران محیطی مطمئن برای سرمایه‌گذاری و کسب و کار شرکت‌های چینی است.
توافق برای توسعه صادرات با چین
مهدی صفری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه در توضیحاتی درباره جزئیات نمایشگاه واردات چین، این کشور را یکی از مقاصد صادراتی ایران عنوان و تأکید کرد که این نمایشگاه می‌تواند زمینه افزایش صادرات به این کشور باشد.
وی با بیان اینکه دولت پکن بر خلاف سایر کشورها که برای صادرات نمایشگاه برگزار می‌کنند، آنها برای واردات این نمایشگاه را برگزار می‌کنند، اظهارکرد: امسال یک سال خاصی است و حدود ۱۰۰ کشور حاضر شده‌اند، ایران هم از سوی بخش خصوصی پاویون ۲ هزار متر مربعی و در بخش پاویون ملی ۱۵۰ غرفه دارد، البته پاویون‌های ملی کشورها استاندارد است.
معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه اضافه کرد: یکی از کشورهای هدف صادراتی ما چین است و توافق‌های خوبی برای توسعه صادرات به این کشور داشته‌ایم مانند زعفران، آبزیان، لبنیات و... . کشوری با یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون نفر فضای صادراتی مهمی می‌تواند برای ایران ایجاد کند. وی گفت: معاون اول رئیس جمهور در این سفر در جهت رفع موانع صادراتی و گمرکی با نمایندگان دولت و بخش خصوصی و واردکنندگان کشورهای مختلف مذاکره می‌کند.
صفری با بیان اینکه این سفر آثار مثبتی دارد، ادامه داد: شرکت‌های ایرانی در این نمایشگاه بخش‌های انرژی و پتروشیمی هم هستند که ۶۰ درصد آنها شرکت‌های دانش بنیان هستند که نشان‌دهنده قوی بودن تولیدکنندگان ما در حوزه‌های نانو و بایوتکنولوژی است. به گفته معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه، می‌توانیم با این نمایشگاه صادرات‌مان به چین را بین دو تا ۳ میلیارد دلار توسعه دهیم.

 

بــــرش

معاون اول رئیس‌جمهور پیش از ترک تهران:
در جهت رفع موانع همکاری‌های ۲۵ ساله تلاش می‌کنیم
معاون اول رئیس‌جمهور پیش از عزیمت به چین رویکرد، جزئیات و اهداف این سفر را تشریح کرد.
محمد مخبر در گفت‌و‌گو با خبرنگاران، روابط ایران و چین را روابطی مهم و راهبردی توصیف کرد و گفت: در این سفر به دعوت رسمی مقامات پکن در نمایشگاه بزرگ واردات این کشور شرکت خواهیم کرد و مذاکراتی نیز برای رفع موانع پیش روی توسعه مناسبات انجام خواهیم داد.
مخبر با اشاره به سند راهبردی ۲۵ ساله میان ایران و چین افزود: فاصله زیادی با اهداف مندرج در این سند داریم و امیدوارم این سفر بتواند گامی در جهت رفع موانع و تحقق برخی اهداف در مناسبات اقتصادی تهران-پکن باشد.
وی با اشاره به حضور فعالان اقتصادی و شرکت‌های ایرانی در نمایشگاه واردات چین، اظهار کرد: در این نمایشگاه از غرفه‌های ایرانی بازدید خواهیم کرد و نخست‌وزیر چین نیز از غرفه‌های ایرانی و محصولات و تولیدات کشورمان بازدید به عمل خواهد آورد. معاون اول رئیس‌جمهور گفت: سفر رئیس‌جمهور کشورمان به چین منجر به برخی توافقات و تفاهمات شد که برخی از این توافقات به قرارداد تبدیل شده و برخی نیز با موانعی همراه است که تلاش خواهیم کرد در این سفر موانع و مشکلات پیش روی اجرایی شدن توافقات را مرتفع کنیم.

 

جستجو
آرشیو تاریخی