تجمع‌های حمایتی از مردم فلسطین در جهان ادامه دارد

فریاد همبستگی جهانی علیه صهیونیسم

تظاهرات مردم امریکا وانگلیس برای چهارمین هفته پیاپی

در شرایطی که دولت امریکا تمام‌قد در کنار تل‌آویو ایستاده است تا به کشتار فلسطینیان ساکن غزه و سرکوب فلسطینیان ساکن کرانه باختری ادامه دهد، هزاران نفر از مردم امریکا، با شیوه‌های مختلف اعتراضی، انتقاد خود به سیاست کلان کاخ سفید و همچنین اعتراض‌هایشان به نسل‌کشی در غزه را اعلام کردند.
به گزارش سایت نیوزویک، ویدیوهایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است، نشان می‌هد، معترضان امریکایی که تعداد آنها قابل توجه است، با حضور در بندر اوکلند در ایالت کالیفرنیا تلاش می‌کنند تا مانع حرکت یک کشتی شوند که قرار است، به سمت تاکوما در واشنگتن رفته و در آنجا تسلیحات و تجهیزات نظامی را که از پیش آماده شده، برای انتقال به سرزمین‌های اشغالی، دریافت کند. این تصاویر حاکی از آن است، در حالی که برخی از معترضان در شعارهای خود خواستار عقب‌نشینی ارتش رژیم صهیونیستی از غزه هستند، تعداد دیگری روی کانتینرهایی که متعلق به این کشتی با عنوان «کیپ اورلاندو» هستند، رفتند و برخی دیگر نیز خود را به روی عرشه این کشتی ‌رساندند. این تجمع در نهایت منجر به مداخله پلیس شد و براساس گزارش‌ها درگیری‌هایی نیز بین معترضان و پلیس رخ داد. «مرکز سازماندهی و ابتکار عربی» که نهاد سازمان‌دهنده این اعتراض بود، خبر داده است، حداقل یک هزار نفر در این تجمع حضور داشتند. این مرکز همچنین در بیانیه‌ای که در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) منتشر شده، اعلام کرده است: «از کارگران سراسر جهان می‌خواهیم، مقابل نسل‌کشی در غزه بایستند. آتش‌بس همین حالا.»
لارا کسوانی مدیر اجرایی مرکز «سازماندهی و ابتکار عربی» نیز در مصاحبه‌ای با ای‌بی‌سی نیوز تأکید کرد: «امیدواریم این کشتی در تاکوما محموله‌های نظامی را بارگیری نکند و کارگران این بندر با ما همسویی کنند.» او همچنین از ساکنان تاکوما خواست در اعتراض به نسل‌کشی در غزه، مانند آنها به بندرگاه رفته و مانع بارگیری کشتی «کیپ اورلاندو» شوند. بجز او یکی از اعضای این مرکز نیز در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «کشتی مذکور حاوی محموله نظامی است و سلاح‌هایی را حمل می‌کند که قطعاً برای ادامه کشتار خواهران و برادران ما در فلسطین استفاده می‌شود. بسیاری از معترضان در شبکه‌های اجتماعی هم از کارگران منطقه تاکوما خواسته‌اند که در زمان رسیدن این کشتی، محموله نظامی آن را بارگیری نکنند.»
تجمع در اوکلند، در حالی روی داد که روز پنجشنبه نیز معترضان به سیاست‌های حمایتی کاخ سفید از تل‌آویو، در سخنرانی جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا در مینیاپولیس اختلال ایجاد کرده و شعار دادند. در همین حال بر‌اساس گزارش‌ها با توجه به اینکه امروز یکشنبه روز تعطیل امریکا و بسیاری از کشورهای جهان است، هزاران نفر در سراسر امریکا در پاسخ به فراخوان گروه‌ها و نهاد‌های حقوق بشری به خیابان بروند و خواهان آتش‌بس در غزه شوند. این فراخوان‌ها که برای عصر شنبه (دیشب) و امروز داده شده‌اند، اقدامات نظامی رژیم صهیونیستی و حمایت امریکا از این اقدامات را محکوم کرده‌اند. بنا بر پیش‌بینی‌ها انتظار می‌رود، تجمع‌های دیشب و امروز در امریکا، پرشورترین تجمع‌های چهار هفته اخیر در این کشور در اعتراض به نسل‌کشی در غزه باشد. در همین ارتباط اکسیوس گزارش داد، قرار بود، دیشب تظاهراتی با عنوان «فلسطین را آزاد کنید» در واشنگتن دی‌سی برگزار شود. سازمان‌دهندگان این تظاهرات که از سوی بیش از 300 گروه امریکایی حمایت می‌شود، خواهان پایان دادن کمک‌های امریکا به تل‌آویو و اعلام آتش‌بس هستند. آنان امیدوار بودند، بیش از صدهزار نفر در این راهپیمایی شرکت کنند. بجز این قرار است امروز نیز در شمار دیگری از شهرهای امریکا همچون سانفرانسیسکو، نیویورک و لس‌آنجلس در حمایت از مردم فلسطین تظاهرات برپا کنند. بانی بسیاری از این اعتراض‌ها جنبش‌های دانشجویی هستند. گزارش‌ها نیز نشان می‌دهد، تاکنون در بسیاری از دانشگاه‌های امریکا تجمع‌های اعتراضی نسبت به جنایات رژیم صهیونیستی برگزار شده است.
مسأله فلسطین و جنگ اخیر غزه علاوه بر شکافی که بین مردم و حاکمیت امریکا ایجاد کرده است، باعث اختلافاتی در درون حاکمیت هم شده است و در 4 هفته اخیر شماری از سیاستمداران امریکایی اعتراض خود را نسبت به این مسأله اعلام کرده‌اند. دیروز در جدیدترین این اعتراض‌ها رشیده طلیب، عضو فلسطینی‌تبار مجلس نمایندگان امریکا در سخنانی جو بایدن را شریک در نسل‌کشی مردم غزه دانست. به گزارش فارس به نقل از سایت هیل وابسته به کنگره امریکا، رشیده طلیب در پستی در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق)، نوشت: «آقای رئیس‌جمهور، مردم امریکا در این مورد با شما نیستند. ما در (انتخابات) سال ۲۰۲۴ این را به یاد خواهیم آورد.» پیش از او نیز بیش از 12 عضو دموکرات مجلس نمایندگان امریکا که نام طلیب هم در میان آنها دیده می‌شد، قطعنامه‌ای را در حمایت از آتش‌بس امضا کردند. علاوه بر این مسلمانان امریکا و برخی فعالان حزب دموکرات نیز در نامه‌ای به بایدن اعلام کردند اگر گام‌های فوری برای تضمین آتش‌بس در غزه برندارد، برای بسیج میلیون‌ها رأی‌دهنده مسلمان و ممانعت از کمک مالی و رأی آنها به وی در انتخابات آتی اقدام خواهند کرد.
حمایت‌های مردمی در امریکای لاتین از مردم فلسطین
تظاهرات و تجمع‌های حمایتی از مردم فلسطین در سراسر جهان نیز همچون امریکا از دیروز شروع شده و انتظار می‌رود امروز به اوج خود برسد. به گزارش ایرنا به نقل از سایت «پاخینا دوسه»، صدها نفر از شهروندان آرژانتین با برگزاری تظاهراتی در بوئنوس آیرس، حمایت و همبستگی خود را با ملت فلسطین ابراز کردند و پایان دادن به جنایت‌های رژیم صهیونیستی در نوار غزه را خواستار شدند. در این تجمع که آدولفو پِرز اسکیبل، برنده جایزه صلح نوبل نیز در میان معترضان دیده می‌شد، شرکت کنندگان خواهان آتش‌بس در فلسطین شدند و خشم شدید خود را از آمار بالای شهدای غیرنظامی فلسطینی ابراز کردند. آنها پرچم‌های فلسطین و پارچه‌نوشته‌هایی در دست داشتند که روی آنها شعارهایی مانند «نسل‌کشی را متوقف کنید»، «زنده باد فلسطین آزاد»، «قتل عام در غزه را متوقف کنید»، «بمباران، تهاجم و محاصره بس است»، «این جنگ نیست، این نسل‌کشی است» و «جهان در کنار فلسطین ایستاده است» نوشته شده بود. میریام برگمن، نماینده کنگره آرژانتین که از سخنرانان این تجمع بود، در سخنان خود تأکید کرد: «امروز نوار غزه قبرستان کودکان شده است.»
این در حالی است که وزارت امور خارجه آرژانتین به تازگی حمله هوایی رژیم صهیونیستی به اردوگاه آوارگان جبالیا در نوار غزه را محکوم کرده و خواستار توقف فوری حملاتی که زیرساخت‌های غیرنظامی را هدف قرار می‌دهند، شده بود. در برزیل، دیگر کشور امریکای لاتین هم تعدادی از کنشگران اجتماعی در ساحل ریودوژانیرو تجمع کرده و کشتار کودکان بی دفاع غزه را محکوم کردند. آنان ماکتی از اجساد کفن‌پوش را در ساحل به نمایش گذاشتند و عابران و حامیان فلسطین با گذاشتن شاخه گل‌هایی در کنار این ماکت‌ها، نسبت به شهدای فلسطینی ادای احترام کردند.
سازمان‌دهندگان این اعتراض نیز اعلام کردند که هدف آنها، نشان دادن حمایت از کودکان فلسطین است و قصد دارند نشان دهند، برزیل درباره رنج مردم فلسطین بی تفاوت نیست. «آنتونیو کارلوس کاستا»، رئیس سازمان غیردولتی «ریو دو پاز» نیز در مصاحبه با شبکه الجزیره گفت: «اسرائیل در حال انجام یک اقدام بسیار عجیب برای دفاع از خود است. کودکان را می‌کشد، غوغای جهانی ایجاد می‌کند و خشم را گسترش می‌دهد.»
 
واکنش دولت‌ها به تداوم کشتارها در غزه
در کنار مردم جهان که انزجار خود را از جنایات تل‌آویو اعلام کرده‌اند، برخی دولت‌ها نیز روز گذشته به این اقدامات واکنش نشان دادند. به گزارش ایرنا به نقل از استریت تایمز، دولت مالزی اعلام کرد در راستای حمایت از فلسطین، شرکت‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی یا شرکت‌هایی را که وعده پشتیبانی از این رژیم داده‌اند، تحریم می‌کند. در میان شرکت‌هایی که قرار است مورد تحریم قرار گیرند، نام شرکت‌های مواد غذایی که حق امتیاز شرکت‌های امریکایی را دارند نیز مشاهده می‌شود. از جمله این شرکت‌ها، صنایع غذایی مک دونالد و برگر کینگ هستند. این تحریم‌ها در حالی  صورت گرفت که پیش‌تر شرکت مک دونالد در سرزمین‌های اشغالی فلسطین در شبکه‌های اجتماعی اعلام کرده بود، هزاران غذا را مجانی برای نیروهای نظامی ارتش رژیم صهیونیستی فراهم می‌کند. شرکت برگر کینگ نیز برای نظامیان این رژیم غذا تهیه کرد. همزمان شرکت مک دونالد مالزی در بیانیه‌ای اعلام کرد با شرکت اسرائیلی مک دونالد قطع رابطه می‌کند. این در حالی است که انور ابراهیم، نخست وزیر مالزی حملات رژیم صهیونیستی به مردم غزه را محکوم کرده است. در هفته‌های گذشته همچنین مردم مالزی تجمع‌هایی اعتراضی را در حمایت از فلسطین برگزار کرده‌اند.
در پاکستان نیز که مردم این کشور در روزهای اخیر بارها حمایت خود از مردم غزه را در قالب تجمع‌های پرشمار نشان داده‌اند، ممتاز زهرا بلوچ، سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان با بیان اینکه «وحشی‌گری اسرائیل در نوار غزه یک جنایت جنگی است»، خواستار پایان فوری این «قتل عام» شد. وی اعلام کرد که پاکستان نگران جنایات رژیم صهیونیستی در غزه است: «ما معتقدیم که این حملات جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت است. این قتل عام باید فوراً متوقف شود.»
در همین حال ایوان گیل، وزیر خارجه جمهوری ونزوئلا «نسل‌کشی» رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین در نوار غزه و همچنین نقض سیستماتیک اصول حقوق بین‌الملل بشردوستانه و عدم رعایت و نادیده گرفتن کنوانسیون‌های ژنو توسط «کشور اشغالگر» را که جنایت جنگی محسوب می‌شود و نیازمند تحقیقات بین‌المللی مستقل برای تعیین مسببان آن است، محکوم کرد.

خشم انگلیسی‌ها از جنایات رژیم صهیونیستی
در کنار مردم امریکا، در انگلیس نیز برای چهارمین هفته پیاپی هزاران نفر از حامیان مردم فلسطین در چندین شهر بزرگ انگلیس تظاهرات اعتراضی برپا کردند. به گزارش ایرنا، حامیان فلسطین در این تحرکات اعتراضی که از سوی ده‌ها گروه‌ طرفدار فلسطین سازماندهی شده بود، در شعارهای خود خواهان آتش‌بس فوری در غزه، ارسال کمک‌های بشردوستانه به این منطقه و آزادی کامل فلسطین شدند.
گروهی از معترضان نیز مقابل ساختمان رسانه دولت انگلیس، بی‌بی‌سی تجمع کرده و ضمن اهتزاز پرچم فلسطین، سکوت این رسانه را در قبال جنایات رژیم صهیونیستی در غزه محکوم کردند. گروه دیگری نیز مقابل ساختمان وزارت کشور انگلیس گردهم آمده و با سردادن شعارهای اعتراضی، نهایت انزجار خود را از اظهارات ضدفلسطینی سوئلا برآورمن وزیر کشور انگلیس به نمایش گذاشتند. همچنین قرار بود دیشب نیز معترضان در میدان ترافالگار تجمع کنند.

جستجو
آرشیو تاریخی