«ایران» در گفت‌و‌گو با نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین، آخرین وضعیت تحولات جنگ غزه را بررسی کرد

آتش‌بس نکنند جنگ بزرگ‌تر رخ می‌دهد

ابوشریف: امریکا به اسرائیل گفته بود الان وقت آتش‌بس نیست

طوفان الاقصی یک شکست همه جانبه برای تل آویو بود. مواجهه این رژیم در برابر این شکست را چطور ارزیابی می‌کنید؟
این عملیات نظامی در سال‌های اخیر جنگ با رژیم صهیونیستی یک اتفاق تاریخی بود که ظرفیت پنهان اطلاعاتی و نظامی محور مقاومت را نمایان کرد و توانست با غافلگیر کردن تل آویو، ضعف سیستم‌های اطلاعاتی و امنیتی آن را آشکار کند. در واقع تل‌آویو بعد از سال ۱۹۷۳ تاکنون متحمل چنین شکستی نشده بود. نوع حملات نظامی گسترده اسرائیل که غیرنظامیان و مردم بی‌گناه غزه را هدف گرفته است، نشان می‌دهد که این رژیم چه شکست سنگینی را در پی عملیات طوفان الاقصی متحمل شده و به دنبال جبران اعتبار از دست رفته‌اش است.
 
آخرین وضعیت تحولات میدانی در باریکه غزه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
جهان الان در غزه شاهد یک جنایت وحشتناک و بی‌سابقه است که حتی سیاستمداران غربی را هم در شوک فرو برده است و برخی از آنها در پشت اتاق‌های دربسته به آن اعتراف می‌کنند؛ برای نمونه اردوگاه «جبالیا» که اخیراً بمباران شد کمتر از 1.5 کیلومتر مربع وسعت دارد اما این در حالی بود که رژیم صهیونیستی برای این مساحت کوچک از شش بمب یک تنی استفاده کرد.
این رژیم همه خطوط قرمز انسانی و نظامی را زیر پا گذاشته است. این اقدامات سوای جنایت‌هایی است که در قطع برق، آب و سوخت‌رسانی و دارو علیه مردم غزه انجام می‌شود.
 
به دنبال این جنگ تحولات پرشتابی در زمینه دیپلماتیک برای متوقف کردن جنگ از سوی کشورهای منطقه در حال وقوع است، این روند را چطور می‌بینید؟
در پی آغاز این جنگ، اغلب کشورهای منطقه در طرف فلسطین ایستادند اما این به معنای آن نیست که امکان یک همگرایی عملگرایانه در کمک به مردم بی‌دفاع غزه را دارند.
در حال حاضر مردم و بیمارستان‌های غزه به دارو و سوخت نیاز دارند، حداقل ماشین‌هایی که جنازه حمل می‌کنند، برای حمل جنازه‌ها نیاز به سوخت دارند؛ اما هیچ یک از کشورهای عربی با وجود اینکه خود منبع تولید سوخت و انرژی هستند، این امکان را نداشته‌اند که به غزه سوخت‌رسانی کنند. زیرا همچنان تصمیم‌گیری برخی کشورها در جهان عرب مستقل از اراده بازیگران خارج از منطقه نیست.
این در حالی است که موضوع فلسطین یک راهبرد امنیتی برای اغلب کشورهای منطقه از جمله ایران، قطر، اردن، مصر و ترکیه است.
این جنگ اهمیت تصمیم‌گیری مستقل کشورهای منطقه را نشان داد. همین استقلال رویه موجب محبوبیت جبهه مقاومت و سید حسن نصرالله شده است.
حزب‌الله لبنان به یک قدرت منطقه‌ای مستقل تبدیل شده است که هیچ وقت امکانات کشورهایی مانند قطر و امارات را نداشت اما به دلیل تصمیم‌گیری مستقل سیاسی جایگاه خاص خود را به دست آورد.
مخاطبان سخنرانی اخیر سید حسن نصرالله از مخاطبان بسیاری از مسابقات جام جهانی فوتبال بیشتر بود. جایگاه ارزشمند سید حسن به دلیل تصمیم گیری‌های سیاسی و مقاومت تمام نشدنی‌اش است.

جمهوری اسلامی با همکاری قطر و ترکیه در حال پیگیری طرح آتش بس فوری در غزه است. فکر می‌کنید در شرایط کنونی که مقاومت، ادامه وضعیت جاری را ناممکن دانسته و اعلام کرده در صورت تداوم شرایط، ممکن است اسرائیل با وضعیت غافلگیرانه‌ای روبه‌رو شود، آتش بس قریب الوقوع است؟
جمهوری اسلامی ایران تنها کشور منطقه بوده است که در سال‌های اخیر با وجود جنگ دیپلماتیک و تحریمی که با غرب داشت، از حمایت خود از جبهه مقاومت دست نکشید. ایران همواره در سال‌های اخیر حمایت‌های زیادی انجام داده است؛ در جنگ جاری در باریکه غزه نیز بالاترین تلاش‌های دیپلماتیک را به جریان انداخته است و در حال حاضر بر توقف جنایات اسرائیل و آتش بس اصرار دارد زیرا این جنگ علیه شهروندان است نه مقاومت.
جبهه مقاومت هم با اینکه در وضعیت خوبی به سر می‌برد به دلیل کشتار غیر نظامیان مایل به این آتش بس است؛ در غیر این صورت تلاش خود را تا شکست و عقب‌نشینی همه جانبه رژیم صهیونیستی ادامه می‌داد. حتی سید حسن نصرالله در سخنرانی خود گفت که به‌خاطر مردم خواهان آتش بس هستیم، بنابراین یا باید جنگ متوقف شود یا جنگی فراگیر در منطقه شکل خواهد گرفت.

دلایل شکست تلاش‌ها برای اجرای طرح آتش بس را چه می‌دانید؟
تصمیم گیرنده اصلی در صحنه میدانی جنگ غزه امریکاست که به اسرائیل چک سفید داده است و به مقام‌های این رژیم اعلام کرده الان وقت آتش بس نیست. در واقع مسئولیت همه خون‌هایی که در غزه بر زمین می‌ریزد، با امریکاست و این کشور اهداف نظامی را در جنگ تعیین می‌کند.
«بایدن» از همان موقع که جنگ شروع شد، عملاً گفت که پیروزی اسرائیل در غزه حفظ امنیت ملی امریکاست. همان طور که امنیت ملی خود را با جنگ اوکراین حفظ کرده است. بنابراین، این یک جنگ امریکایی است. همه تسلیحاتی که از سوی اسرائیل در حمله به مردم غزه استفاده می‌شود، امریکایی است که بسیاری از آنها در همین روزهای اخیر به تل آویو رسیده است.
25 هزار تن مواد منفجره علیه غزه استفاده شده که معادل دو بمب اتمی در هیروشیماست در حالی که مساحت این شهر 900 کیلومتر مربع بود اما مساحت غزه 360 کیلومتر مربع است. رویکردی که امریکا در جنگ اخیر غزه در پیش گرفت، پوشالی بودن شعارهای حقوق بشری امریکا را نشان داد.
هزاران غیر نظامی و زن و کودک در جنگ اخیر به شهادت رسیده‌اند و این در حالی است که امریکا تا زمانی که اهداف و منافع مورد نظر خود را تأمین یافته نبیند، با همه تلاش‌ها برای آتش بس مخالفت می‌کند و آن را به شکست می‌کشاند. اما آنچه که دولت امریکا باید مورد توجه قرار دهد، فرصتی است که برای این کشور از دست می‌رود.
«بایدن» و حزب دموکرات به دلیل حمایت همه جانبه از جنایات اسرائیل بیش از پیش محبوبیت خود را از دست داده‌اند و تعلل در ایجاد آتش بس باعث می‌شود از یک سو وضعیت داخلی‌شان در صحنه سیاست بیش از پیش متزلزل شود و از سوی دیگر با جنگی همه جانبه از سوی جبهه مقاومت روبه‌رو شوند که نتوانند از آن پیروز بیرون بیایند.

جستجو
آرشیو تاریخی